مدلها و تمپلیت‌ها

مدل بلوغ تجربه مشتری + تمپلیت خام به همراه ویدیو آموزشی

مدل بلوغ تجربه مشتری
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مدل بلوغ تجربه مشتری

در مدل بلوغ تجربه مشتری بیان می‌شود که چگونه باید با مخاطب ارتباط برقرار کرد. سپس با توجه به اهداف دیجیتال مارکتینگ به چه نحوی در چشم مخاطبان قرار گرفت و چگونه مشتریان را دسته‌بندی کرد تا با ایجاد پروفایل‌های شخصی، آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل نمود.

مدل بلوغ تجربه مشتری

در مرحله قبل به توضیح نقشه سفر مشتری پرداختیم و در این گام قصد داریم تا مدل بلوغ تجربه مشتری بیان کنیم. در ادامه می‌توانید بخشی از ویدیو آموزشی مدل بلوغ تجربه مشتری را مشاهده نمایید.

ویدیو آموزشی تمپلیت بلوغ تجربه مشتری

ویدیو معرفی دوره جامع تحلیل مخاطب

دریافت مجموعه کامل تحلیل مخاطب

این مجموعه شامل 43 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 28 ویدیو از دوره تحلیل مخاطب طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- بوم پرسونای مخاطب 2- پروفایل کوتاه مشتری 3- پروفایل بلند مشتری 4- بایر پرسونا (پرسونای خریدار) 5- بوم نیروی مشتری 6- بوم ارزش پیشنهادی 7- نقشه همدلی 8- بازاریابی درونگرا 9- سفر مشتری 10- نقشه سفر مشتری 11- مدل بلوغ تجربه مشتری 12- سفر مشتری مدرن

می‌توانید این 12 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

مدل بلوغ تجربه مشتری

مدل بلوغ تجربه مشتری

توضیح گام‌های مدل بلوغ تجربه مشتری

گام اول مدل بلوغ تجربه مشتری: آغاز کردن

در ابتدا لازم است که یک پلتفرم دیجیتال مانند سایت یا شبکه اجتماعی داشته باشید. برخی از افراد، تمامی دیجیتال مارکتینگ را در همین گام اول می‌دانند. در صورتی که این تازه شروع کار است. به عبارتی داشتن زیرساخت‌های دیجیتال یک امر لازم است اما کافی نیست. زیرساخت‌هایی که در آن بتوانید از ابزارهای دیجیتال مانند ایمیل مارکتینگ، کمپین‌ها و … استفاده کنید.

گام دوم مدل بلوغ تجربه مشتری: بدرخشید

صرفا تولید محتوا برای شناساندن شما به مخاطبان کافی نیست. بلکه باید محتوا را در چشم مخاطب قرار دهید. به همین منظور لازم است بدانید مخاطبان هدف شما در چه کانال‌هایی فعالیت می‌کنند. (منظور از کانال یعنی تمامی پلتفرم‌ها و ابزارهایی که مخاطبان در آن به منظور سرگرمی و یا دریافت محتوا فعالیت می‌کنند. مانند تمامی شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها، فروم‌ها و …)

گام سوم مدل بلوغ تجربه مشتری: همسو و تراز کردن

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ باید مانند ساختمان بر فونداسیون بازاریابی و استراتژی محتوایی قرار بگیرد. به همین دلیل قبل از استفاده از این ابزارها، لازم است با مدیران بازاریابی و استراتژیک سازمان هماهنگ باشید.

گام چهارم مدل بلوغ تجربه مشتری: بهینه سازی کردن

بهینه‌سازی ابتکارات دیجیتال به شما کمک می‌کند تا فرآیندها را با تمرکز بر قابلیت اجرایی آن‌ها و همچنین همراه با کاهش زمان و هزینه انجام دهید. با این کار شما می‌توانید مشتریانتان را به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید و سپس متناسب با هر کدام از دسته‌ها، فرآیند بازاریابی را پیاده‌سازی کنید.

گام پنجم مدل بلوغ تجربه مشتری: پرورش دادن

در این مرحله باید بدانید چه چیزی باعث می‌شود که مشتریان با شما وارد گفتگو شوند. سپس آن‌ موارد را افزایش دهید و در کانال‌هایی که مشتریان بیشتر حضور دارند به کار بگیرید.

گام ششم مدل بلوغ تجربه مشتری: درگیر کردن

شما می‌توانید با استفاده از یک سیستم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) برای هر کدام از مشتریانتان یک پروفایل جداگانه تهیه کنید. سپس در مواقعی که می‌خواهید با وی گفتگو کنید از آن استفاده نمائید.

گام هفتم مدل بلوغ تجربه مشتری: تبدیل به مشتریان مادام العمر

مخاطبانی که در لحظه، به نیازهایشان پاسخ داده شود به شما وفادار خواهند ماند. چرا که دیگر فرصت سرچ برای پاسخ به نیازهایشان پیدا نخواهند کرد و با رقبا شما آشنا نمی‌شوند. برای این کار لازم است تمامی پاسخ‌های موجود را دسته‌بندی کنید.

برای آشنایی بیشتر با مدل بلوغ تجربه مشتری و استفاده از آن در کسب و کارتان، این مدل را تبدیل به تمپلیت کرده‌ایم. در پایین می‌توانید تمپلیت مدل بلوغ تجربه مشتری را مشاهده نمایید.

تمپلیت بلوغ تجربه مشتری

تمپلیت بلوغ تجربه مشتری

مثال بلوغ تجربه مشتری

تا به اینجا کار دانسته‌اید که مدل بلوغ تجربه مشتری چگونه کار می‌کند. اما می‌توان آن را با یک مثال تشریح کرد.

تصور کنید شما صاحب یک کسب و کار سنتی در حوزه پوشاک ورزشی هستید. برای این کار باید مراحل زیر را طبق مدل بلوغ تجربه مشتری طی کنید.

  • گام اول: طراحی سایت فروشگاهی به جهت نمایش محصولات و یا عرضه محصولات در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام
  • گام دوم: قرار دادن محتوا و یا تبلیغات در پلتفرم‌های ورزشی مانند ورزش3، سایت طرفداری و …
  • گام سوم: توجه به نکات استراتژی و بازاریابی مانند نقاط قوت و ضعف محصولات، تهدیدات و فرصت‌ها، اهداف بازاریابی، تقسیم‌بندی بازار و … در هنگام توزیع محتوا و تبلیغات ورزشی
  • گام چهارم: بررسی امکان ورود مخاطبان هدف شما به سایت و سایر پلتفرم‌های کسب و کاریتان و ادامه روند جذب مخاطبان و فروش محصولات. (اگر این کار بر روی مخاطبان هدف شما پیاده‌سازی شود منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهروری می‌شود.)
  • گام پنجم: تدوین تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) به منظور برقراری ارتباط با مشتری و یا گفتگو با وی مانند طراحی چت آنلاین در سایت
  • گام ششم: اخذ اطلاعات کاربردی اما کوتاه از مشتری به منظور تشکیل پروفایل CRM مانند نام و تلفن همراه یا ایمیل
  • گام هفتم: بررسی نیاز مخاطبان پوشاک ورزشی، اهم از آقایان و بانوان (بنا به دسته‌بندی مخاطبان هدف آن کسب و کار) و امکان پاسخ سریع به این نیازها

در مدل بلوغ تجربه مشتری، شما آموزش می‌بینید که چگونه مخاطبان را از دهانه قیف بازاریابی به سمت انتهای آن که همان فروش است هدایت کنید. به عبارتی گام به گام در فرآیند سفر مشتری (customer jurney) در کنار مشتریان قرار می‌گیرید.

این انتهای کار تحلیل مخاطب نیست. شما می‌توانید با استفاده از تمپلیت مدرن سفر مشتری، با نگاهی متفاوت‌تر، مشتریان را از مرحله آگاهی به مرحله مدافعان برند برسانید.

تمپلیت سفر مشتری مدرن + تمپلیت خام و ویدیو آموزشی

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحلیل مخاطب

شما در این مطلب با گام یازدهم تحلیل مخاطب یعنی بلوغ تجربه مشتری آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحلیل مخاطب را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: بوم پرسونای مخاطب+تمپلیت‌
  • گام دو: پروفایل کوتاه مشتری+تمپلیت‌
  • گام سه: پروفایل بلند مشتری+تمپلیت‌
  • گام چهار: بایر پرسونا (پرسونای خریدار)+تمپلیت‌
  • گام پنج: بوم نیروی مشتری+تمپلیت
  • گام شش: بوم ارزش پیشنهادی+تمپلیت
  • گام هفت: نقشه همدلی+تمپلیت
  • گام هشت: بازاریابی درونگرا+تمپلیت
  • گام نه: سفر مشتری+تمپلیت
  • گام ده: نقشه سفر مشتری+تمپلیت
  • تیک سبز گام یازده: مدل بلوغ تجربه مشتری+تمپلیت
  • گام دوازده: سفر مشتری مدرن+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحلیل مخاطب

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحلیل مخاطب دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 12 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “مدل بلوغ تجربه مشتری + تمپلیت خام به همراه ویدیو آموزشی

  1. mostafa nariman گفت:

    نقشه همدلی و بازاریابی درونگرا و بوم نیرو رو شنیده بودم. اما این چیز جدیدی بود . تا آخر خوندم. سپاس

  2. زهرا عابدی گفت:

    سلام . فایل پی دی اف مطلب رو میشه به ایمیل من ارسال کنید. zahra.abedi1995@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *