ترندیابی, مقالات

کاربرد ترندیابی و تجزیه و تحلیل ترند در تحقیقات بازار

کاربرد ترندیابی در تحقیقات بازار
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ترندیابی با دو مفهوم کلی تجزیه و تحلیل روندها و روی بورس بودن و مورد توجه بودن یک یا چند موضوع بین افراد مختلف می‌تواند تعبیر شود. اگر به هر دو قصد از ترندیابی استفاده کنیم می‌توانیم از نتایج آن در کسب و کارها و هر چیزی که نیاز به پیشرفت دارد استفاده کنیم.

کاربرد ترندیابی

همان‌طور که عنوان شد، ترندیابی چه با مفهوم تجزیه و تحلیل روند و چه با مفهوم روی بورس بودن و پرطرفدار بودن یک موضوع، در هر برنامه و فرایندی که نیاز به توسعه دارد قابل استفاده است. فرض کنید قصد راه‌اندازی کسب و کاری را در یک حوزه دارید، شناسایی تجزیه و تحلیل روندهای آن حوزه طی بازه‌های زمانی مختلف و یا پرطرفدارترین و پرجستجوترین موضوعات آن حوزه تا چه میزان به شما در شروع و در ادامه توسعه کسب و کار کمک خواهد کرد؟

ما در گروه مشاوران سندلوس از ترندیابی در دو جا استفاده می‌کنیم:

  • ترندیابی در تحقیقات بازاریابی(تحقیقات مبنای اولیه برای موفقیت در هر کاری است، تجزیه و تحلیل ترند باعث بالارفتن اعتبار نتایج تحقیقات و قابل اتکا بودن آن‌ها می‌شود) که در این مطلب به آن می‌پردازیم.
  • ترندیابی در تدوین استراتژی محتوایی به خصوص در قسمت کیوردریسرچینگ و طراحی تقویم محتوایی که در مقاله دیگر به آن پرداخته‌ شده است.

***لازم به ذکر است که ترندیابی همیشه کاربرد مثبتی ندارد و گاهی یک بحران را پیش‌بینی می‌کند و می‌تواند مانع آن شود و جلوی سرمایه‌گذاری را بگیرد***

کاربرد ترندیابی در تحقیقات بازاریابی

ترندیابی با مفهوم تجزیه و تحلیل روندها و ترندها در بازه‌های زمانی مختلف، کاربرد بیشتری نسبت به پرطرفدارترین موضوعات در تحقیقات بازاریابی دارد.

کاربرد ترندیابی در تحقیقات بازار

در واقع اگر از داده های قدیمی یا نادرست برای تصمیم گیری‌های تجاری استفاده می‌کنید یا برای پشتیبانی و دریافت حمایت از گزارش تحقیقات خود تلاش می‌کنید تا ذینفعان اهمیت آن را درک کنند، بهتر است اطلاعات خود را یک‌بار با اطلاعات استخراج شده‌از ترندیابی مقایسه کنید. با این کار هم داده‌های درست‌تر و به روزتری بدست می‌آورید و هم می‌توانید با اطلاعات و آمار به‌روز، ذینفعان را راضی کنید و حمایتشان را جلب نمائید.

پیتر دراکر می‌گوید:

تجزیه و تحلیل ترندها چه کمکی به شما می‌کند؟

کاربرد ترنیابی در مارکت ریسرچ

تجزیه و تحلیل ترند به شما کمک می‌کند تا:

  • روندهای بازارهای نوظهور را رصد کنید
  • فرصت‌های جدید بازار را پیدا کنید
  • بیشترین زمان مصرف را شناسایی کنید
  • بهترین مکان برای عرضه را انتخاب کنید
  • بهترین روش جذب مخاطبان را پیاده‌سازی کنید
  • استراتژی‌های کسب و کار مبتنی بر داده ایجاد کنید
  • مشخص کنید که کدام محصولات دارای تقاضای بیشتری خواهند بود
  • یک استراتژی بینش مصرف‌کننده بر اساس اهداف تجاری ایجاد کنید
  • تاثیر ترندها در برند و صنعت خود را تجزیه و تحلیل کنید
  • ارزش‌های اجتماعی را که برای مصرف کنندگان مهم است، درک کنید
  • یافته‌های تحقیق را به بینش های عملی تبدیل کنید

مثال از کاربرد ترندیابی در تحقیقات بازار دوران کرونا

کسب‌وکارهای زیادی در طول همه‌گیری ویروس کرونا آسیب دیدند. برخی از صنایع بدتر از سایرین آسیب دیدند، به دلیل بستن رستوران‌ها و توقف پروازها، برندها چگونه برای آینده‌ای نامشخص برنامه‌ریزی خواهند کرد؟

این تغییرات در رفتار مصرف‌کننده قطعا ادامه خواهد داشت و بدون تجزیه و تحلیل ترندها در این دوران، بقای کسب و کار سخت خواهد بود.

به گفته گروه مشاوران مک‌کینزی، رفتارهای جدیدی در هشت حوزه زندگی ظاهر شده است (در تصویر پایین). به عنوان مثال، کاهش 80 درصدی در سفرهای بین المللی و هزینه‌های توریستی که در دوران کرونا به وجود آمده است. در ادامه، اینفوگرافیک گزراش مک‌کینزی درباره تغییر رفتار مصرف‌کننده متاثر از دوران کرونا را مشاهده می‌کنید

ترندیابی گروه مشاوران بوستون

تحلیل ترند در بازاریابی

تصور کنید به تازگی اولین تلفن همراه عرضه شده است. مردم از ایده حمل تلفن در خارج از خانه هیجان زده و گیج می‌شوند. تعداد کمی از مردم تلفن همراه دارند و برخی از محبوب شدن آن‌ها مطمئن نیستند. 20 سال به جلو بیاییم و مشاهده می‌کنیم که خیابان‌ها تحت سلطه تلفن‌های همراه هستند. امروز به اطراف خود نگاهی بیندازید، گوشی های هوشمند، تبلت ها و حتی ساعت هایی وجود دارند که به شما امکان برقراری تماس تلفنی را می‌دهند. این تغییر در بازار ارتباطات یک نمونه عالی از تحلیل ترند در بازار است. ترند هر چیزی است که بازاری را که شرکت شما در آن فعالیت می‌کند را تغییر می‌دهد.

برای اینکه شرکت خود را جلوتر از رقبا نگه دارید، مهم است که از تحلیل ترند بازار یا فرآیند ارزیابی تغییرات در بازار خود استفاده کنید. تجزیه و تحلیل ترند بازار به این می‌پردازد که صنعت شما چگونه در بازار وارد شده است، چگونه رشد کرده است و انتظار می‌رود به کجا برسد. به عنوان مثال، چگونه تلفن های همراه در ابتدا به وجود آمدند، چگونه محبوبیت آن‌ها تغییر کرد و چگونه تولید کنندگان و خرده فروشان انتظار دارند بازار تغییر کند.

تحلیل ترند در 4p

آمیخته بازاریابی یا 4p در واقع ابزاری برای مدیریت بهتر برنامه بازاریابی می‌باشد. هر چند امروزه تا 44p هم در سایت‌ها و مطالب مطرح می‌شود، اما مبنای اصلی این مدل بر پایه چهار مورد محصول (product)، قیمت (price)، جایگاه عرضه و تولید(place) و ترویج و تبلیغ محصول(promotion) می‌باشد.

اگر بخواهیم تاثیر ترندیابی و تحلیل ترند را در 4p بررسی کنیم، می‌توانیم خیلی ساده در کنار مفهوم4p  آن‌ها را بیان کنیم.

  • کاربرد ترندیابی در محصول (product):

شناسایی نیاز مخاطبان و طراحی و تولید محصول متناسب با آن نیاز به شکلی که مخاطبان در همان زمان تولید محصول، به آن نیاز داشته‌باشند و حاضر باشند که آن را تهیه کنند. با تجزیه و تحلیل ترند و تغییر رفتار مصرف‌کننده مثلا در حوزه آموزشی، متوجه خواهیم شد که کلاس‌های آنلاین در کنار کلاس‌های حضوری، هم از درآمدزایی خوبی برخوردار هستند و هم می‌توانند مخاطبان بیشتری را با توجه به ترافیک و مشغله کاری زیاد، جذب کنند. بنابراین در طراحی محصول، بر روی تولید محصولات آموزشی آنلاین نیز زمان می‌گذاریم.

  • کاربرد ترندیابی در قیمت (price):

تصور کنید محصولی را متناسب با نیاز مخاطبان طراحی و تولید کرده‌اید. مخاطبان آن محصول تا چه میزان حاضر هستند که برای دریافت آن هزینه کنند؟ با تجزیه و تحلیل ترند می‌توان قیمت‌ها و تغییر قیمت‌ها برای نیاز مشابه را در بازار هدف بررسی کرد. به نحوی که متناسب با شناخت مخاطبان، قیمت رقابتی به آن‌ها ارائه داد.

  • کاربرد ترندیابی در جایگاه عرضه و تولید(place):

این که چگونه محصول را به مشتری برسانیم؟ از بازار محلی شروع کنیم؟ از فضای آنلاین وارد بازار شویم؟

با تجزیه و تحلیل ترند در رفتار مصرف‌کننده، می‌توان بهترین جایگاه‌یابی برای عرضه محصول را داشت.

  • کاربرد ترندیابی در ترویج و تبلیغ محصول(promotion):

از چه بستری برای تبلیغ و ترویج محصول استفاده کنیم؟ مخاطبان ما با چه محتوا و تبلیغی جذب محصولات ما می‌شوند؟ در تبلیغات بیلبوردی بیشتر ورودی خواهیم داشت یا آنلاین؟

همه این موارد را باید در تجزیه و تحلیل ترند شناسایی کنید. به طور مثال طبق نظرسنجی، اغلب مشتریان حوزه پوشاک، نگران سایز بودن محصولات خریداری شده به صورت آنلاین هستند، برای رفع این چالش می‌بایست برای ترویج محصولاتتان روی سایز بودن یا امکان مرجوعی داشتن محصولاتتان بیشتر مانور دهید.

سخن پایانی

اهمیت ترندها در حوزه‌های مختلف بسیار زیاد هستند. به خصوص در زمان ورود به یک بازار جدید و همین‌طور بقا در بازار فعلی، نیاز به رصد دائم ترندها و تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌باشد. شاید اگر نوکیا به ترندها توجه بیشتری داشت، به یک شرکت ورشکسته تبدیل نمی‌شد و یا اگر کسب و کارهای شکست خورده در ابتدای مسیر متناسب با تجزیه و تحلیل ترندها، وارد سرمایه‌گذاری و بازار می‌شدند، آمار بالای شکست آن‌ها و هدر رفتن سرمایه‌ها وجود نداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *