استراتژی محتوایی, مقالات

تفاوت استراتژی محتوایی و بازاریابی محتوایی + تکنیک‌های بازاریابی محتوایی

استراتژی محتوایی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوایی دو مفهوم به هم مرتبطی هستند که امروزه هر فعال اقتصادی برای توسعه کسب وکار خود باید به مضامین آشنا باشد.

با این که دنیای تجارت و کسب‌ وکار طی چند دهه اخیر تحولات بزرگی را به خود دیده اما به جرات می‌توان گفت هیچ تحولی به اندازه تغییر ساز و کارها و مدل‌های بازاریابی و فروش، وضعیت کسب وکارها را تا این اندازه دگرگون نکرده است.

تحولات در این حوزه طی یک دهه اخیر شتاب فراوانی به خود گرفته است. تحولاتی که چه در کشور ما و چه در سراسر جهان – از صاحبان کسب وکارهای کوچک گرفته تا ابر بنگاه‌داران – رهیافت و نگرشی نو به موضوع بازاریابی پیدا کرده‌اند. در دنیای جدیدی که آن را همزمان تجربه و خلق می‌کنیم، توفیق کسب وکارها با مفهومی تحت عنوان بازاریابی محتوایی و آموزش بازایابی محتوا گره خورده است.

استراتژی بازاریابی محتوایی

این رهیافت جدید و متحول کننده کسب وکارها بیش از هر امر دیگر، مرهون معنای جدیدی از ارتباطات است که شهروندان جهان با گسترش سریع اینترنت و تجهیزات مدرن ارتباط و نشر اطلاعات در فضای مجازی، شاهد آن هستند؛ ارتباطاتی که دستیابی به خیل انبوه مشتریان را به کمک اینترنت و ابزارهایی همچون گوشی‌های هوشمند مُیسر کرده است. امروزه موفقیت کسب وکارها چنان به بازاریابی محتوایی وابسته شده که به نظر می‌رسد سلطه این مدل بازاریابی تا زمانی طولانی بر بازارها ادامه یابد.

بازاریابی محتوایی با خود مفاهیم دیگری همچون استراتژی محتوایی برند، استراتژی محتوایی ساده ، استراتژی محتوایی قوی ، آموزش بازاریابی محتوا و … را همراه دارد. به نحوی که اگر صاحبان کسب و کارها هرچه زودتر با آنها آشنا شوند، شانس موفقیت خود را در دنیای پررقابت تجارت بهبود بخشیده‌اند.

استراتژی محتوایی چیست؟

استراتژی محتوایی از نگاه سایت backlinko

تعریف استراتژی محتوایی

مفهوم استراتژی محتوایی برای آن دسته از فعالان اقتصادی دارای معنا است که به محتوا به عنوان بخشی از سرمایه کسب وکار خود نگاه می‌کنند. به بیان دیگر ما زمانی از استراتژی محتوایی برند صحبت می‌کنیم که به محتوا نگرش بلند مدت و راهبردی داریم. زمانی که می‌خواهیم محتوا در بازه زمانی بلند مدت در کنار برند، محصولات و خدمات کسب وکار ما حضور فعال و موثر داشته باشد و از آنها حمایت کند. استراتژی محتوایی نقشه راه و برنامه جامعی است که حضور مثمرثمر محتوا در کنار کسب وکار را با در نظر گرفتن منابع، اهداف، زمان‌بندی، روش‌های دستیابی به اهداف و جزئیات اجرایی برای رسیدن به هدف‌های مورد نظر، فراهم می‌کند.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوایی شامل چه مواردی می‌شود؟

موفق بودن بازاریابی محتوایی به کیفیت استراتژی محتوایی هر کسب وکار بستگی دارد. وقتی زمان اجرای استراتژی محتوا برسد کامل بودن و دقیق بودن این نقشه راه، حرف اول را در کیفیت آن می‌زند. شما باید بتوانید از روی این نقشه، گام به گام در مسیر تولید و انتشار محتوای موثر و جذاب جلو بروید و نتایج اقدامات خود را رصد و ارزیابی کنید. در ادامه بعضی از گام‌های مهم در استراتژی محتوایی را به اختصار مرور می‌کنیم.

استراتژی محتوایی

سه گام مهم استراتژی محتوایی

  1. هدف گذاری و بودجه بندی کنید و شاخص سنجش داشته باشید

نقطه شروع استراتژی محتوایی برند ، تعیین هدف ها و ماموریت‌های آن برند است. لازم است شما در استراتژی محتوایی به صورتی هدف‌های برند خود را تعریف کنید که از سوال های کلی همچون «مشتریان من چه کسانی هستند؟» یا «بازار من کجاست؟» یا «چه محتوایی برای مشتریان من جذاب و مفید است؟» به جایی برسید که بتوانید برای رسیدن به اهدافتان، شاخص‌های کمی تعریف کنید. شاخص‌هایی مانند ترافیک سایت، نرخ کلیک یا نرخ پرش سایت. بدانید هدف شما از به کار گیری بازاریابی محتوایی رسیدن به چه سطحی از مشتری و درآمد است؟ قطعا رسیدن به مشتریان بیشتر از طریق محتوا نیازمند صرف منابع و هزینه است. پس بودجه لازم برای هدف‌های خود را نیز باید در استراتژی خود پیش‌بینی کنید.

  1. اثربخشی محتوای خود را بررسی کنید

تدوین استراتژی محتوایی قوی بدون تعیین معیارهای اثربخشی امکان پذیر نیست. حتی اثربخشی یک استراتژی محتوایی ساده را هم باید بتوان با شاخص‌های صحیح، ارزیابی کرد. در استراتژی محتوایی باید پیش‌بینی شود که محتوای سایت شما با چه ابزارهایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سودمندی و اثربخشی آنها چگونه مشخص می‌شود؟ برخی ابزارها(Screaming Frog و SEMRush) می‌تواند شروع خوبی برای این کار باشد.

  1. بهترین نوع محتوا و بسترهای انتشار مناسب را پیدا کنید

بسیاری از برندهای مشهور امروزی موفقیت خود را مدیون استفاده درست از بازاریابی محتوایی هستند. اما آنها در انتخاب نوع محتوا و بسترهای انتشار محتوا هم بسیار هوشمندانه عمل کرده‌اند. وقتی شما به پادکست یک برند که مزایای محصولی جدید خود را لابلای یه داستان جذاب معرفی می‌کند گوش می‌دهید یا تماشای ویدئویی از محصولی خاص و کابردی روی پلتفرم‌های شبکه اجتماعی در گوشی تلفن همراهتان شما را میخکوب می‌کند، باید اقرار کرد که استراتژیست‌های محتوای آن برندها، محتوای مناسب و کانال‌های انتشار مطلوب را یافته‌اند.

تفاوت استراتژی محتوایی و بازاریابی محتوایی

در بالا با تعریف استراتژی محتوایی آشنا شدیم و در ادامه به تعریف بازاریابی محتوایی از نگاه سایت contentmarketinginstitute.com می‌پردازیم:

تفاوت استراتژی محتوایی با بازاریابی محتوایی

برای آن دسته از اهالی کسب وکار که تاکنون با مفاهیم بازاریابی به روش‌های نوین سر وکار نداشته‌اند و شیوه بازاریابی آنها به تبلیغات مستقیم و حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادها محدود بوده، درک فرق استراتژی محتوایی و بازاریابی محتوایی دشوار است. اما محتواکاران، سئو کاران و سایر فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ به خوبی می‌دانند که بازاریابی محتوا زیرمجموعه استراتژی محتوایی است. بازاریابی محتوا در ساده‌ترین تعریف خود کمک گرفتن هدفمند از محتواهای مفید و جذاب برای جذب مخاطبان و مشتریان، به جای تبلیغ مستقیم است و این کار بدون یک نقشه راهبردی که همان استراتژی  محتوایی باشد، امکان پذیر نیست. به بیان دیگر شما حتی اگر هزینه سنگینی برای تولید و انتشار محتوا کنید باز هم نمی‌توانید محتواهای خود را بدون هدف و برنامه از قبل تعیین شده ، به صورت تصادفی یا نامنظم و بر اساس روش‌های غیراستاندارد تولید و منتشر کنید و انتظار موفقیت و جذب مشتری داشته باشید. برای توصیف بهتر این تفاوت می‌توان با یک مثال آن را تشریح کرد.

تفاوت استراتژی محتوایی با بازاریابی محتوا
استراتژی بازاریابی

تکنیک‌ها و روش‌های بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا از طریق تولید محتوای تخصصی، در کانال‌ها و بسترهای مناسب بدون آن که مستقیما محصول یا خدمات شما را تبلیغ کند، به شکل سودمند و جذاب مشتریان را به سوی شما هدایت می‌کند. این نوع بازاریابی امروزه تکنیک‌ها و روش‌های شناخته شده‌ای دارد که در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم.

  1. وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی همان تولید محتوای متنی است. وبسایت کسب و کار شما حتما باید بخشی تحت عنوان وبلاگ داشته باشد تا در آن تولید محتوای متنی انجام دهید. دقیقا مانند همین بخش که شما مشغول خواندن مطلبی – درباره استراتژی محتوایی – در وبلاگ گروه مشاوران سندلوس هستید. به وبسایت کسب وکارهای موفق آنلاین مراجعه کنید و وبلاگ این کسب وکارها را بررسی کنید تا اهمیت وبلاگ‌نویسی در بازاریابی محتوایی را بهتر دریابید.

  1. معرفی محصول

بخش مهمی از بازاریابی محتوا با نوشتن متن‌ها یا ساخت محتواهای صوتی و تصویری در زمینه معرفی محصولات و خدمات کسب  وکار شما و انتشار آنها در وب سایت‌تان انجام می‌شود. مشتریان به صورت روزافزون به خواندن و دیدن و شنیدن محتواهای معرفی محصول علاقه نشان می‌دهند. به یاد داشته باشید که محتواکاران حرفه‌ای به این علاقه بی‌توجه نیستند.

  1. اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها به طرز شگفت انگیزی بین کاربران فضای مجازی محبوبیت دارند. استراتژیست‌های محتوا هم این محبوبیت را درک کرده‌اند و هر نقشه‌راهی برای بازاریابی محتوایی تدوین کنند، اینفوگرافیک‌ها در آن جایگاه ممتازی دارند.

  1. مصاحبه
مصاحبه کاری سندلوس

مصاحبه با افرادی که از محصولات و خدمات شما استفاده و مزیت‌های آنها را به صورت واقعی بیان می‌کنند، می‌تواند محتواهای جذابی برای شما تولید کند. این تکنیک در بازاریابی مدرن جای خود را به خوبی باز کرده است. اگر این افراد سلبریتی و مشهور باشند، بازاریابی محتوایی شما با تکنیک مصاحبه نتیجه بسیار بهتری خواهد داد. شما می‌توانید از طریق لینک زیر، تمپلیت مصاحبه را دانلود کنید.

تمپلیت مصاحبه

  1. پادکست و ویدئو

شنیدن پادکست درباره محصولات و خدمات و کسب وکارها هم یکی از روش‌های مورد توجه مخاطبان در بازاریابی محتوا است. مخصوصا زمانی که سئو پادکست برای گوگل مورد اهمیت واقع شد. قبلا در استراترژی محتوایی روی محتواهای صوتی کمتر تاکید می‌شد اما استقبال مخاطبان این وضعیت را عوض کرد. تولید ویدیو از کاربردهای محصولات و یا فیلم‌ها و کلیپ‌هایی که به صورت غیرمستقیم به تبلیغ یک محصول یا خدمات می‌پردازد نیز اگرچه پرهزینه و زمان‌بر است، اما نتیجه فوق العاده‌ای در بازاریابی محتوا دارد.

سخن پایانی

استراتژی محتوایی مانند یک نقشه به شما کمک می‌کند تا فرایند بازاریابی محتوایی را از گام‌های اولیه مانند تحقیقات بازار و ترندیابی تا گام‌های نهایی مانند طراحی کمپین، به خوبی به انجام رسانید. فقط کافی است تا اطلاعات خود را درباره استراتژی محتوایی بالا ببرید. همچنین به صورت عملی تجربه پیاده سازی آن با ابزارهای بازاریابی محتوایی را کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *