مدلها و تمپلیت‌ها, مقالات

تمپلیت بازاریابی درونگرا + تمپلیت خام و ویدیو آموزشی مدل بازاریابی درونگرا

مدل بازاریابی درونگرا
زمان مطالعه: 6 دقیقه

زمانی که قصد تحلیل مخاطبان را داریم باید این کار را موازی با استراتژی بازاریابی کسب و کارمان پیش‌ ببریم. در غیر این صورت، از ابتدا، راه را اشتباه طی خواهیم کرد. در ادامه به بررسی دو استراتژی عمومی و کلان بازاریابی می‌پردازیم:

بازاریابی به صورت کلی به 2 دسته تقسیم می‌شود:

1) بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)

بازاریابی برونگرا چیست؟

2) بازاریابی درونگرا یا ربایشی (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا چیست؟

در ادامه می‌توانید قسمتی از ویدیو آموزشی بازاریابی درونگرا را مشاهده کنید.

ویدیو توضیح مدل بازاریابی درونگرا

ویدیو معرفی دوره جامع تحلیل مخاطب

دریافت مجموعه کامل تحلیل مخاطب

این مجموعه شامل 43 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 28 ویدیو از دوره تحلیل مخاطب طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- بوم پرسونای مخاطب 2- پروفایل کوتاه مشتری 3- پروفایل بلند مشتری 4- بایر پرسونا (پرسونای خریدار) 5- بوم نیروی مشتری 6- بوم ارزش پیشنهادی 7- نقشه همدلی 8- بازاریابی درونگرا 9- سفر مشتری 10- نقشه سفر مشتری 11- مدل بلوغ تجربه مشتری 12- سفر مشتری مدرن

می‌توانید این 12 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

“”” شما با استفاده از لینک‌های بالا (دکمه‌های قرار گرفته در کادر آبی رنگ) می‌توانید تمامی فایل‌ها و ویدیوهای گام‌های تحلیل مخاطب را دریافت کنید و از طریق لینک‌های پایین (دکمه‌های قرار گرفته در کادر سرمه‌ای)، می‌توانید فایل‌ها و ویدیوی تکی مدل بازاریابی درونگرا را دریافت کنید. “””

بازاریابان با توجه به مواردی مانند زمان، بودجه، روش بازاریابی، پتانسیل‌های سازمانی، ROI (نرخ بازگشت سرمایه) و … تعیین می‌کنند که می‌خواهند از کدامیک از این دو روش استفاده کنند. البته هستند کسب و کارهایی که این روش‌ها را به صورت همزمان به کار می‌گیرند.

به همین دلیل به تعریف و تفاوت‌های این دو روش با یکدیگر می‌پردازیم:

مدل بازاریابی برونگرا: (outbound Marketing)

بازاریابی برون‌گرا یک روش سنتی بازاریابی است که به دنبال ارسال پیام به مشتریان بالقوه است. بازاریابی برون‌گرا شامل فعالیت‌هایی مانند نمایشگاه‌های تجاری، مجموعه‌های سمینار و تماس سرد می‌شود.

مدل بازاریابی درونگرا: (Inbound Marketing)

مدل بازاریابی درونگرا یک روش تجاری است که مشتریان را با ایجاد محتوا و تجربیات ارزشمند متناسب با آنها، جذب می‌کند. به نحوی که در ابتدا، مشکلات و خواسته‌های مشتریان را بررسی و سپس متناسب با آن و از روش تولید و توزیع محتوا، آنان را جذب می‌کند.

تصویر مدل بازاریابی درونگرا

مدل بازاریابی درونگرا

تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا

  • بازاریابی درونگرا به مراتب کم‌هزینه‌تر از بازاریابی برونگرا است.
  • بازاریابی درونگرا مخاطبان کمتر اما هدفمندتری را نسبت به بازاریابی برونگرا نشانه می‌گیرد.
  • در بازاریابی درونگرا، مخاطب به کسب و کار شما جذب می‌شود، اما در بازاریابی برونگرا شما به دنبال مخاطب می‌روید.
  • بازاریابی درونگرا، مشتری محور و بازاریابی درونگرا، سازمان محور است.
  • زمان رسیدن به نتیجه در اکثر مواقع در بازاریابی درونگرا، دیرتر از بازاریابی برونگرا است.
  • در اکثر مواقع، مشتریان بازاریابی درونگرا، وفادارتر و پایدارتر از مشتریان بازاریابی برونگرا می‌باشند.

ما با استفاده از ابزارهایی نظیر نقشه همدلی، نقشه نیروی مشتری، بوم ارزش پیشنهادی و … که در مطالب قبلی به معرفی و توضیح آنان پرداخته‌ایم، مخاطبان هدف را استخراج کرده‌ایم. اکنون لازم است تا این مخاطبان را که همان غریبه‌ها هستند به مشتریان وفادار تبدیل کنیم. برای این کار لازم است از روش بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing استفاده کرد.

در سال‌های گذشته، روش اینباندمارکتینگ (Inbound Marketing) به دلیل هزینه پایین، اخذ نتایج بهتر و پایدارتر، جذب مشتریان هدفمند و … بیشتر مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. روشی که در آن برای بازاریابی و جذب مشتریان، لازم است مخاطبان را به خوبی بشناسیم و رفتار آنان را تجزیه و تحلیل کنیم. در ادامه برای سادگی و راحتی استفاده شما از مدل بازاریابی درونگرا، آن را تبدیل به تمپلیت کرده‌ایم. در زیر می‌توانید تصویر آن را مشاهده کنید.

تمپلیت بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا

تحلیل مخاطب در بازاریابی درونگرا

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بازاریابی درونگرا شامل 4 مرحله: جذب، تبدیل، صمیمیت و خشنودسازی از محصول یا برند می‌باشد.

در این مسیر مخاطبان نیز به وضعیت‌های گوناگونی تبدیل می‌شوند. این وضعیت‌ها به ترتیب شامل : مخاطبان غریبه، بازدیدکننده، سرنخ‌ها، مشتری و مشتریان وفادار (ترویج‌دهنده) می‌باشد. یعنی به هر میزان که در روش اینباندمارکتینگ به سمت جلو حرکت می‌کنیم، وضعیت مخاطبان از غریبه به وضعیت ترویج‌دهنده یا همان مشتریان وفادار تبدیل می‌شوند.

اکنون که با کلیت بازاریابی درونگرا آشنا شده‌اید زمان آن رسیده است که نقش تحلیل مخاطب را در آن بررسی کنید.

وضعیت مخاطبان غریبه در مدل بازاریابی درونگرا:

زمانی که مخاطبان در این وضعیت قرار دارند، یعنی با محصول و برند شما آشنا نیستند و چه بسا نام آن‌ها را برای اولین بار می‌شوند. به همین منظور اولین گام برای شروع این فرآیند، ایجاد اعتمادسازی در مخاطب است. برای این کار لازم است تا در ابتدا مخاطب را از وجود خودتان آگاه کنید، سپس با ارائه مطالب موجه، اعتماد او را جلب کنید و او را تبدیل به بازدیدکننده نمائید.

وضعیت بازدیدکننده در مدل بازاریابی درونگرا:

در این وضعیت مخاطب تا حدودی اعتمادش نسبت به کسب و کار شما جلب شده است. در این حالت شما باید توجه او را به کسب و کارتان جلب نمائید. برای این کار لازم است کال تو اکشن‌های مناسبی به کار ببرید تا او را به سمت اخذ اطلاعات سوق دهید.

وضعیت سرنخ در مدل بازاریابی درونگرا:

زمانی که شما یک داده از مشتری دریافت می‌کنید (مانند شماره تماس، ایمیل و …) او را تبدیل به سرنخ کرده‌اید. در این حالت مخاطب آماده تبدیل شدن به مشتری است. فقط کافیست که ما بتوانیم ارتباط صحیحی با او برقرار کنیم. استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری می‌تواند ما را در این کار همراهی کند.

وضعیت مشتری در مدل بازاریابی درونگرا:

وقتی مخاطبان، اولین خرید یا واکنش مد نظر ما را انجام می‌دهند، تبدیل به مشتری شده‌اند. مشتری می‌تواند یک بار از برند ما استفاده کند و یا اینکه بارها بارها این کار را انجام دهد. این کاملا به هنر ما در جذب مشتری و تبدیل آن به مشتری وفادار بستگی دارد.

وضعیت مشتری وفادار در مدل بازاریابی درونگرا:

روش‌هایی نظیر تخفیف در خریدهای دوباره، پاداش به منظور تبلیغ و معرفی برند ما به دیگران، تشویق به استفاده از سایر خدمات و … راهکارهایی هستند که مشتریان ساده را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کنند. در این مرحله نیز باید به خوبی مورد تحلیل قرار بگیرند تا بتوانیم بهروری تبدیل مشتری به مشتریان وفادار را افزایش دهیم.

این پنج وضعیت را در تمپلیت بازاریابی درونگرا مشاهده می‌کنید. توضیحات آن را مطالعه کنید و در قسمت سفید رنگ، اطلاعات خود را وارد کنید. لازم است تا تعیین نماید که در هر مرحله برای تبدیل هر وضعیت به وضعیت دیگر، باید چه کارهایی انجام شود. مثلا برای تبدیل غریبه‌ها به بازدیدکنندگان از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید. شما می‌توانید برای دانلود با کیفیت تصاویر مدل‌ها و اکسل بازاریابی درونگرا و سایر تمپلیت‌های تحلیل مخاطب در انتها این مطلب، فایل‌های مذکور را دانلود نمائید.

اما این تحلیل‌ها و استفاده آن در بازاریابی درونگرا چگونه به دست می‌آید؟

  • تحلیل رفتار مخاطبان به دست نمی‌آید مگر با به‌کارگیری ابزارها و تمپلیت‌های مختص خودش.این ابزارها و تمپلیت‌ها به ما کمک می‌کند تا تحلیل مناسبی از احساس، فکر و رفتار خریدار به دست آوریم و از آن در ادامه راه دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم. برای ادامه راه لازم است تا با تمپلیت سفر مشتری آشنا شوید.

تمپلیت سفر مشتری + تمپلیت خام و ویدیو آموزشی سفر مشتری

 

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحلیل مخاطب

شما در این مطلب با گام هشتم تحلیل مخاطب یعنی بازاریابی درونگرا آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحلیل مخاطب را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: بوم پرسونای مخاطب+تمپلیت‌
  • گام دو: پروفایل کوتاه مشتری+تمپلیت‌
  • گام سه: پروفایل بلند مشتری+تمپلیت‌
  • گام چهار: بایر پرسونا (پرسونای خریدار)+تمپلیت‌
  • گام پنج: بوم نیروی مشتری+تمپلیت
  • گام شش: بوم ارزش پیشنهادی+تمپلیت
  • گام هفت: نقشه همدلی+تمپلیت
  • تیک سبز گام هشت: بازاریابی درونگرا+تمپلیت
  • گام نه: سفر مشتری+تمپلیت
  • گام ده: نقشه سفر مشتری+تمپلیت
  • گام یازده: مدل بلوغ تجربه مشتری+تمپلیت
  • گام دوازده: سفر مشتری مدرن+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحلیل مخاطب

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحلیل مخاطب دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 12 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “تمپلیت بازاریابی درونگرا + تمپلیت خام و ویدیو آموزشی مدل بازاریابی درونگرا

  1. یوسف آل یاسین گفت:

    سلام من میخواستم دوره رو با منتور بگیرم. ولی هیچ توضیحی در هیچ جای سایت ندادین.

  2. یغما فروتن گفت:

    سلام . ممنون از مطالب مفیدتون. من بازاریابی درونگرا رو هم ویدیو و هم فایلش رو جداگانه تهیه کردم. اگه کل دوره تحلیل مخاطب رو بگیرم. هزینه اش کم میشه از کلش. و اینکه دوره بوم نیرو هم میخوام تکی بگیرم. اون هم کم میشه از کل دئوره؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      سپاس از توجه شما
      با بچه‌های پشتیبانی آکادمی سندلوس صحبت کنید لطفا و بپرسید
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *