مدلها و تمپلیت‌ها

تمپلیت مصاحبه در تحقیقات بازار کسب و کار + ویدیو آموزشی

تمپلیت مصاحبه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرا انجام مصاحبه در تحقیقات بازار مهم است؟

تعریف مصاحبه

در مطالب گذشته (گام اول و دوم تحقیقات بازار) به تمپلیت تحلیل اکوسیستم و استخراج و الویت‌بندی مخاطبان اشاره شد و در این مطلب به توضیح تمپلیت مصاحبه (گام سوم تحقیقات بازار) پرداخته‌ می‌شود.

یکی از روش‌هایی که در تحقیقات بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد، مصاحبه است. به دلیل آنکه معمولا مصاحبه با افراد صاحب نظر و خبره انجام می‌شود و سوالات عمیق‌تری مطرح می‌شود، دارای درجه اهمیت و دقت بالاتری از سایر روش‌هاست. اما نقطه ضعف این روش، محدود بودن انجام مصاحبه است. چراکه شما در توزیع پرسشنامه می‌توانید نظرات صدها مخاطب و مشتری را جویا شوید اما در مصاحبه اینچنین نیست. شما دسترسی محدودتری به افراد و صاحبان نظر و یا نماینده مشتریان هدف دارید. به نحوی که معمولا به دلیل وجود محدودیت‌های زمانی نمی‌توانید با بیش از 10 یا 15 نفر مصاحبه کنید.

کاربرد تمپلیت مصاحبه

اما با همه این احوال، مصاحبه یکی از روش‌های مهم و کاربردی در تحقیقات بازار محسوب می‌شود. مخصوصا زمانی که شما بخواهید وارد بازار شوید. در چنین مواردی دیگر مشتری وجود ندارد که بتوانید از طریق پرسشنامه از آن‌ها کمک بگیرید. به عبارتی انجام مصاحبه برای ورود به عرصه‌های تاریک کسب و کار مناسب است و می‌تواند مانند مشعل عمل کند. اما در نهایت برای توسعه بازار می‌توان از مشتریان و مخاطبان فعلی نیز در مصاحبه استفاده شود. در ادامه می‌توانید ویدیو آموزشی استفاده از تمپلیت مصاحبه را مشاهده کنید.

ویدیو آموزشی تمپلیت مصاحبه

ویدیو معرفی دوره جامع تحقیقات بازار

 

دریافت مجموعه کامل تحقیقات بازار

این مجموعه شامل 27 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 8 ویدیو از دوره تحقیقات بازار طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- تحلیل اکوسیستم کسب و کار 2- ایجاد و اولویت‌بندی اولیه مخاطبان 3- تحلیل پرسونا با مصاحبه 4- تجزیه و تحلیل پستل(pestle) 5- تحلیل پرسونا با پرسشنامه 6- تجزیه و تحلیل اس دبلیو اوتی (SWOT) 7- هدفگذاری اسمارت(smart) 8- اولویت‌بندی نهایی پرسوناها 9- بوم پرسونای مخاطب

می‌توانید این 9 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

در انجام مصاحبه باید به چند نکته توجه کنید !!!

  • اولا تخصص فرد مصاحبه شونده با موضوع مورد بحث شما نزدیک باشد و حتما قبل از مصاحبه درباره وی مطالعه داشته باشید.
  • دوما تا حد امکان مصاحبه‌های زیادی انجام دهید تا صحت نتایج بیشتر شود.
  • سوما هدف خود از مصاحبه را کاملا مشخص کنید و آن را نیز برای مصاحبه شونده روشن سازید. مثلا قصد ورود به بازار را دارید و یا می‌خواهید بازار فعلی را گسترش دهید.
  • چهارما شما می‌توانید قبل از انجام مصاحبه، بازار را تقسیم کنید و گروه‌ها و مخاطبان هدف را شناسایی کنید و با یکی از آن‌ها به عنوان نماینده یک گروه یا نماینده یک دسته پرسونا، مصاحبه کنید.

یکی از روش‌های مطلوب برای تهیه سوالات مصاحبه (با مشتریان و یا صاحبان نظر) استفاده از چهارچوب 4p است. استفاده از این چهارچوب به سوالات ما نظم می‌دهد. به همین دلیل در ادامه مجموعه‌ای از سوالات کلی در این چهارچوب را آورده‌ایم. این سوالات به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توان از درون هر کدام از آن‌ها چندین سوال دیگر استخراج کرد. کافیست شما هر یک از سوالات را با توجه به پتانسیل‌های سازمان و محصولاتتان بسط و گسترش دهید. در پایین می‌توانید تمپلیت مصاحبه که بر اساس چهارچوب 4p استخراج شده است را مشاهده نمایید. ضمنا برای دانلود تصویر و فایل اکسل تمپلیت مصاحبه و سایر تمپلیت‌های تحقیقات بازار به لینک‌ قرار داده شده در کادر آبی مراجعه کنید.

تمپلیت مصاحبه

تمپلیت مصاحبه

در چه قسمت‌هایی می‌توان از خروجی مصاحبه‌ها استفاده کرد؟

پس از تکمیل این تمپلیت و دریافت پاسخ از مشتریان و یا هر گروه‌ هدف دیگری مانند افراد خبره و صاحبان نظر، می‌توانید از آن برای تکمیل سایر مراحل استفاده کنید. مواردی مانند طراحی محصول، طراحی سایت و شبکه‌های اجتماعی، تعیین ارزش پیشنهادی، تعیین پرسونا هدف، قیمت‌گذاری، طراحی سفر مشتری، برنامه‌ریزی برای جذب مخاطبان آینده، چگونگی نحوه تبلیغات و … از مراحل آتی استراتژی محتوایی هستند که می‌توان با استفاده از خروجی مصاحبه‌ها، آن‌ها را تکمیل کرد. به عبارتی اگر بخواهیم از این تمپلیت در تدوین استراتژی محتوایی استفاده کنیم، باید محصول را همان محتوا در نظر بگیریم و سوالات را به سمت تدوین استراتژی محتوایی سوق دهیم. به طور مثال در سوالات مربوط به مکان عرضه، مکان عرضه را بسترهایی مانند شبکه‌های اجتماعی، بلاگ سایت، بنرهای تبلیغاتی و … در نظر می‌گیریم.

در انتها باید بگوییم که:

توجه داشته باشید که مصاحبه به منظور شناخت دقیق دسته‌های پرسونایی با نماینده پرسونا و افراد متخصص در صنعت انجام می‌شود. اما بسیاری از نکات و موارد مهم از طریق مصاحبه به دست نمی‌آیند. بلکه صاحبان کسب و کار لازم است تا به کمک طوفان فکری همکارانشان، مسائل محیطی سازمان مانند تاثیرات سیاسی، اقتصادی و … بر کسب و کارشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این کار می‌تواند از طریق تجزیه و تحلیل PESTLE انجام شود. شما می‌توانید در گام سوم از تحقیقات بازار، با استفاده از لینک زیر، تمپلیت و ویدیو آموزشی تجزیه و تحلیل PESTLE را مشاهده نمایید.

تجزیه و تحلیل پستل (PESTLE) چیست؟ + ویدیو آموزشی و تمپلیت

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحقیقات بازار

شما در این مطلب با گام سوم تحقیقات بازار یعنی تحلیل پرسونا با استفاده از تمپلیت مصاحبه آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحقیقات بازار را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: تحلیل اکوسیستم کسب و کار+تمپلیت‌ها
  • گام دو: ایجاد و اولویت‌بندی مخاطبان+تمپلیت‌ها
  • تیک سبز گام سه: تحلیل پرسوناها با مصاحبه+تمپلیت‌
  • گام چهار: تجریه و تحلیل پستل(pestle)+تمپلیت‌
  • گام پنج: تحلیل پرسوناها با پرسشنامه+تمپلیت
  • گام شش: تجزیه و تحلیل swot+تمپلیت
  • گام هفت: هدفگذاری اسمارت(smart)+تمپلیت
  • گام هشت: اولویت‎‌بندی نهایی پرسوناها+تمپلیت
  • گام نه: بوم پرسونای مخاطب+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل تحقیقات بازار

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحقیقات بازار دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 9 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “تمپلیت مصاحبه در تحقیقات بازار کسب و کار + ویدیو آموزشی

  1. سیما گفت:

    سلام
    برای اینکه بتونیم استناد کنیم به نتایج مصاحبه، تا چند مصاحبه بنظرتون کافیه؟ برای کار کسب و کاری البته منظورم هست و نه تحقیق علمی

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام و وقت بخیر
      ببینید کاملا به صنعت و کسب و کارتون بستکی داره، چیزی که در مصاحبه معمولا سخت میشه برای دوستان، افرادی هستند که باید هماهنگ بشن و بتونن واقعا کمکی به روند مصاحبه داشته باشند، یعنی عملا شاید با 10 مصاحبه هم بتونید به نتایج خوبی برسید، به شزطی که مخاطبانتون، رقباتون، مصرف کننده هانون، اعضای صنفتون هم در بین مصاحبه شونده ها باشند.

    2. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      ببینید معمولا برای مصاحبه هماهنگی کار سختیه و شما باید مصاحبه عمیق داشته باشید و بعد از اون از دلش نکات رو استخراج کنید.
      حداقل 10 نفر باشند از مخاطبان، رقبا، مدیران و افرادی که به اکوسیستم شما ارتباط دارند.

  2. رعنا گفت:

    من در دوره تحقیقات بازار ثبت نام کردم و میخاستم که منتور هم داشته باشم؟ امکانش هست که هزینه ویدیوها از منتور کسر بشه؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام و وقت بخیر
      رعنا با بچه‌های پشتیبانی دوره‌ها تماس بگیر تا برات انجامش بدن.
      موفق باشی

    2. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      رعنا با بچه‌های پشتیبانی آکادمی لطفا تماس بگیر تا برات انجامش بدن.
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *