دیجیتال مارکتینگ و سئو, مقالات

تفاوت بلاگر لایف استایل و فشن بلاگر چیست؟ تبلیغات اینستاگرام

بلاگر لایف استایل
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بلاگر لایف استایل و فشن بلاگر در دیجیتال مارکتینگ

بسیاری از کسب وکارهای آنلاین، شکوفایی و موفقیت خود را مدیون همکاری با افرادی هستند که آنها را در دنیای دیجیتال مارکتینگ با عناوینی همچون«بلاگر لایف استایل» و « فشن بلاگر» می‌شناسیم.

تحول در شیوه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابزارها و تجهیزات آن، دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را به عرصه‌ای مملو از فرصت‌های بی‌شمار تبدیل کرده است. در دنیای امروز به کمک فضای مجازی و تکنولوژی ارتباطات حتی وقتی در حال زندگی کردن هستیم فرصت داریم باورها، تجربه‌ها، روش‌ها، مهارت‌ها، پرسش‌ها، تردیدها، ترس‌ها، موفقیت‌ها و حتی شکست‌های خود را با انسان‌های دیگر به اشتراک بگذاریم و از این راه شهرت و درآمد کسب کنیم.

کسب وکارهای آنلاین فراوانی بر پایه این فرصت شکل گرفته‌اند و بسیاری از کسب وکارها نیز در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود جایگاه ویژه‌ای برای این بخش از دیجیتال مارکتینگ که پرچمداری آن را افرادی تحت عنوان بلاگر لایف استایل و فشن بلاگر به عهده دارند، اختصاص داده‌اند.

راز موفقیت این کسب وکارها درک این نکته است که معرفی و تبلیغ محصولات آنها توسط بلاگرها، بسیار باورپذیرتر، طبیعی‌تر و موثرتر از سایر روش‌های تبلیغی است. در گام اول این مسیر باید به این پرسش پاسخ دهیم که بلاگری چیست و بلاگر کیست؟

تبلیغ دادن به فشن بلاگرها و یا پیج‌های لایف استایل را می‌توان نوعی بازاریابی برونگرا یا outbound marketing دانست.

لایف استایل

بلاگر کیست؟

بلاگر در ابتدا بیشتر عنوانی بود برای کسانی که در بخش مجله یا همان بلاگ سایت‌ها، محتواهای متنی با موضوعات گوناگون منتشر می‌کردند اما با شکل‌گیری و رواج دیجیتال مارکتینگ در سراسر دنیا، تعریف بلاگر نیز وسعت بیشتری پیدا کرد. امروزه به کسی بلاگر اطلاق می‌شود که انواع محتواهای متنی، صوتی و تصویری را تولید و در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.

بلاگر کیست؟

به عنوان مثال بلاگر لایف استایل از طریق انتشار محتوا، سبک زندگی یا همان لایف استایل خود را ترویج می‌کند. همچنین بر باور مخاطبان خود اثر می‌گذارد و سهمی از تحولات دنیای امروز را خصوصا در بخش‌های کسب وکار به عهده دارد.

لایف استایل به چه معناست؟

در یک تعریف کلی «لایف استایل» را «سبک زندگی» معنا می‌کنند. لایف استایل در واقع همان شیوه زندگی شخصی یک فرد است که حول مجموعه‌ای از باورها، سلایق، تجربیات، فرهنگ و جغرافیای محل زندگی وی شکل می‌گیرد. بشر از دیرباز به آنچه در زندگی شخصی دیگران می‌گذشته کنجکاو بوده است. طبیعتا هر فرد سبک زندگی منحصر به فرد خود را دارد اما این طور نیست که سبک زندگی همه افراد برای دیگران جذاب باشد.

 حتی اگر شما سبک زندگی خاص و جذابی داشته باشید باز هم ارائه این سبک زندگی به صورت محتواهای خواندنی، شنیدنی و دیدنی به مخاطبان، نیازمند توانمندی، هوش و صد البته آشنایی با ابزارها و فنون و مهارت‌های تولید و انتشار محتوا است. در پیش گرفتن یک لایف استایل خاص در زندگی می‌تواند تغییرات بزرگی در زندگی فرد ایجاد کند. به عنوان مثال در پیش گرفتن لایف استایل کنکوری یا شیوه‌ای خاص در زندگی و مجموعه‌ای از رفتارها که فرد را برای شرکت در آزمون کنکور آماده می‌کند، می‌تواند افراد را به کسب رتبه‌های ممتاز کنکور سوق دهد.

ناگفته نماند که به اشتراک گذاشتن زندگی شخصی خود با دیگران همیشه کار بی دردسر و بی‌آسیبی نیست و اگرچه این کار به عنوان یک حرفه جذابیت‌های کم نظیری دارد، اما لحظات دشوار و تلخ هم جزیی از آن است.

لایف استایل یعنی چی؟

تفاوت بلاگر لایف استایل و فشن بلاگر

در دنیای بلاگری و آن بخش از دیجیتال مارکتینگ  که با فعالیت بلاگرها سر و کار دارد، انواع و اقسام بلاگرها از جمله؛  بیوتی بلاگرها، فشن بلاگرها، فود بلاگرها، فیتنس بلاگرها، بلاگرهای گردشگری و سفر، بلاگرهای کتاب، بلاگرهای انگیزشی، بلاگرهای تکنولوژی و بلاگر لایف استایل و  … فعال هستند.

فشن بلاگرها یا همان بلاگرهای صنعت مد و فشن، یکی از پرمخاطب‌ترین انواع بلاگرها محسوب می‌شوند. آنها بازوهای پرتوانی هستند که در خدمت صنعت مد و فشن قرار دارند و محصولات این صنعت را به مخاطبان و مشتریان معرفی می‌کنند.

ممکن است یک فشن بلاگر سلیقه و دیدگاه خاصی نسبت به صنعت مد و فشن داشته باشد و فقط محصولات مطابق با دیدگاه خود را معرفی و تبلیغ کند. همچنین ممکن است یک فشن بلاگر بدون آن که رویکرد خاصی را در مد و فشن پیگیری کند، تنها نقش معرفی کننده محصولات برندهای مختلف را ایفا کند.

روشن است که فشن بلاگرها با هر دیدگاه و رویکردی که در صنعت مد و فشن فعالیت کنند، تنها بخشی از لایف استایل خود یعنی روش شخصی و سلیقه خود در زمینه پوشاک را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند در حالی که بلاگر لایف استایل یا بلاگر روزمرگی بخش‌های متنوع زندگی خود را در معرض دید و قضاوت مخاطبان قرار می‌دهد.

فشن بلاگر

چه کنیم که به یک بلاگر حرفه‌ای در اینستاگرام تبدیل شویم؟

بلاگری در اینستاگرام رویای بسیاری از افراد است اما تبدیل شدن به یک بلاگر موفق اینستاگرام تصادفی نیست. البته منکر این نمی‌توان شد که بعضی افراد تصادفا به دنیای بلاگری اینستاگرام راه پیدا می‌کنند اما ماندن و موفق شدن در این مسیر، مستلزم پرورش برخی ویژگی‌هاست که در ادامه مهم‌ترین آنها را مرور می‌کنیم.

  1. کنجکاوی و انگیزه قوی برای فهم مطالب مرتبط با یک موضوع 
  2. پشتکار و پیگیری در یادگیری روش‌های تولید و انتشار محتوا در اینستاگرام
  3. تعیین اهداف مشخص و اولویت بندی آنها
  4. تلاش برای رسیدن به ظاهر، بیان و پوشش جذاب
  5. برنامه و تقویم روزانه و ماهانه و سالانه منظم برای کار تولید محتوا
  6. یادگیری و استفاده از دانش روانشناسی برای افزایش اعتماد به نفس
  7. یادگیری تکنیک‌های بیان و اجرا
  8. یادگیری استفاده از تجهیزات و نرم افزارهای مدرن تولید و ویرایش محتوای تصویری
  9. یادگیری اصول سئو اینستاگرام
  10. تسلط بر روان و اعصاب و تقویت صبر برای تداوم کار
  11. آشنایی با اصول و مبانی بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ
  12. دارا بودن روحیه همکاری جمعی، انعطاف‌پذیری و انتقادپذیری

اصولی که باید در تبلیغ دادن به بلاگرها رعایت کنیم؟

همکاری تبلیغاتی سودمند و موفقیت آمیز با بلاگرها مستلزم رعایت برخی اصول است. اولین اصل این است که بلاگرهای حوزه فعالیت خود را بشناسید و تاثیرگذاری آنها بر مخاطبان را ارزیابی کنید. بنابراین لازم است برای شناخت بلاگری که محتوای تولیدی وی سازگار و تقویت کننده برند، محصول و خدمات کسب وکار شما باشد وقت بگذارید و اگر لازم است از مشاوران حرفه ای دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

همیشه به خاطر داشته باشید که توافق شفاهی در هر نوع همکاری می تواند موجب سوء تفاهم، سوءاستفاده و مسائلی شود که وقت و پول و انرژی شما را به هدر دهد. پس حتی برای همکاری های مقطعی و کوتاه نیز بهتر است با بلاگر مورد نظرتان قرارداد کتبی داشته باشید و تمام جزئیات مورد نظر را خود در مورد محتوای تبلیغ و زمان انتشار آن در قرارداد ذکر کنید. ضمنا تخلف از هر قراردادی محتمل است. بنابراین درباره نحوه تدوین قرارداد و ضمانت اجرای آن با یک مشاور حقوقی مشورت کنید.

بسیار مهم است قبل از اینکه بخواهید به بلاگرها تبلیغ بدهید، پرسونا کسب و کار خودتان را بشناسید. همچنین باید دقت داشته باشید جنس رفتاری مخاطبان شما به مخاطبان بلاگر مد نظرتان نزدیک باشد. با خواندن مقاله نقش پرسونا نویسی و تحلیل پرسونا در استراتژی محتوایی می‌توانید اطلاعات کامل‌تری نسبت به این موضوع پیدا کنید.

تاثیر بلاگرهای لایف استایل بیشتر است یا فشن مد؟

پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد و نمی‌توان با قاطعیت گفت عملکرد بلاگرهای لایف استایل بر بلاگرهای فشن مد برتری دارد یا برعکس. اگر کسب وکار شما با محصولات و خدمات پوشاک، زیبایی، مد و فشن مرتبط است ممکن است یک بلاگر لایف استایل در کشور یا منطقه جغرافیایی که حوزه فعالیت شما در آن متمرکز است، تاثیرگذاری بسیار بالایی بر مخاطبان داشته باشد. همین احتمال وجود دارد که یک بلاگر مد و فشن با محتوای جذاب و هوشمندانه خود به چنین تاثیرگذاری رسیده باشد.

واقعیت این است که در دنیا بلاگرهای مد و فشن شهرت و تاثیرگذاری بالاتری در حوزه زیبایی و پوشاک و مد دارند ولی شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی ایران باعث تفاوت‌هایی بین تاثیرگذاری بلاگرهای مد و فشن با همتایان آنها در جهان شده است. سخن کوتاه این که اگر قصد همکاری با هر بلاگری را در هر حوزه‌ای دارید بدانید که حکم کلی درباره تاثیرگذاری یا برتری او بر رقبا نمی‌توان داد و هر بلاگری را باید با نمونه کارهای مشخص و کارنامه‌ای که از تاثیرگذاری خود ارائه می‌دهد، ارزیابی کرد.

بلاگر اینستاگرام

سخن پایانی

حالا که با ماهیت بلاگر لایف استایل و فشن بلاگر آشنا شده‌اید بهتر است بدانید که باید چگونه با آنان ارتباط بگیرید. همچنین چگونه می‌توانید با تبلیغات مناسب توسط آن‌ها برای کسب و کارتان کمپین‌های بازاریابی و محتوایی بنویسد. راه‌اندازی انواع کمیپن‌های محتوایی آخرین گامی است که یک کسب و کار در جهت بازاریابی و فروش محصولات خود بر می‌دارد.

انتخاب روش‌های تبلیغاتی نامناسب می‌تواند هزینه‌های سنگینی برای یک سازمان داشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع هر کاری در کسب و کارتان، تحقیقات کاملی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *