مدلها و تمپلیت‌ها, مقالات

بوم نیروی مشتری + بوم خام نقشه نیروی مشتری و ویدیو آموزشی

بوم نیروی مشتری
زمان مطالعه: 6 دقیقه

نقشه نیروی مشتری

با استفاده از بوم نیروی مشتری به بررسی وضعیت فعلی مشتری در رفع نیاز خود، مشکلاتی که با آن رو‌برو است و همچنین راه‌حل مورد نیاز او‌‌ می‌پردازیم تا بتوانیم تصویر کلی و مشخصی از وضعیت او به دست بیاوریم.

نقشه نیروی مشتری

در گام‌ قبلی (یعنی گام چهارم) به توضیح شخصیت خریدار (بایر پرسونا) پرداختیم. حال لازم است تا در گام پنجم یعنی تمپلیت بوم نیروی مشتری با مواردی که منجر به عدم حرکت مخاطب به سمت کسب و کار ما می‌شود آشنا شویم و راه‌حل‌های این موضوع را بررسی کنیم.

این بوم هم برای محصول نوآورانه و در مقابل راه حل‌های پیشین کاربرد دارد و هم برای محصول جدید در بازار با محصولات مشابه.

در ادامه می‌توانید ویدیو آموزشی و تصویر تمپلیت بوم نیروی مشتری را مشاهده کنید.

ویدیو آموزشی تمپلیت نقشه نیروی مشتری

ویدیو معرفی دوره جامع تحلیل مخاطب

دریافت مجموعه کامل تحلیل مخاطب

این مجموعه شامل 43 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 28 ویدیو از دوره تحلیل مخاطب طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- بوم پرسونای مخاطب 2- پروفایل کوتاه مشتری 3- پروفایل بلند مشتری 4- بایر پرسونا (پرسونای خریدار) 5- بوم نیروی مشتری 6- بوم ارزش پیشنهادی 7- نقشه همدلی 8- بازاریابی درونگرا 9- سفر مشتری 10- نقشه سفر مشتری 11- مدل بلوغ تجربه مشتری 12- سفر مشتری مدرن

می‌توانید این 12 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

“”” شما با استفاده از لینک‌های بالا (دکمه‌های قرار گرفته در کادر آبی رنگ) می‌توانید تمامی فایل‌ها و ویدیوهای گام‌های تحلیل مخاطب را دریافت کنید و از طریق لینک‌های پایین، می‌توانید فایل‌ها و ویدیوی تکی بوم نیروی مشتری را دریافت کنید. “””

بوم نیروی مشتری چیست؟

این ابزار نحوه ساخت راه حل ایده آل برای مشتریان را به شکل یک بوم توضیح می‌دهد! این ابزار با نگاه به راه‌حل‌های پیشین و محصولات موجود به طراحی راه‌حل جدید کمک می‌کند. در بوم یا نقشه نیروی مشتری ابتدا راه‌حل‌های موجود شناسایی و تحلیل می‌شوند و با توجه به آن، راه‌حل‌های بهتری طراحی و ارائه می‌گردد.

بوم نیروی مشتری

کاربردهای بوم نیروی مشتری

در واقع بوم نیروی مشتری به صورت کلی در دو مورد کاربرد دارد:

  • ایجاد راه‌حل کاملا نوآورانه در میان راه‌حل‌های موجود (راه‌حل می‌تواند یک محصول یا خدمت تلقی شود)

زمانی که قصد ارائه یک راه‌حل کاملا نوآورانه را دارید باید راه‌حل‌های پیشین را مورد ارزیابی قرا دهید تا با مقاومت مخاطبان روبرو نشوید. مقاومت مخاطبان ممکن است ناشی از قیمت، کیفیت، اهمیت و بستر ارائه راه‌حل شما متفاوت باشد و لازم است شما قبل از ارائه، آن را بررسی کنید.

  • ایجاد یک راه‌حل توسعه‌یافته نسبت به راه‌حل‌های موجود

زمانی که راه‌حل یا محصول شما نسبت به راه‌حل‌ها و محصولات فعلی بازار تغییر دارد اما ساختار اصلی آن تفاوتی نکرده ‌است باز هم نیاز به دلایلی دارید که مخاطبان، راه‌حل‌ها و محصولات قدیمی را کنار بگذارند و از راه‌حل یا محصول جدید شما استفاده کنند.

با توجه به دو مورد بالا می‌توان ویژگی و کاربرد اصلی نقشه نیروی مشتری را در دو مورد دانست:

الف) در تحلیل راه‌حل‌‌ها و محصولات فعلی بازار

ب) در شکستن مقاومت مخاطبان نسبت به راه‌حل‌ها و محصولات جدید.

در واقع این نقشه به ما در هوشمندانه طراحی کردن راه‌حل‌ها کمک می‌کند. و این امکان را فراهم می‌کند تا با نگاه کردن به جوانب مختلف، از هزینه‌های زیاد جلوگیری شود.

برای آنکه بتوانید به سادگی از بوم نیروی مشتری استفاده کنید، تصویر آن را تبدیل به جدول و تمپلیت کرده‌ایم. از طریق لینک‌های قرار داده شده در بالا، تصویر، تمپلیت و اکسل قابل ویرایش این بوم را به صورت رایگان دانلود نمایید.

تمپلیت نقشه نیروی مشتری

تمپلیت نقشه نیروی مشتری

اجزای بوم نیروی مشتری

نقشه نیروی مشتری از 9 جز تشکیل شده است که در واقع چند بخش راه‌حل پیشین، راه‌حل جدید و راه‌حل‌های آینده را مورد بررسی قرار می‌دهد. این 9 گام، مسیر طراحی راه‌حل و محصول جدید را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند و اگر با دقت بالا و اطلاعات قابل اتکا تکمیل شوند، می‌توانند کمک خوبی به طراحی محصول و ایجاد راه‌حل کنند.

  • نقطه شروع ( شرایطی که‌‌ میل به تغییرات ایجاد‌‌ می‌کند؟ )

هر محصول جدیدی بر اساس نیازهای مخاطبان طراحی و تولید می‌شود. در این گام از نقشه نیروی مشتری شرایط و نقاطی که میل به تغییر را در مخاطبان ایجاد می‌کنند مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پشتیبانی ضعیف راه‌حل‌های موجود، قیمت بالا، کیفیت پایین، مسیر سخت سفارش و هر عامل دیگری که میل به تغییر را در مخاطبان ایجاد می‌کند در این دسته قرار می‌گیرد.

  • نتایج مورد انتظار ( موفقیت چگونه تعریف‌‌ می‌شود؟ )

چه چیزی مخاطبان را راضی می‌کند. آیا آن‌ها به دنبال قیمت مناسب هستند یا کیفیت برای آن‌ها مهم‌تر است. در واقع این بخش می‌تواند با توجه به گام اول نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

  • راه­‌حل­‌های قدیمی (چه راه­‌حل­‌هایی در حال حاضر وجود دارد؟)

در این گام راه‌حل‌ها و محصولات قدیمی مورد بررسی و دسته‌بندی قرار می‌گیرند. بدون نگاه به محصولات و راه‌حل‌های قدیمی، طراحی محصولات جدید با درصد خطای بالا همراه خواهد بود.

  • سنجش (چه راه­‌حل­‌های جایگزینی درنظر گرفته شد‌ه ­است؟)

در این گام، راه‌حل‌های جایگزین بر اساس تحلیل‌های سه گام اول و رفع چالش مخاطبان با راه‌حل‌های قدیمی طراحی می‌شوند.

  • راه­‌حل­‌های جدید (چه راه­‌حلی انتخاب شده است؟)

پس از سنجش راه‌حل‌های قدیمی و جایگزین، در این گام راه‌حلی که باید انتخاب شود تعیین می‌شود.

  • سکون (چه عادت­‌ها و نگرانی­‌هایی مانع استقبال از راه­‌حل جدید ‌‌می‌­شوند؟)

خیلی از محصولات پس طراحی و تولید با شکست روبرو می‌شوند. محصولاتی که مطابق نیاز طراحی و تولید شده‌‌اند و در نگاه اول احتمال موفقیت بالایی را متصور بودند. معمولا افراد و مخاطبان در مقابل راه‌حل‌های جدید یا هر تغییر جدیدی مقاومت به خرج می‌دهند. این عادت‌ها از قبل طراحی راه‌حل باید شناسایی و برای حل آن تدبیری اندیشید.

  • اصطکاک (چه عادت­‌ها و نگرانی­­‌هایی را در طول استفاده از راه­ حل جدید به‌­وجود آورده‌­اید؟)

در طول استفاده ار راه‌حل جدید چه نگرانی‌ها و چالش‌هایی به وجود می‌آید و چطور می‌توانید سکون ایجاد کنید؟

  • نتیجه واقعی (چه کار‌هایی انجام شده است؟)

با توجه به بررسی‌های کامل راه‌حل‌های قدیمی و جدید و سکون‌ها، چه راه‌حل هایی انتخاب شده است؟

  • قله بعدی (چه کار‌هایی قرار است در آینده انجام شود؟)

هیچ راه‌حلی پایدار نیست و شما همیشه باید قدم بعدی خودتان را پیش‌بینی کنید. ممکن است فشار رقبای تازه ‌وارد، راه‌حل‌های جایگزین و… تهدیدی برای راه‌حل شما باشند. بنابراین باید قدم‌های بعدی را بدانید.

نکته آخر:

محتوا نیز یک خدمت است و باید برنامه جدی برای آن وجود داشته‌ باشد. در فضای آنلاین ابزاری به غیر از محتوا برای جذب مخاطبان وجود ندارد و محتوا است که افراد را به سمت شما می‌کشاند. بنابراین وجود یک استراتژی پویا برای محتوا اهمیت زیادی دارد. از نقشه نیروی مشتری می‌توان به عنوان ابزاری برای بررسی محتواهای حوزه کاری خودتان استفاده کنید و دریابید که در زمان حاضر با چه محتوایی می‌توانید مخاطبان هدفتان را شناسایی و جذب کنید. تصور کنید در حوزه کسب و کاریتان، مخاطبان به خوبی جذب سایت شما نمی‌شوند و یا پس از جذب، نسبت به محتوا سایت راضی نیستند. برای حل این مشکل بهتر است یک نقشه نیرو مشتری تدوین کنید.

در ادامه روند تحلیل مخاطب و در گام ششم با بوم ارزش پیشنهادی آشنا می‌شویم. جایی که قرار است با توجه به مشخصات و پروفایل مشتریان، ارزش‌های متناسب با آنان را پیشنهاد دهیم.

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحلیل مخاطب

شما در این مطلب با گام پنجم تحلیل مخاطب یعنی بوم نیروی مشتری آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحلیل مخاطب را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: بوم پرسونای مخاطب+تمپلیت‌
  • گام دو: پروفایل کوتاه مشتری+تمپلیت‌
  • گام سه: پروفایل بلند مشتری+تمپلیت‌
  • گام چهار: بایر پرسونا (پرسونای خریدار)+تمپلیت‌
  • تیک سبز گام پنج: بوم نیروی مشتری+تمپلیت
  • گام شش: بوم ارزش پیشنهادی+تمپلیت
  • گام هفت: نقشه همدلی+تمپلیت
  • گام هشت: بازاریابی درونگرا+تمپلیت
  • گام نه: سفر مشتری+تمپلیت
  • گام ده: نقشه سفر مشتری+تمپلیت
  • گام یازده: مدل بلوغ تجربه مشتری+تمپلیت
  • گام دوازده: سفر مشتری مدرن+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحلیل مخاطب

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحلیل مخاطب دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 12 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “بوم نیروی مشتری + بوم خام نقشه نیروی مشتری و ویدیو آموزشی

  1. حسن آقا بیگی گفت:

    سلام بر دوستان سندلوسی فایل ها رو گرفتم . ویدیو ها رو میخوام بگیرم. مبلغ ازش کسر میشه و بعدش پرداخت کنم یا اول هزینه کل ویدیو رو بدم و بعدش هزینه فایل ها بهم برمیگرده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *