مخاطب شناسی

برگه برنده شما شناخت مخاطب است

اینکه بدانید می‌خواهید چه محتوایی را، در چه قالبی و برای چه مخاطبی تولید کنید شروع موفقیت شما در دیجیتال مارکتینگ است. دقت داشته باشید که مخاطبان با دیدن محتوای قوی، شما را خواهند شناخت.

شناخت بازار

قبل از رقابت، بازار و خودتان را بهتر بشناسید

پتانسیل‌های سازمانتان را در حوزه محتوا شناسایی کنید و این شناخت را با نیازها و شکاف‌های موجود در بازار تحلیل کنید. قبل از هر چیز باید بدانید که قصد ایجاد چه نوع محتواهایی را دارید.

آیکون تحقیقات بازار

از رقبا عقب نمانید

یکی از دلایلی که رقیبان شما در سرچ‌ها، جزو رتبه‌های برتر هستند و یا در صفحات اول گوگل قرار دارند، داشتن محتوای مناسب است. البته محتوای مناسب بدون داشتن استراتژی به دست نمی‌آید.

تحقیقات محتوایی بازار

قبل از هر کاری بهتر است تحقیقات کاملی درباره آن حوزه داشته‌ باشیم تا در ادامه بتوانیم استراتژی‌های بهتری را برای رسیدن به اهدافمان به کار بگیریم. تحقیقات محتوایی بازار به ما کمک ‌می‌کند شناخت دقیق‌تری از بازار، رقبا و مخاطبانمان داشته ‌باشیم و بر اساس نقاط قوت و ضعف خودمان و فرصت‌ها و تهدیدات محیطی، استراتژی محتوایی درست‌تری انتخاب کنیم.

مسیر موفقیت شما

تحقیقات محتوایی بازار

وقتی در فضای آنلاین حضور داریم، قطعاً محتوا جزء لاینفک آن می‌باشد. ارزش و اهمیت محتوا شاید در محیط کسب و کارهای سنتی کم‌تر باشد اما در محیط آنلاین به عنوان لید (lead) برای جذب مشتری به کار گرفته می‌شود. تحقیقات بازار دیجیتال، ابزارهای مختص به خود را دارد؛ برای این کار از ده‌ها ابزار مانند گوگل ترند، moz، semrash و … استفاده می‌شود.

تحلیل و بررسی اکوسیستم

زمانی اکوسیستم برای ما اهمیت پیدا می‌کند که به تعریف آن دقت کنیم. به زبان ساده هر فرایند و مواردی که بر روی کسب و کار ما تأثیر بگذارد، جزئی از اکوسیستم کسب و کار ما است. قوانین و مقررات، رقبا، مخاطبان، همکاران، واسطه‌ها و … اجزاء اکوسیستم کسب و کار ما را تشکیل می‌دهند. تحلیل اکوسیستم از منظر محتوایی هم می‌تواند برای کسب و کارهای نوپا و هم سازمان‌های بزرگ و متوسط انجام گیرد و با شناخت بیشتری به بازاریابی محتوایی پرداخت. در واقع قبل از تدوین استراتژی، باید اکوسیستم و اجزای آن ‌را بهتر بشناسیم تا بتوانیم محتوای بهتری را تولید کنیم.

تحلیل کلی پرسونا

تا زمانی که ندانیم پرسوناهای کسب و کارمان چه کسانی هستند، چگونه می‌توانیم با آن‌ها ارتباط بگیریم و محصولاتمان را بفروشیم؟ تحلیل پرسونای مشتری به ما کمک می‌کند تا مخاطبانمان را بهتر بشناسیم. مثلاً اینکه بدانیم مشتریان بالقوه ما چه کسانی هستند، در چه شبکه‌هایی اجتماعی فعالیت می‌کنند، در هنگام خرید به چه نکاتی توجه می‌کنند و …

هر چه قدر بتوانیم بهتر و سریع‌تر مخاطبانمان را شناسایی و بررسی کنیم، درصد موفقیت ما در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل بیشتر خواهد شد.

تحلیل رقبا

تجزیه و تحلیل رقبا مانند تحلیل مخاطب، به صورت یک خدمت جداگانه و با جزئیات بیشتری انجام می‌شود. اما نیاز است در تحقیقات محتوایی بازار، بدانیم رقبا از نظر محتوایی چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند. اینکه برای بهتر دیده شدن از چه قالب‌های محتوایی، چه کلمات کلیدی و چه کانال‌های انتشاری استفاده می‌کنند. از آنالیز رقبا خروجی‌های مناسب و کاربردی برای مدیران محتوایی استخراج می‌شود که به تبع آن، استراتژی محتوایی را هدفمندتر و هوشمندانه‌تر می‌کند.

تحلیل SWOT

در یک سازمان علاوه بر اینکه باید برای استراتژی کلی سازمان از تحلیل SWOT استفاده کرد، برای تک تک فرایندها مانند تدوین استراتژی محتوایی نیز این تحلیل کاربرد دارد. یعنی بدانیم نقاط قوت و ضعف سازمان ما در تحقیق، تولید و انتشار محتوا و همچنین فرصت‌ها و تهدیدات محیطی در این حوزه چیست. داشتن تحلیل ماتریس SWOT به ما کمک می‌کند در هر لحظه، نقاط قوت و ضعف سازمان خودمان وهمچنین فرصت‌ها و تهدیدات بازار را شناسایی و تحلیل کنیم و در حوزه‌های درست‌تری هزینه کنیم.

تعیین استراتژی بازاریابی کلان

وقتی در مراحل قبلی، مخاطبان و رقبای کسب و کارمان را شناختیم و همچنین اکوسیستم محیط کسب و کار را بررسی کردیم و برای آن تحلیل  SWOT انجام دادیم، می‌توانیم استراتژی بازاریابی کلان سازمان خود را تدوین کنیم. یعنی با توجه به این اطلاعات می‌توانیم انتخاب کنیم چه میزان بودجه، انرژی و زمان برای چه بخشی از بازار صرف کنیم. وقتی اطلاعات خوبی از سازمان و بازار داشته باشیم بهترین گزینه تدوین استراتژی کلان بهینه در حوزه محتوایی است.

بخش‌بندی بازار

بخش‌بندی بازار یا سگمنتیشن بازار ما را از سردرگمی در می‌آورد. تقسیم‌بندی بازار علاوه بر اینکه دید خوبی از بازار می‌دهد، به ما کمک می‌کند قسمتی از بازار که پتانسیل خوبی برای ارائه خدمت دارد را انتخاب کنیم. اصطلاحاً به این روش، نیچ مارکتینگ (هدف‌گیری قسمتی از بازار) می‌گویند. با استفاده از این روش نیازی نیست برای تمامی مخاطبان بازار، برنامه‌ریزی محتوایی داشته باشیم بلکه میبایست این برنامه‌ریزی و اجرای آن را در بازار هدف مد نظرمان انجام ‌دهیم.

تحقیقات محتوایی بازار

تعرفه تحقیقات محتوایی بازار

بررسی و اعلام هزینه تعرفه‌های تحقیقات محتوایی بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلاً اینکه آن سازمان در چه مرحله‌ای از بلوغ سازمانی قرار دارد؟ آیا یک کسب و کار نوپا است یا سازمان بالغ؟ قرار است چه بخشی از بازار و با چه حجمی از آن مورد هدف محتوایی ما قرار گیرد؟ صنعتی که آن سازمان در آن در حال فعالیت است شامل چه قوانین و مقرراتی در حوزه اینترنتی است؟ تحقیق، تولید و انتشار محتوا، در سازمان انجام می‌گیرد و یا باید برونسپاری شود؟ تعرفه تحقیقات محتوایی بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای دریافت پروپوزال یا راه‌حل اختصاصی خودتان، از روش‌های زیر اقدام کنید.

برخی از برندهایی که به ما اعتماد کرده‌اند:

سوالات متداول در حوزه تحقیقات محتوایی بازار

در تحقیقات محتوایی بازار دقیقاً چه کاری انجام می‌شود؟

پاسخ سوال

در این تحقیقات مشخص می‌شود رقیبان سازمان شما در حوزه محتوایی دقیقاً چه کسانی هستند. تمامی محتواهای کانال‌های ارتباطی آن‌ها مانند سایت، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند. مخاطبان شما با استفاده از ابزارها و فرم‌های تخصصی، شناسایی و دسته‌بندی می‌شوند. تمامی موارد اثرگذار بر کسب و کار شما در حوزه محتوایی مانند قوانین و مقرارت، محتوای رقبا، تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات، نیاز مشتری و … شناسایی می‌شوند. سپس این خروجی‌ها در اختیار طراحان محصول مانند طراح سایت، تولید کننده محتوا، سئوکار، مدیران اجرایی و سایر تصمیم‌گیرندگان قرار می‌گیرد تا بتوانند از آن برای انجام امورشان استفاده کنند. این کار باعث می‌شود شما استراتژی مناسبی در محتوا و دیجیتال مارکتینگ داشته باشید و همین امر موجب افزایش نرخ تبدیل و نهایتاً فروش شما خواهد شد. در واقع این تحقیقات به ما در تدوین هرچه بهتر استراتژی محتوایی کمک می‌کنند.

اگر رقبای اصلی ما سنتی باشند، باز هم تحقیقات محتوایی بازار به ما کمک می‌کند؟

پاسخ سوال

تحقیقات محتوایی بازار در همه موارد به ما کمک می‌کند. اولاً انجام این تحقیقات منجر به داشتن استراتژی و برنامه‌ریزی برای محتوا سازمان می‌شود که خود این امر منجر به نظم گرفتن خروجی‌های محتوایی می‌گردد. ثانیاً چه تضمینی وجود دارد که رقبایی که به صورت سنتی در بازار فعالیت می‌کنند در آینده وارد فضای آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی نشوند. پس چه بهتر است قبل از ورود رقبا به بازار آنلاین، ما در حوزه تحقیقات محتوایی پیش‌گام باشیم.

آیا تحقیقات محتوایی جزئی از تحقیقات بازار است؟

پاسخ سوال

بله. البته بستگی به شرایط استراتژی بازاریابی سازمان دارد. اگر استراتژی سازمان بر مبنا تبلیغات غیرمحتوایی مانند تبلیغات محیطی، تلویزیونی و … باشد می توان تبلیغات محتوایی را در نظر نگرفت. البته این استراتژی هزینه‌بر است و فقط برای هلدینگ‌های بزرگ کاربرد دارد در صورتی که اکثر سازمان‌ها یا کسب و کارها نو پا هستند یا سازمان‌های متوسط که تمایل دارند هزینه‌های خود را تا حد امکان کاهش دهند. بهترین استراتژی برای کاهش هزینه‌ها و بهینه شدن آن، استراتژی محتوایی و جذب مخاطب از طریق محتوا است.

تحقیقات محتوایی بازار چه تأثیری بر کسب و کارمان دارد و چه کسانی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند؟

پاسخ سوال

وقتی می‌خواهیم تأثیرات یک فعالیت را بر یک فرایند بررسی کنیم باید به خروجی‌های آن فعالیت دقت کنیم. خروجی تحقیقات محتوایی بازار کاملاً ملموس و قابل درک برای همه است. به خصوص مدیران و تصمیم‌گیرندگان اصلی در هر کسب و کار. برخی از خروجی‌های تحقیقات محتوایی بازار که در اختیار مدیران قرار می‌گیرد شامل اندازه گیری حجم بازار، بخش بندی بازار، هدف‌گیری بازار، تشخیص و تحلیل پرسونا و محتوا رقبا به صورت نمودار و جدول، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدات سازمان در حوزه محتوایی و … است.

تحقیقات محتوایی بازار به صورت آنلاین و سنتی چه تفاوتی با هم دارند؟

پاسخ سوال

تحقیقات محتوایی بازار به صورت آنلاین و سنتی نه تنها منافاتی با هم ندارند بلکه می‌توانند مکمل و در راستا همدیگر نیز باشند. شما تا حدی می‌توانید اطلاعات رقبا، پرسونا، اکوسیستم و … را از طریق فضای مجازی و تحلیل محیط وب به دست آورید. اما برای کامل شدن آن حتما باید به سراغ تحقیقات سنتی مثل مصاحبه و پرسشنامه نیز بروید. چرا که بسیاری از اطلاعات به خصوص اطلاعات میدانی مثل مصاحبه با مدیران فقط به صورت سنتی قابل اجرا است.

تحقیقات محتوایی بازار تا چه زمانی انقضا دارد؟

پاسخ سوال

تحقیقات محتوایی بازار مانند سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ با توجه به سرعت رشد و توسعه این خدمات در فضا وب، قطعاً عمر طولانی نخواهند داشت. اما راهکار مناسب برای حل این مشکل ادامه این روند با داشتن استراتژی محتوا است. با داشتن استراتژی محتوا شما می‌توانید همیشه محتوا متناسب با مخاطب تولید کنید و محتوا سایت و سایر کانال‌های ارتباطی با مشتری را شاداب و کاربردی نگه دارید. در واقع این فرایند در پایان تدوین استراتژی محتوایی به صورت مداوم به روزرسانی و بررسی می‌شود.

مطالب مرتبط

10 دیدگاه در “تحقیقات محتوایی بازار

  1. سارا افروز گفت:

    سلام روز به خیر. من فروشگاه عروسک و اسباب‌بازی دارم. توی اینستاگرام پیج دارم ولی میخوام سایت هم داشته باشم. میشه راهنماییم کنید از کجا شروع کنم؟

    1. admin-sandeloos گفت:

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا آدرس و اطلاعات پیج و فروشگاهتون رو ارسال کنید یا با همکاران بخش مشاوره سندلوس تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  2. نیما گفت:

    ببخشید برای تحقیقات محتوایی بازار از چه روشی استفاده می‌کنید و خروجی که به ما میدید چی هست؟

    1. admin-sandeloos گفت:

      سلام خدمت دوست عزیز. این کاملا بستگی به ماهیت کسب و کاری داره که قرار هست برای اون تحقیقات بازار صورت بگیره. برخی کسب و کارها کاملا سنتی هستن و حتی شبکه اجتماعی ندارن. برخی ها در فضا آنلاین حضور فعال دارند و میخوان به کارشون توسعه بیشتر بدن. پس باید ابتدا دید که اون کسب و کار در چه جایگاهی قرار داره. گروه مشاوران سندلوس در تحقیقات محتوایی بازار هم از روش‌های کلاسیک مثل مصاحبه و پرسشنامه استفاده می‌کنه و هم از ابزارهای آنلاین و یا سایت‌هایی که در تحلیل مخاطب و محتوا می‌تونن کمک کننده باشن. اما در نهایت مساله مهم‌تر، نحوه استفاده از این تحقیقات است به شکلی که گره گشای بازاریابی محتوایی برای یک کسب و کار بشه.

  3. مژده ترابی گفت:

    الان خیلی‌ها برای تحقیقات بازار از روش pestel کمک می‌گیرند. من چیزی در اینباره ندیدم.

    1. admin-sandeloos گفت:

      بله درست میفرمایید فقط نکته ای که وجود داره اینکه در روش swot و حتی 5 نیرو پورتر، پتانسیل‌های داخلی و محیط های عملیاتی مثل رقبا، مشتریان و … بررسی میشه و در روش pestel موارد بزرگتری مثل سیاست، اقتصاد، تکنولوژی و … مورد بررسی قرار میگیره. ما هم بنا به اندازه پروژه و همچنین خواسته مشتریان، از روش‌هایی مثل pestel استفاده می‌کنیم.

  4. sahar گفت:

    روی گزینه تعرفه زدم وارد پکیج تحقیقات شد که اونم قیمت نداشت. میشه راهنماییم کنید. ممنونم

    1. admin-sandeloos گفت:

      سلام و روز به خیر
      تحقیقات بازار به دلیل اینکه یک امر چندوجهی هست و کاملا به اندازه بازار و سازمان بستگی داره، دارای تعرفه خاصی نیست و هزینه نهایی پس از تعیین خواسته مشتریان و بررسی های اولیه از بازار، سازمان و … اعلام میشه.

  5. Their team demonstraated many tiimes that they regarded my interest’ aat the
    top of their list whenever unexpected obstacles arose. Theyy also walked me through procedures that helped me create thhe riht structure for intended
    ending-state

    1. admin-sandeloos گفت:

      Hi, which team do you mean?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *