دیجیتال مارکتینگ و سئو, مقالات

واینر کیست و چگونه واینر شویم؟ برترین واینرهای ایرانی

واینر اینستاگرام
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به چه کسی واینر گفته می‌شود؟

خنداندن مخاطبان، کار ساده‌ای نیست اما اگر شما چنین توانی را در خود سراغ دارید می‌توانید با تولید محتوا از این ظرفیت کسب درآمد کنید و به یک واینر تبدیل شوید.

شوخ طبعی و توانایی خنداندن و سرگرم کردن دیگران،  در دنیایی که اضطراب و اندوه در آن موج می‌زند، یک ظرفیت فوق‌العاده جذاب است. چنانچه این ظرفیت در فردی وجود داشته باشد و آن را در کنار فنون و مهارت‌های تولید محتوا در فضای مجازی قرار دهد، روشی برای کسب درآمد و بازاریابی محتوایی خلق می‌شود که محوریت آن بر تولید محتوای تصویری سرگرم کننده و طنزآمیز است.

فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار از واینرها نیز همچون اینفلوئنسرها برای معرفی و تبلیغ کالا و خدمات خود استفاده می‌کنند. استفاده بهینه از پتانسیل واینرها مشروط به شناخت و آگاهی از این مفهوم و ظرفیت‌های آن در بازاریابی است. استفاده از دانش و تجربه کارشناسان بازاریابی مدرن که مسئولیت تدوین استراتژی اینستاگرام ، بازاریابی محتوایی اینستاگرام ، بازاریابی محتوایی لینکدین و به طور کلی استراتژی فضا مجازی یک کسب وکار را به عهده می‌گیرند، بهترین انتخاب برای صاحبان کسب و کار در جهت بهره‌مندی صحیح از ظرفیت واینرها به شمار می‌آیند.

واینر کیست؟

نام و مفهوم «واینر» اولین بار به افرادی اطلاق شد که در شبکه اجتماعی «واین» (Vine) فعالیت می‌کردند. این شبکه اجتماعی مخصوص به اشتراک گذاشتن ویدئوهای کوتاه 6 ثانیه‌ای بود و کاربران ویدئوهای طنزآمیز خود را در آن به اشتراک می‌گذاشتند.
شبکه اجتماعی «واین» در سال 2017 تعطیل شد اما اصطلاح واینر به عنوان کسی که در شبکه‌های اجتماعی ویدئوی طنزآمیز و سرگرم کننده منتشر می‌کند، از «واین» به یادگار مانده است.

واینر کیست؟

 این ویدئوها می‌تواند داستان‌های مجزا داشته باشد یا به صورت سریالی تولید شود. برخی واینرها در تمام ویدئوهای خود حضور دارند و در این ویدئوها نقش ایفا می‌کنند اما بعضی دیگر ترجیح می‌دهند ویدئوها با حضور مستقیم و بازی یا ارائه خود آنها تولید نشود. همچنین بعضی واینرها انیمیشن‌های طنزآمیز تولید می‌کنند که مجموعه انیمیشین‌های دیرین دیرین و پرویز و پونه مشهورترین آنها محسوب می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت تولید محتوای ویدئویی و انیمیشن طنزآمیز به هر شکل را می‌توان زیرمجموعه واینری دسته‌بندی کرد.

مهم‌ترین مولفه در موفقیت یک واینر هوشمندی او در انتخاب سوژه است و در مرحله بعد خلاقیت در نحوه تولید و ارائه و اجرا. این عوامل است که موجب موفقیت یک واینر خواهد شد. در یک کلام، واینر موفق کسی است که بتواند مخاطب خود را با سوژه مورد نظر خود درگیر کند و ضمن بیان انتقاد یا نشان دادن نابسامانی یک وضعیت، مخاطب را بخنداند.

واینرها معمولا مسائل و معضلات اجتماعی را دستمایه طنزهای خود قرار می‌دهند. گاهی نیز مسائل سیاسی، فرهنگی و ورزشی نیز مورد توجه برخی واینرها قرار می‌گیرد. نهایتا هر موضوعی که عده زیادی از مخاطبان را به وسیله شوخی با خود همراه کند و با آن هم‌ذات پنداری کنند، می‌تواند سوژه تولید محتوای واینرها باشد. تفاوت مهم اینفلوئنسرها و واینرها در طنزپرداز بودن واینرها است.

آیا اینفلوئنسرها و واینرها در ایران به صورت اصولی فعالیت می‌کنند؟

واینرهای ایرانی

شخصی که به واینر و یا اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود فالوئرهای پرشماری دارد و می‌تواند ادعا کند بر تصمیمات دنبال کنندگان خود تاثیرگذار است. نکته مهم این است که داشتن فالوئرهای پرشمار لزوما به معنی تاثیرگذار بودن یک واینر یا اینفلوئنسر بر فالوئرهایشان نیست.

در واقع صاحبان کسب وکارها برای بهره گرفتن از اینفلوئنسرها و واینرها در بازاریابی محتوایی خود باید به این نکته توجه کنند که فعالیت بسیاری از اینفلوئنسرها و واینرها در ایران اصولی نیست.  بهتر است به صراحت گفته شود که ممکن است تبلیغ در پیج این اشخاص با وجود بازدید بالایی که به آن تبلیغ تعلق می‌گیرد، تاثیر مورد انتظار را در رشد فروش و خدمات کسب و کارها نداشته باشد.

تعیین میزان تاثیرگذاری اینفلوئنسرها و واینرها بر مخاطبان خود کاری نیست که افراد فاقد تجربه و تخصص بتوانند آن را انجام دهند و بهتر است این کار به کارشناسان مجربی سپرده شود که تدوین استراتژی اینستاگرام و بازاریابی محتوایی اینستاگرام را به صورت تخصصی انجام می‌دهند.

عمده مسائل و مشکلاتی که اینفلوئنسرها و واینرهای ایرانی در فعالیت های تبلیغی خود به آن دچار هستند را می توان درمحتوا کلیشه‌ای، غیرخلاقانه و فاقد اثرگذاری لازم بر مخاطب خلاصه کرد. علاوه براین، بی احترامی به مخاطبان، موج سواری و حاشیه پردازی، هزینه سنگین تعرفه‌ تبلیغات و پاسخگو نبودن بسیاری از اینفلوئنسرها و واینرها در ایران به بازدهی پایین تبلیغات در پیج‌های این افراد تبدیل شده است.

عرفان علیرضایی

واینرهای معروف ایرانی

برخی واینرهای ایرانی مثل حسن ریوندی، پیش از فعالیت در اینستاگرام هم به واسطه اجراهای خود در مراسم و جشن‌های مناسبتی چهره‌های شناخته شده‌ای بودند. ریوندی سال‌هاست در کسوت یک واینر موفق ظاهر شده و در میان واینرهای ایرانی بیشترین فالوئر را با بیش از 16 میلیون فالوئر به خود اختصاص داده است. هر پست او در اینستاگرام به طور میانگین بیش از 500 هزار لایک و بیش از 8 هزار کامنت می‌گیرد.

میلاد قاسمی با نزدیک به 5 میلیون فالوئر،محمد کریم پور با بیش از 4 میلیون و 800 هزار فالوئر، عرفان علیرضایی با حدود 4 میلیون فالوئر، محسن ایزی با حدود 3 میلیون و 500 هزار فالوئر، جواد خواجوی با حدود 3 میلیون و 500 هزار فالوئر، علی صبوری با بیش از 3 میلیون و 100 هزار فالوئر و … از دیگر واینرها معروف ایرانی به شمار می‌روند.

چگونه واینر اینستاگرام شویم؟

واینر اینستاگرام

واینر شدن در اینستاگرام مستلزم داشتن استعداد و توانایی طنزپردازی و شوخی با معضلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و … است. اگر این توانایی در شما وجود دارد باید وارد مرحله سوژه‌یابی و ایده‌پردازی برای تولید محتوای تصویری شوید. وقتی ایده‌ها و سوژه‌ها مشخص شد نیازمند مهارت‌های فنی تولید محتوا تصویری همچون فیلمبرداری، کارگردانی، بازیگری و تدوین خواهید بود. چنانچه بخواهید وارد حوزه انیمیشن واینرینگ شوید هم باید مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای تولید انیمیشن را بیاموزید. ممکن است شما تنها در کار سوژه‌یابی و ایده پردازی طنز استعداد داشته باشید و بخواهید امور فنی تولید محتوای تصویری را به افراد یا گروه‌های دیگر برون سپاری کنید که در این صورت هزینه تولید محتوا برای شما افزایش خواهد یافت.

بخش دیگری از مسیر تبدیل شدن به واینر اینستاگرام را کارشناسانی باید برای شما هموار کنند که در تدوین استراتژی اینستاگرام  و بازاریابی محتوایی اینستاگرام تخصص دارند. بدون کمک این افراد بهترین ایده‌ها و اجراهای طنز، فانوس‌هایی خواهند بود که در فضای پررقابت این شبکه اجتماعی شانسی برای دیده شدن و جذب مخاطبان پیدا نخواهند کرد.

اگر علاقه‌مند به مفاهیم اینستاگرام هستید می‌توانید مقالات «اینفلوئنسر کیست و تفاوت آن با بلاگر» و «تفاوت بلاگر لایف استایل و فشن بلاگر» را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *