مدلها و تمپلیت‌ها, مقالات

برندبوک یا کتابچه برند چیست؟ تمپلیت برندبوک و ویدیو آموزشی

برندبوک
زمان مطالعه: 8 دقیقه

برندبوک یا کتابچه برند چیست؟

برندبوک چیست؟

مثلا در یک بنر تبلیغاتی برای یک سمینار قرار است که شما هم شرکت کنید. در صورت داشتن برندبوک، طراح بنر این سمینار می‌تواند از فونت، لوگو و سایر موارد مربوط به چهارچوب برندینگ شما به راحتی در بنر تبلیغاتی استفاده کند. یکی از مواردی که در برندبوک قرار خواهد گرفت، لوگوی شما در حالت‌های مختلف است. مثلا جانمایی لوگو شما به صورت افقی، عمودی، با اسم، بی اسم و… که کار شما برای برندینگ و انتشار هویت برندتان را بسیار ساده می‌کند.

هویت برند برای خیلی از شرکت‌های تازه تاسیس، شاید اولین چیزی نباشد که به ذهن آن‌ها می‌رسد اما باید بدانیم که در دوام و موفقیت یک کسب و کار بسیار اهمیت دارد. تدوین برندبوک به شما کمک می‌کند تا با صرف انرژی و کنترل کمتری هویت برند خود را به مخاطبانتان معرفی کنید. شاید فرایند طراحی تمپلیت برندبوک یا کتابچه برند، کمی زمان‌بر به نظر برسد اما در ادامه می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های آتی برند شما شود.

در ادامه می‌توانید با مشاهده fبخشی از ویدیو آموزشی برندبوک یا کتابچه برند، اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

ویدیو آموزشی برندبوک یا کتابچه برند

ویدیو معرفی دوره جامع برندینگ و برند در محتوا

دریافت مجموعه کامل برندینگ و برند در محتوا

این مجموعه شامل 30 فایل از مدل‌ها و تمپلیت‌ها، فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 8 ساعت ویدیوی دوره برندینگ و برند در محتوا طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- مدل حلزونی برندینگ (مدل PSD)  2- تحلیل بازار و مخاطبان برند 3- تحلیل برندینگ رقبا 4- دایره طلایی در برندینگ 5- چهارچوب برندینگ 6- بوم برند 7- نمادسازی و برند در محتوا 8- کتابچه برند (برند بوک) 9- ارزش ویژه برند 10- توسعه یا اصلاح برند

می‌توانید این 10 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

“”” شما با استفاده از لینک‌های بالا (دکمه‌های قرار گرفته در کادر آبی رنگ) می‌توانید تمامی فایل‌ها و ویدیوهای گام‌های برندینگ را دریافت کنید و از طریق لینک‌ پایین، می‌توانید فایل‌ها و ویدیوی دو درس 1- عناصر نمادسازی و برند در محتوا و 2- کتابچه برند را دریافت کنید. “””

کتابچه برند یا برندبوک شامل چه مواردی می‌شود؟

به جز لوگو، سایر نمادهای برند شما که در برند در محتوا و نمادسازی درباره آن‌ها صحبت کردیم نیز در برندبوک یا کتابچه برند قرار می‌گیرند. رنگ‌ها، فونت‌ها، حروف چاپی، تصاویر، صداها، بوها، اصول تایپوگرافی، شعارها، لحن‌ها از جمله مواردی هستند که در برندبوک قرار می‌گیرند. در برخی از مقاله‌ها به برندبوک یا کتابچه برند به دلیل اینکه اجزای اصلی یک برند را در خود دارد، کتاب مقدس برند نیز می‌گویند.

مرسوم است که برندهای بزرگ اغلب برندبوک خود را در سایت و به صورت آنلاین با افراد به اشتراک می‌گذارند و عملا این کار توسعه برندینگ آن مجموعه‌ها را تسهیل می‌کند. در کشور ما نیز اخیرا برخی از برندها این کار را انجام می‌دهند و برندبوک خود را به اشتراک می‌گذارند. اما خیلی از کسب و کارها برنامه مشخصی برای برندینگ ندارند. کتابچه برند، قوانین و دستورالعمل‌های خاصی را برای حفظ هویت برند شرکت شما در تمامی ارتباطات خارجی و داخلی ایجاد می‌کند.

در ادامه می‌توانید عناصر کتابچه برند را که توسط گروه مشاوران سندلوس طراحی شده است را مشاهده نمایید.

کتابچه برند

مبنای طراحی برندبوک

همانطور که عنوان شد، مبنای طراحی و ایجاد یک کتابچه برند همان چهارچوب برندی است که در مراحل قبلی درباره آن صحبت کردیم. در واقع قرار است که خروجی برنامه‌ریزی و نمادسازی در مدل حلزونی برند یا مدل psd در کتابچه برند، مدون شود. این کتابچه به شما کمک می‌کند تا تمام نمادها و چهارچوب برندینگ کسب و کار خود را به صورت یکپارچه در یک سند داشته باشید. سندی که کار شما را برای پیشبرد اهداف برندینگ شما راحت‌تر و هدفمندتر خواهد کرد. ماموریت، چشم‌انداز، اهداف، فرهنگ، هویت، وعده، داستان و شخصیت برند که در چهارچوب برندینگ به صورت مفصل به آن‌ها پرداختیم، در تدوین کتابچه برند یا برندبوک اثرگذار هستند. در واقع هر کدام از این چهارچوب‌های یاد شده، در برند در محتوا و کتابچه برند به نمادها و علائم تبدیل می‌شوند.

اجزای برندبوک

تمپلیت برندبوک یا کتابچه برند تمپلیت ثابتی ندارد. کسب و کارهای مختلف، موارد متفاوتی را در برندبوک خود قرار می‌دهند. با توجه به تمرکز هر کسب و کار می‌توان اجزای برندبوک را تعیین کرد. اما تمام نمادها و مواردی که در برند در محتوا درباره آن‌ها صحبت کردیم می‌توانند در برندبوک قرار بگیرند.

  • نام برند و نوشتار آن به حالت‌ها و زبان‌های مختلف
  • لوگو در زاویه‌ها و حالت‌های مختلف با نوشتار و بدون نوشتار
  • پیام‌های اصلی برند برای جامعه‌های هدف
  • لحن برند در بسترهای مختلف
  • اصول و قواعد مهم برند در طراحی تایپوگرافی
  • فونت‌های برند به زبان‌ها و حالات مختلف
  • اصول و چهارچوب برند برای طرح‌های گرافیکی
  • پالت‌های مختلف رنگی برند به ترتیب اولویت
  • اصول و چهارچوب برند برای انتخاب یا تولید تصاویر و ویدیوها
  • بایدها و نبایدهای برند در شرایط مختلف
  • اصول و قوانین انتخاب کانال انتشار مناسب برای برند

صدای برند، شعار برند، ماموریت، چشم‌انداز، ارزش‌های اصلی، رابط و تجربه کاربری نیز از دیگر نمادها و مواردی هستند که در برندبوک یا کتابچه برند استفاده می‌شوند. در ادامه می‌توانید برندبوک چند شرکت ایرانی و خارجی را دانلود کنید تا بیشتر با نحوه استفاده این نمادهای در برندبوک، آشنا شوید.

برندبوک دی جی کالا

برندبوک کوکاکولا

برندبوک لگو

برندبوک تپسی

نکات مهم در طراحی برندبوک

1. ایجاد یک نمای کلی از برند

مرور کلی برند، می‌تواند نقطه شروع کتابچه برند باشد. خلاصه‌ای از مأموریت، ارزش‌ها و پیشنهادهای منحصر به ‌فرد برند که چهارچوب ادامه برندبوک را مشخص می‌کنند.

2. سعی کنید یک شخصیت برند بسازید

کتابچه برند ویژگی‌هایی است که نشان دهنده برند شماست و آن را از دیگران متمایز می‌کند. با متمایز کردن آن از دیگر برندها، ارزش‌هایی را ایجاد می‌کنید که رقبا یا سایر برندها ممکن است نداشته باشند. بیش از نیمی از مشتریان به دلیل وفاداری به ارزش‌های مشترک، مشتری یک برند باقی می‌مانند. ارزش‌های برند شما به افزایش قابلیت ارتباط و تقویت روابط قوی‌تر با مخاطبان شما کمک می‌کند. شخصیت برند شما باید منعکس‌کننده ماموریت، ارزش‌ها و مخاطبان هدف برند شما باشد. به این فکر کنید که می‌خواهید برند شما چگونه درک شود و همچنین اینکه آیا فرهنگ شرکت شما از این موضوع حمایت می‌کند یا خیر.

کتابچه برند

3. تعیین صدای برند شما در برندبوک

هنگامی که شخصیت برند خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده است که صدای برند خود را شناسایی کنید. صدای برند روش منحصر به فرد کسب و کار شما برای استفاده از زبان است. صدای برند شما باید در تمام موارد بازاریابی سازگار و با شخصیت برند شما همسو باشد. نوع زبان و واژگانی که می‌خواهید استفاده کنید و همچنین سطح رسمی یا غیر رسمی بودن را در نظر بگیرید.

4. ارزیابی ارتباط برندتان با مخاطبان هدف

یکبار دیگر مخاطبان هدفتان را ارزیابی کنید. شناسایی بخش‌های مخاطب، جمعیت‌شناسی، درد و موفقیت مخاطب به شما کمک می‌کند تا شخصیت برندتان را بسازید و پیام‌هایی ایجاد کنید که نیازها و خواسته‌های آن‌ها را بیان می‌کند. 64 درصد از مصرف‌کنندگان می‌خواهند با برندها ارتباط داشته باشند و همینطور 57 درصد از مخاطبان هم هزینه‌های خود را در برندهایی که احساس می‌کنند با آن‌ها مرتبط هستند، افزایش می‌دهند.

5. پیام برند خود را تعریف کنید

با درک روشنی از مخاطبان هدف خود، پیام های خود را طوری تنظیم کنید که انگار با آن‌ها مستقیماً صحبت می‌کنید. از زبان و اصطلاحاتی استفاده کنید که در آن‌ها طنین انداز شده و نقاط دردشان را بیان کند. پیامی ایجاد کنید که ارزش منحصر به فرد محصول یا خدمات شما را برجسته می‌کند.

6. طراحی بصری متناسب

عناصر بصری مانند رنگ، تایپوگرافی و تصاویر نیز می‌توانند به انتقال شخصیت برند و طراحی برندبوک شما کمک کنند. عناصر بصری را طوری انتخاب کنید که منعکس کننده دستورالعمل‌های شرکت شما و سازگار با مخاطبان هدف باشند.

7. طراحی ساده و قابل فهم

به دلیل اینکه برندبوک شما قرار است در موارد مختلفی استفاده شود، تا حد امکان آن را ساده طراحی کنید. به طوریکه به راحتی قابل خواندن و استفاده باشد. صفحات را زیاد شلوغ نکنید و از میان‌تیتر و عنوان و عناصر طراحی به خوبی برای ساده‌سازی آن استفاده نمایید.

8. استفاده از تصاویر و رنگ‌های با کیفیت بالا

کتابچه برند باید در عین سادگی و قابل فهم بودن، جذاب نیز باشد. این جذابیت را می‌توانید با تصاویر و داشتن یک ساختار مناسب ایجاد نمایید. تصاویری را انتخاب کنید که مربوط به برند شما و پیام‌های آن باشد. از استفاده بیش از حد تصاویری که خیلی انتزاعی یا بی ارتباط با ارزش‌ها یا محصولات برند شما هستند خودداری کنید.

9. به دستورالعمل‌ها و چهارچوب برند خود پایبند باشید

یکی از مهم‌ترین دلایل برای پایبندی به دستورالعمل‌های برندتان این است که اطمینان حاصل کنید که برند شما به راحتی برای مخاطبان هدف شما قابل تشخیص است. هدفی هم که از ایجاد برندبوک و نمادسازی داریم همین است که ویژگی‌های اصلی برندمان را در قالب نمادها به صورت یکپارچه و درست ارائه دهیم. به طوریکه مخاطبان هدف ما، درک مشترکی از برند ما داشته باشند.

10. حفظ چهارچوب برند در تمامی بسترها

اطمینان حاصل کنید که چهارچوب برندینگ شما در تمامی بسترها و مدل‌ها به صورت یکسان و با یک مضمون کلی ثابت عرضه می‌شود. یکی از اهداف مهم در تدوین کتابچه برند نیز همین حفظ اصول کلی برندینگ در تمامی بسترها حتی زمانی که خودمان کنترلی بر برندینگ نداریم، است.

در انتها باید بگوییم که

با چهارچوب برندبوک یا کتابچه برند یا حتی کتاب مقدس برند آشنا شدیم و نکاتی هم باب طراحی بهتر آن ارائه کردیم. در این گام، دو مرحله برنامه‌ریزی و نمادسازی در مدل حلزونی برندینگ یا مدل psd را به پایان می‌رسانیم. قدم بعدی انتشار و مدل ارزش ویژه برند است. باید ارزش‌ها و نمادهای برندمان را به مخاطبان هدفمان برسانیم و آن‌ها را نسبت به حضورمان و ارزش‌هایی که داریم، آگاه نماییم.

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های برندینگ و برند در محتوا 

شما در این مطلب با گام هشتم “برندینگ و برند در محتوا” یعنی برند بوک یا کتابچه برند آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های برندینگ و برند در محتوا را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: مدل حلزونی برندینگ (PSD)+تمپلیت‌
  • گام دو: تحلیل بازار و مخاطبان برند+تمپلیت‌
  • گام سه: تحلیل برندینگ رقبا+تمپلیت‌
  • گام چهار: دایره طلایی در برندینگ+تمپلیت‌
  • گام پنج: چهارچوب برندینگ+تمپلیت
  • گام شش: بوم برند +تمپلیت
  • گام هفت: نمادسازی و برند درمحتوا+تمپلیت
  • تیک سبز گام هشت: کتابچه برند (برند بوک)+تمپلیت
  • گام نه: ارزش ویژه برند+تمپلیت
  • گام ده: توسعه یا اصلاح برند+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل برندینگ و برند در محتوا

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش برندینگ و برند در محتوا دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 10 گام بالا، از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “برندبوک یا کتابچه برند چیست؟ تمپلیت برندبوک و ویدیو آموزشی

  1. امامی گفت:

    چه قدر کامل و خوب بود. دمتون گرم

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      سپاس

  2. حبیب الله سیف گفت:

    خیلی از استارتاپ‌ها و حتی سازمانهای بزرگ توی ایران مشکل برندینگ دارند. و اصلا واژه هایی مثل برند بوک براشون غریبه

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      خیلی وقتا هم نیاز نیست که سخت گرفته بشه
      حداقل چهارچوب اولیه هم از اینکه هیچ کاری برای برندینگ انجام نشه بهتره

  3. yasna taheri گفت:

    برند در محتوا رو تا حالا نشیده بودم . خیلی مبحث جالبی بود. امیدوارم مطالب بیشتری از شما ببینیم درباره اش

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام و قت بخیر
      بله مدل حلزونی و مدل برندینگ و برند در محتوا مختص آکادمی سندلوس هست و ثبت شده
      محتوا مهم‌ترین ابزار فضای دیجیتاله و راهی جز محتوا برای ایجاد هویت برند در این فضا نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *