استراتژی محتوایی, مقالات

وضعیت بازاریابی محتوایی در سال 2022 + آمار و ترندها

عکس شاخص بازاریابی محتوایی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یکی از زیرمجموعه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

تعریف بازاریابی محتوایی

هدف این شیوه از بازاریابی، جذب و نگهداری مشتریان به ‌وسیله تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و متناسب به تغییر یا تقویت رفتار مشتری است.

پیش از هر چیز اجازه دهید بر این نکته تأکید کنیم که انواع مختلفی از بازاریابی محتوایی مانند رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها وجود دارد؛ اما ترند‌ها و تکنیک‌های جدیدی که هر ساله ظاهر می‌شوند، راه‌های دسترسی کسب ‌و کارها به مخاطبان خود را تغییر می‌دهند.

به عنوان یک بازاریاب محتوایی، ضروری است که بدانید رقبای شما روی چه چیز‌هایی تمرکز می‌کنند، بنابراین می‌توانید با استفاده از یک استراتژی مناسب، از بقیه رقیبانتان متمایز شوید.

بازاریابی محتوا

آمارهای بازاریابی محتوایی که باید بدانید

  • بازدهی سرمایه برای کانتنت مارکتینگ می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد به گونه‎ای که 66 درصد از بازاریابان انتظار دارند که بودجه بازاریابی محتوایی سال 2022 نسبت به بودجه بازاریابی محتوایی سال 2021 آن‌ها افزایش یابد.
  • بیش از 60 درصد از بازاریابان، موفقیت استراتژی بازاریابی محتوایی خود را از طریق فروش می‎سنجند.
  • اهداف اصلی بازاریابان برای اجرای کمپین‎های بازاریابی، آگاهی از برند، افزایش فروش و افزایش تعامل است.
  • سه هدف اصلی که بازاریابان از طریق بازاریابی محتوایی موفق، به آن دست می‎یابند؛ ایجاد آگاهی از برند، خلق اعتبار و اعتماد و آموزش مخاطبان است.
  • مهم‌ترین چالش‌هایی که بازاریابان محتوایی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‎کنند، تولید محتوایی است که سرنخ ایجاد کند (Lead generation). تولید محتوا با ایده‎هایی ناب و جدید که سطوح بالایی از تعامل آنلاین را دریافت کنند.
  • الگوریتم‌های جستجوی گوگل تلاش می‌کنند تا متن را از تصاویر، صدا/پادکست و ویدیو فراتر ببرند.
  • ویدیو، فرمت محتوایی شماره یک بازاریابان است که در استراتژی محتواییشان در سال 2021 استفاده می‌کردند.
  • 4 فرمت برتر که بازاریابان در استراتژی محتوایی خود از آنها به وفور استفاده می‌کنند: ویدیوها، وبلاگ‌ها، تصاویر و اینفوگرافیک‌ها هستند.
  • برترین فناوری‌هایی که سازمان‌های B2B برای تکمیل بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند: ابزارهای تحلیلی، انتشار رسانه‌های اجتماعی و نرم‌افزار بازاریابی ایمیلی هستند.
  • 3 کانال برتر توزیع محتوای رسانه‌ای متعلق به بازاریابان B2B: وب‌سایت شخصی، وبلاگ و خبرنامه ایمیل است.

ترندهای بازاریابی محتوایی که باید در سال 2022 آن‌ها را رصد کنید

1) ویدیو و کلیپ کوتاه در مرکز توجه قرار می‌گیرد.

تشخیص اینکه چرا ویدیو مارکتینگ این روزها اینقدر محبوب شده است چندان دشوار نیست. یک دلیل این است که فرمت ویدیو به راحتی قابل هضم است و به چشم ما در روبرو شدن با وفور اطلاعات متنی آنلاین استراحت می‌دهد. بر اساس گزارش سایت Wistia، میزان تماشای ویدیوهای آنلاین برای هر نفر در هفته از سال 2018 تقریباً دو برابر شده است. قابل توجه است که بدانید، برطبق همین آمار، میزان تماشای کلیپ‌های کوتاه در سال 2021، 18 ساعت در هفته بوده است.

آمار بازاریابی محتوایی

به دلیل این رشد در ویدئو مارکتینگ و نیز با توجه به رفتار مخاطبان، ویدیو و کلیپ‌های کوتاه برای سومین سال متوالی، فرمت اصلی مورد استفاده در هر استراتژی محتوایی تبدیل شده است. همچنین گوگل به ویدئو مارکتینگ اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. موتورهای جستجوی گوگل ویدئوها را دوست دارند زیرا آن‌ها را به عنوان محتوای با کیفیت بالا می‌بینند. برطبق آمار سایت Hubspot، 89 درصد از بازاریابان محتوایی قصد دارند در سال 2022 سرمایه‌گذاری خود را در ویدیو مارکتینگ بالاخص ویدیوکلیپ‌های کوتاه، افزایش دهند.

ویدیوهایی که تصمیم دارید تولید کنید و کانال‌هایی که برای اشتراک‌گذاری آن‌ها انتخاب می‌کنید، کاملاً به نیازهای کسب ‌وکار فردی شما بستگی دارد. مطمئن باشید تلاش‌های شما ارزشمند خواهد بود، چراکه برطبق گزارش سایت Wistia ، ویدیو و کلیپ‌های کوتاه‌ بالاترین نرخ تعامل را دارند. حقیقتاً ویدیو مارکتینگ روش جذابی است که مخاطبان خیلی راحت با آن ارتباط برقرار می‌کنند و شانس موفقیت آن بالاست. می‌توانید با مطالعه مقاله “48 آمار بازاریابی محتوا بصری که باید در سال 2022 بدانید”، اطلاعات مناسبی در این زمینه به دست آورید.

2) تاکتیک‌های استراتژیک سئو

سئو باعث جهش چشمگیری در کسب و کارهای اینترنتی می‌شود. اگر می‌خواهید بازدید منحصر به فردی از موتورهای جستجو دریافت کنید و ترافیک سایت و میزان فروش خودتان را افزایش دهید، از تأثیر سئو بر کسب و کار اینترنتی خود غافل نشوید. در سال 2020، آقای متیو هاولز-باربی ( Matthew Howells-Barby )، معاون بازاریابی مجموعه HubSpot گفت که می‌خواهد شاهد افزایش تعداد بازاریابانی باشد که فعالانه در سئو سرمایه‌گذاری می‌کنند. آرزوی او محقق شد – 69 درصد از بازاریابان، سرمایه گذاری در سئو را در سال 2021 گزارش کردند که این میزان افزایش 5 درصدی نسبت به سال 2020 بود. بر طبق این گزارش، بازاریابان به سرمایه‌گذاری در سئو در سال 2022 نیز ادامه خواهند داد تا تجربیات مناسب برای کاربران وب سایت ایجاد کنند. با نگاهی به مقاله زیر، تمامی اطلاعات جدید و لازم برای سئو سایت را به دست می‌آورید:

استراتژی سئو سال 2022 برای همه کسب‌ و کارها+معرفی کتاب

3) پادکست، سلطنت خود را حفظ می‌کند.

پادکست‌ همچنان در استراتژی‌های بازاریابی محتوایی در سال 2022 محکم و پابرجاست؛

آمار پادکست

اگر بخواهیم مزایای استفاده از پادکست را بر شماریم یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن امکان استفاده از آن درهمه حال است. در هنگام آشپزی، کار، رانندگی و…

51 درصد از بازاریابان محتوایی که پیش‌تر از پادکست‌ها یا سایر محتواهای صوتی استفاده می‌کردند، با توجه به مزایای گسترده و قابل توجه آن‌ها، در نظر دارند که در سال 2022 سرمایه‌گذاری خود را در این حوزه افزایش دهند.

با خواندن مقاله زیر، تمامی نکات سئو شدن پادکست را می‌آموزید:

سئو پادکست چگونه انجام می‌شود. نکات مهم در تولید پادکست

آقای زکری بلینگر ( Zachary Bellinger ) در سایت Casted، می گوید: «پادکست‌ها این توانایی را دارند که نتایج واقعی را به ارمغان بیاورند و از نظر ایجاد سرنخ‎ها و درآمدزایی نتیجه مطلوبی داشته باشند.

آمار پادکست سندلوس

4) قهرمانی در مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی در سال 2022 به یک اولویت حیاتی برای کسب و کارها بالاخص بازاریابان محتوایی، تبدیل خواهد شد؛ زیرا مشتریان اکنون بیش از هر زمان دیگری به ارزش‌های مشابه برندها و صحبت صادقانه و همدلانه در مورد موضوعاتی مانند مسائل عدالت اجتماعی یا رفتار منصفانه با کارکنان خود اهمیت می‌دهند.

مسئولیت اجتماعی در نقطه مقابل بی‌تفاوتی قرار دارد؛ با این حال، مهم است که بدانید که اگر مسئولیت اجتماعی را در تلاش‌های بازاریابی محتوای خود به کار می‌گیرید، کل کسب‌وکارتان میبایست از مسئولیت اجتماعی نیز حمایت کند و در مورد آن صادق باشد.

برای مثال شرکت Glossier، در ژوئن سال 2020، به طور منظم محتواهایی را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت که  در راستای مسئولیت اجتماعی‌اش، افراد جوامع مختلف را در مرکز آن قرار می‌داد. با این حال، در آگوست سال 2020، یک حساب کاربری اینستاگرام به نام Outta The Gloss نامه‌ای سرگشاده از کارمندان سابق به شرکت Glossier ارسال کرد که در آن موارد رفتار ناعادلانه با کارمندان آن شرکت را شفاف‌سازی کرده بود.

بازاریابی محتوایی سندلوس

خروجی نامه مذکور باعث گردید بیشتر توجه‌‎ها را به این واقعیت جلب کند که اگر شرکتی همچون Glossier به ظاهر از مسئولیت اجتماعی در محتواهای خود دفاع می‎کند، میبایست با همان استاندارد، شیوه و ارزش‎های مشابهی را با کارمندان خود نیز داشته باشد.

مصرف‌کنندگان می‌خواهند کسب‌ و کارها از نظر اجتماعی مسئولیت ‌پذیر باشند؛ آن‌ها می‌خواهند مسئولیت اجتماعی‎ای که شرکت‎ها ادعا می‌کنند در تمام زمینه‌های کسب‌وکارشان منعکس شود، از محتوایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند تا روش‌هایی که با کارکنان خود رفتار می‌کنند، در همه موارد استاندارد یکسانی رعایت شود.

5) رویدادهای مجازی و ترکیبی

وبینار یک ارائه ویدیویی، سمینار، سخنرانی یا کارگاهی است که به صورت دیجیتالی به مخاطب ارائه می‌شود. وبینارها و رویدادهای مجازی علیرغم اینکه زمانی منسوخ شده بودند، با توجه به شیوع بیماری کرونا طی چند سال گذشته بسیار محبوب شده‌اند؛ ولی با توجه به پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی، در حال حاضر اکثراً از مدل‌های ترکیبی استقبال می‌کنند.

شرکت در رویدادها به صورت دیجیتالی به مخاطبان این امکان را می‌دهد که به تعامل با مشاغل مورد علاقه خود ادامه دهند و از بزرگان و رهبران صنعت، ارزش و تجربه کسب کنند. طبق نظرسنجی صورت گرفته سایت Hubspot، 30 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی مؤسسه بازاریابی محتوایی بر این باورند که انتظار می‎رود سرمایه گذاری آنها در رویدادهای ترکیبی افزایش یابد و 40٪ از بازاریابان قصد دارند سرمایه گذاری خود را در رویدادهای مجازی، وبینارها و به طور کلی در کنفرانس‌ها در سال 2022 افزایش دهند.

6) اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک (Infographic)، ترکیب دو کلمه اینفو (Information) به معنای اطلاعات و گرافیک (Graphic) است و به تصویری گفته می‎شود که در آن اطلاعات، آمار و یا هرگونه دانشی در قالب تصویر و با استفاده از نمودارهای گرافیکی، چارت و سایر آیکون‌ها و تصاویر جذاب ارائه شود و هدف آن ساده‎سازی فهم اطلاعات پیچیده و یا جذاب نمودن ارائه اطلاعات باشد. کانتنت مارکتینگ از راه تولید اینفوگرافیک می‌تواند بسیار موثر باشد. برطبق گزارش، 45 درصد از بازاریابان محتوایی، برای انتقال سریع اطلاعات مهم و برجسته، از آن استفاده می‎کنند. تصویر زیر نمونه‎ای از اینفوگرافیک مورد استفاده در یک پست وبلاگ است.

اینفوگرافیک سندلوس

سخن آخر:

همیشه مهم است که در مورد آنچه در صنعت شما اتفاق می‌افتد به روز بمانید؛ رصد و آگاهی از ترندهای (trend) اکوسیستم کسب و کارتان، راهی برای انجام این کار است. اگر هرکدام از این ترندها را در استراتژی بازاریابی خود انتخاب کردید، مطمئن باشید که با نیازهای تجاری شما مرتبط خواهد بود و به شما نیز در دستیابی به اهدافتان کمک شایانی خواهد کرد.

ترند چیست؟ آشنایی با کاربرد، روش‌ها و ابزارهای ترندیابی

ترندیابی در استراتژی محتوایی چگونه استفاده می‌شود + مثال

منبع سایت Hubspot:

The State of Content Marketing in 2022

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *