دیجیتال مارکتینگ و سئو, مقالات

اینفلوئنسر کیست و تفاوت آن با بلاگر در چیست؟ + درآمد

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر
زمان مطالعه: 5 دقیقه

وقتی نام و چهره یک فرد در فضای مجازی به شهرت برسد، به صورت بلقوه یک اینفلوئنسر پدید آمده است و این فرد می‌تواند مدل جدیدی از بازاریابی را اجرا کند.

 اینفلوئنسر مارکتینگ مفهومی در بازاریابی مدرن است که فرصت‌های ثروت آفرینی خارق‌العاده‌ای را برای افراد هوشمند و خلاق فراهم می‌کند. این مفهوم با گسترش فضای مجازی و مورد اقبال قرار گرفتن رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیوند خورده است. می‌دانیم که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند یک شبه فردی گمنام را به شخصی مشهور تبدیل کنند.
هنگامی که فردی به شهرت برسد و توجه افراد پرشماری را به خود جلب کند و بر رای آنها اثر بگذارد (چه او برای این کار برنامه‌ریزی کرده باشد و چه بخت و اقبال چنین طالعی را برای او رقم زده باشد) فرصتی در اختیار وی قرار می‌گیرد که می‌تواند این ظرفیت خود را در خدمت کسب و کارها قرار دهد و ضمن سود بردن کسب وکارها از این شهرت، خود وی نیز از این محل، کسب درآمد کند. این درآمد گاه سر به ارقام نجومی می‌زند و بسیار وسوسه‌کننده است. مفهوم اینفلوئسنری از همین نقطه آغاز می‌شود.

در بحث دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی ، مفاهیم اینفلوئنسری و بلاگری به استراتژی محتوایی اینستاگرام در ارتباط نزدیک است. در واقع، اینفلوئنسرها از جمله ابزارهای کارآمدی هستند که استراتژیست های محتوا و متخصصان دیجیتال مارکتینگ از آنها در راستای اهداف توسعه کسب وکارها به خوبی استفاده می کنند.

اینفلوئنسر کیست؟

بلاگر کیست

اینفلوئنسر کسی است که مخاطبان فراوانی صفحه او را در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و تیک تاک، دنبال می‌کنند. چنین افرادی بر رای و نظر دنبال کنندگان پرشمار خود در زمینه خرید و استفاده از محصولات و خدمات به صورت معناداری تاثیر می‌گذارند.

اینفلوئنسر کیست؟

بنابراین هر کسی که در اینستاگرام خود تعداد فراوانی فالوئر – به روش‌های مختلف و از جمله شیوه‌های متقلبانه – ثبت کرده، اینفلوئنسر نیست!

اینفلوئنسرهای واقعی فالوئرهای خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند دنبال کنندگان خود را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به خرید برخی کالاها و خدمات تشویق ‌کنند.
امروزه بسیاری از کسانی که کسب وکاری را اداره می‌کنند و به دنبال توسعه کسب و کار خود در فضای مجازی هستند. به شبکه‌های اجتماعی پرنفوذی مثل اینستاگرام به چشم فرصتی برای معرفی کالاها و خدمات خود می‌نگرند و برای دستیابی به اهداف مارکتینگ خود روی اینفلوئسرهایی که بتوانند نظر دنبال کنندگانشان را به کالاها و خدمات آنها جلب کنند، حساب می‌کنند.

بلاگر کیست؟

تعریف بلاگر

تفاوت اساسی بلاگرها و اینفلوئسرها این است که بلاگرها با تولید محتوای مستمر و تخصصی توجه مخاطبان را به شخص خود به عنوان فردی مطلع و اهل تحقیق جلب می‌کنند و عموما تحولات رشته خاصی از تجارت یا معرفی نوع خاصی از کالا یا خدمات را به صورت قاعده‌مند پیگیری و درباره آن تولید محتوا می‌کنند.

در مقابل اینفلوئسرها لزوما با تولید محتوا به شهرت نمی‌رسند و بسیاری از آنها محتوای تخصصی نیز تولید نمی‌کنند بلکه سبک زندگی و کارهای بسیار معمولی آنها هم می‌تواند دنبال کنندگانشان را اقناع کند.

تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر

چگونه می‌توان اینفلوئنسر مارکتینگ انجام داد؟

اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی از طریق اینفلوئسنرها در ادبیات بازاریابی با عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می‌شود. در کشور ما که اینستاگرام پرطرفدارترین پلتفرم در بین شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آید مفهوم اینفلوئسر مارکتینگ، بازاریابی به کمک اینفلوئسرهای اینستاگرامی را به ذهن متبادر می‌کند.

در این مدل بازاریابی، اینفلوئسرها طی قرارداد مشخص با کسب و کارها، با توجه به سلیقه و ذائقه فالوئرهای خود در مورد محصولات و خدمات آن کسب وکار محتوا تولید کرده و از طریق آن محتوا، در صفحه اینستاگرام خود، برند و محصولات و خدمات کسب و کار مورد نظر را معرفی و تبلیغ می‌کنند.

استفاده از اینفلوئنسرها در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی

استفاده از ظرفیت اینفلوئنسرها در بازاریابی به همان سادگی که در نظر می‌آید، امکان‌پذیر نیست. این وظیفه مدیران بازاریابی، مدیران محتوا و استراتژیست‌های بازاریابی محتوایی یک کسب و کار است که از میان خیل انبوه مدعیان ایفلوئنسر بودن، اینفلوئنسرهای واقعی را مشخص کرده و در یک تعامل حرفه‌ای، بهترین نتیجه را از همکاری با آنها حاصل کنند.

به این منظور مدیران محتوا و کسانی که مسئولیت نوشتن استراتژی محتوایی کسب وکار را به عهده می گیرند در استراتژی محتوا اینستاگرام آن کسب وکار، به شکل دقیق مشخص می‌کنند که کدام گروه از اینفلوئسرها برای همکاری در بازاریابی محتوایی و طراحی کمپین‌های تبلیغاتی کسب وکار مورد نظر، مناسب هستند. ضمنا باید نحوه عملکرد اینفلوئسرهای منتخب در تولید و انتشار محتوا و ارزیابی خروجی کار آنها بر فروش محصولات و خدمات، در تدوین استراتژی محتوایی اینستاگرام مورد توجه قرار گیرد.

درآمد بلاگرها و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی چه قدر است؟

درآمداینفلوئنسرها

درآمد اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوئرهای آنها و شاخص‌هایی مثل تعداد میانگین لایک‌های دریافتی هر پست و استوری، تعداد کامنت‌ها و باز ارسال پست‌ها و استوری‌ها تعیین می‌شود. درآمد بلاگرها را نیز شاخص‌هایی همچون تعداد بازدیدکنندگان هر بلاگ تعیین می‌کند. ممکن است یک اینفلوئنسر با تعداد فالوئر کمتر از اینفلوئسر دیگر، درآمد بیشتری از هر پست تبلیغاتی در پیج خود داشته باشد و علت آن تاثیرگذاری بیشتر آن اینفلوئنسر است. اثرگذاری یک اینفلوئنسر و بلاگر در افزایش فروش یک کسب وکار طبق معیارهایی که از بلاگ ها و پست‌های تجربه شده قبلی او به دست آمده، قابل اندازه‌گیری است. بلاگرها و اینفلوئنسرهای خارجی و ایرانی معمولا مبلغ دقیقی از درآمد خود منعکس نمی کنند اما بر اساس ارزیابی‌هایی که کارشناسان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها از درآمد مگا اینفلوئنسرهای خارجی –  سلبریتی‌های مشهوری مثل کریستیانو رونالدو که دارای 1 میلیون فالوئر به بالا هستند – به عمل آورده اند، درآمد این افراد از هر پست اینستاگرامی از 1میلیون دلار تا 6/1 میلیون دلار برآورد می‌شود.

اینفلوئنسرهای معروف اینستاگرام

اینفلوئنسرهای ایرانی

مشهورترین اینفلوئنسرهای اینستاگرامی جهان در ایران هم چهره‌های بسیار آشنا و محبوبی به شمار می‌روند. از میان این افراد می‌توان به نام‌هایی همچون کریستیانو رونالدو فوتبالیست پرتغالی، سلنا گومز خواننده آمریکایی، کایلی جنر مدل آمریکایی، بیانسه خواننده آمریکایی، لیونل مسی و بسیاری افراد دیگر اشاره کرد.

در میان اینفلوئنسرهای اینستاگرامی معروف ایرانی نیز می‌توان به حسن ریوندی، عرفان علیرضایی، محمد امین کریم پور، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری و بسیاری دیگر از بازیگران، ورزشکاران، هنرمندان و حتی افراد عادی که با استفاده بهینه از فرصتی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار همگان قرار داده اند تبدیل به چهره‌های مشهور فضای مجازی شده‎اند، اشاره کرد.

سخن پایانی:

استفاده از اینفلوئنسرها و بلاگرها برای بازاریابی محتوایی کسب و کارها روش مرسومی است. اما نکته مهم در این باره آن است که صرفا توجه به تعداد فالورها و شهرت این افراد نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت یک کسب و کار باشد. بلکه باید میزان اثرگذاری و حتی همگون بودن سلایق مخاطبان این پیج‌ها با ماهیت کسب و کار شما سنجیده شود. این مورد یکی از ده‌ها قاعده حضور کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی است که دانستن آن لازم اما کافی نیست. به همین منظور پیشنهاد می‌شود برای شناخت بهتر فضا کسب و کاری در اینستاگرام، مطلب تفاوت بلاگر لایف استایل و فشن بلاگر را نیز مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *