مدلها و تمپلیت‌ها

بوم ارزش پیشنهادی به همراه تمپلیت خام و ویدیو آموزشی

بوم ارزش پیشنهادی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از روش‌های تحلیل مخاطب، دانستن خواسته، انتظارات و دردهای مشتری است. با وجود دانستن این موارد است که می‌توانید پاسخگوی نیاز مخاطبانتان باشید. این مورد حاصل نمی‌شود مگر با نظم بخشیدن به خواسته‌ها و چالش‌های پیش‌رو مشتریان. در گام قبلی از تحلیل مخاطب به بوم نیروی مشتری پرداختیم و برای ساده‌سازی این کار، در ادامه به توضیح بوم ارزش پیشنهادی می‌پردازیم.

ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی کسب و کار شما، هسته اصلی مزیت رقابتی شما محسوب می‌شود. این بدان معنی است که چرا شخصی می‌خواهد به جای رقیب از شرکت شما خرید کند. تدوین ارزش پیشنهادی منجر به افزایش نرخ تبدیل (conversion rate) می‌گردد. ارزش پیشنهادی باید به مشتریان نشان دهد که شما بهترین هستید.

ارزش پیشنهادی چیست؟

ارزش پیشنهادی بیانیه کوتاهی است که بیان می‌کند چرا خریداران باید محصولات یا خدمات شما را انتخاب کنند. این ابزار چیزی بیش از توضیح محصول یا خدمت است. راه حل خاصی است که کسب و کار شما در قالب یک ارزش قابل انتظار برای مشتری ارائه می‌دهد.

برای آنکه بتوانیم ارزش پیشنهادی را پیاده‌سازی کنیم نیاز به ابزار و تمپلیت مخصوص خودش داریم. این تمپلیت، بوم ارزش پیش‌نهادی نام دارد.

بوم ارزش پیشنهادی

در پایین می‌توانید قسمت ابتدایی ویدیو آموزشی بوم ارزش پیشنهادی را مشاهده نمایید.

ویدیو آموزشی تمپلیت ارزش پیشنهادی

ویدیو معرفی دوره جامع تحلیل مخاطب

دریافت مجموعه کامل تحلیل مخاطب

این مجموعه شامل 43 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 28 ویدیو از دوره تحلیل مخاطب طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- بوم پرسونای مخاطب 2- پروفایل کوتاه مشتری 3- پروفایل بلند مشتری 4- بایر پرسونا (پرسونای خریدار) 5- بوم نیروی مشتری 6- بوم ارزش پیشنهادی 7- نقشه همدلی 8- بازاریابی درونگرا 9- سفر مشتری 10- نقشه سفر مشتری 11- مدل بلوغ تجربه مشتری 12- سفر مشتری مدرن

می‌توانید این 12 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

بوم ارزش پیشنهادی از دو جزء اصلی تشکیل شده است:

الف) پروفایل مشتری

ب) نقشه ارزش

تصویر بوم ارزش پیشنهادی

تصویر بوم ارزش پیشنهادی

الف) پروفایل مشتری: یک پروفایل مشتری ایجاد کنید تا نماینده خریدار هدف شما باشد.

پروفایل مشتری نیمه اول بوم ارزش پیشنهادی را تشکیل می‌دهد. هنگام انجام این کار، ابتدا باید از این بخش شروع کنید تا خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها را بشناسید.

مشخصات (پروفایل) مشتری شامل سه حوزه است:

  1. کارهای مشتری (مشاغل مشتری)

کاری که مشتری شما باید انجام دهد یا مشکلی که قرار است با محصول یا خدمات شما حل کند چیست؟ پاسخ به این سوال، هدف محصول شما را در چشم مشتری مشخص می‌کند. به عبارتی قرار است مشتری چگونه به محصول شما دست پیدا کند و پس از آن قرار است با آن چه کار کند؟

زمانی که این بخش را کامل کردید می‌توانید از آن برای کامل کردن “عناصر محصولات و خدمات” در بخش نقشه ارزش استفاده کنید.

2. انتظارات مشتری (سود مشتری)

به “انتظارات”،”سود” نیز گفته می شود. به عبارت دیگر، آنچه مشتری شما امیدوار است تا از تجارت با شما به دست آورد. مهم نیست چه چیزی را می‌فروشید. مشتری ایده آل شما انتظار دارد که آن محصول یا خدمات چه کاری برای او انجام می‌دهد. این مثال می‌تواند جمله قبل را شفاف‌تر بیان کند.

“مشتریان به مته 4 اینچی نیاز ندارند. آن‌ها می‌خواهند یک سوراخ 4 اینچی در دیوار ایجاد کنند.”

با این تفکر است که بنای خلاقیت ایجاد و مستقیما نیاز مشتری هدف گرفته می‌شود و نه محصول ما.

در این بخش از تحقیقات برای توضیح آنچه که مشتریان از شما برای خرید محصولتان انتظار دارند، استفاده خواهید کرد.

زمانی که این بخش از ارزش پیشنهادی را کامل کردید می‌توانید از آن برای کامل کردن “عناصر سودآوری مشتری (سودسازها)” در بخش نقشه ارزش استفاده کنید.

3. نقاط درد مشتری

مشتری شما چه دردسرهایی را تجربه می‌کند؟ آیا آنها در حین انجام کار ریسک می‌کنند؟ آیا آنها احساسات منفی را تجربه می‌کنند؟ این نکات دردناک باید در نظر گرفته شوند تا مفیدترین محصولات و خدمات را بتوان ارائه کرد.

زمانی که این بخش را کامل کردید می‌توانید از آن برای کامل کردن “عناصر تسکین‌دهنده مشتری (مسکن‌ها)” در بخش نقشه ارزش استفاده کنید.

ب) نقشه ارزش: یک نقشه ارزش برای محصولات و خدمات خود ایجاد کنید.

در این بخش از بوم ارزش پیشنهادی، سه بخش خاص به توصیف آنچه که کسب و کار به مشتری ارائه می‌دهد می‌پردازد.

1- محصولات و خدمات

محصولات و خدمات شما چه ویژگی دارند که مشتری را خوشحال می‌کند. به شکل خلاقانه در مورد عناصر شادی که مشتریان شما تجربه می‌کنند، فکر کنید. اهداف مالی و اجتماعی و همچنین روانشناسی آنها را در نظر بگیرید. زمانی که کارهای مشتری را لیست کردید، می‌توانید با استفاده از داده‌های آن به تکمیل این قسمت بپردازید.

2- سود سازها

در حالی که این بخش، تک تک محصولات یا خدماتی را که شرکت شما ارائه می‌دهد فهرست نمی‌کند، اما باید شامل مواردی باشد که بیشترین سود را ایجاد می‌کند. زمانی که انتظارات و سودهای مشتری را لیست کردید، می‌توانید با استفاده از داده‌های آن به تکمیل این قسمت بپردازید.

4- مُسکن‌ها

در بخش بالا، ما در مورد مشکلات مشتری صحبت کردیم. این بخش دقیقاً مشخص می‌شود که چگونه تجارت شما به آنها کمک می‌کند تا بر این نقاط درد غلبه کنند. زمانی که نقاط درد مشتری را لیست کردید، می‌توانید با استفاده از داده‌های آن به تکمیل این قسمت بپردازید.

به مثال زیر توجه کنید:

برای درک بهتر این موضوع به تمپلیت ارزش پیشنهادی کامل شده برای کسب و کار تورهای مسافرتی در زیر دقت کنید:

پروفایل مشتری برای کسب و کارهای تورهای مسافرتی

بوم ارزش پیشنهادی

نقشه ارزش برای کسب و کارهای تورهای مسافرتی

بوم ارزش پیشنهادی

برای ساده‌سازی و استفاده بهینه از بوم ارزش پیشنهادی، تیم طراحی گروه مشاوران سندلوس علاوه بر تصویر بوم، تمپلیت بوم ارزش پیشنهادی را نیز طراحی کرده‌اند. در پایین می‌توانید این تمپلیت را مشاهده نمایید. 

تمپلیت بوم ارزش پیشنهادی

تمپلیت بوم ارزش پیشنهادی

با تکمیل تمپلیت بوم ارزش پیشنهادی برای تک تک کارهای مشتری، انتظارات مشتری و مشکلات مشتری، راه‌‎حل‌های مناسب آن را پیشنهاد می‌دهید. به هر میزان که این تمپلیت را با جزئیات بیشتری تکمیل نمائید، می‌توانید بهتر از نتایج آن در گام‌های بعدی تحلیل مخاطب استفاده کنید.

هنگامی که به کمک ویدیو آموزشی، تمپلیت بوم ارزش پیشنهادی را تکمیل کردید، گام بعدی این است که برای هر یک از دسته‌های پرسونا، نقشه همدلی مناسب با آن را ترسیم کنید. نقشه همدلی منجر می‌شود از علایق و سلایق مخاطبان اطلاعات کامل‌تری به دست آورید. برای دسترسی به گام هفتم تحلیل مخاطب (نقشه همدلی) بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

تمپلیت نقشه همدلی + تمپلیت خام و ویدیو آموزشی

همچنین می‌توانید سایز گام‌های دوره تحلیل مخاطب را در کادر سبز رنگ قرار گرفته در پایین تصویر مشاهده کنید.

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحلیل مخاطب

شما در این مطلب با گام ششم تحلیل مخاطب یعنی بوم ارزش پیشنهادی آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحلیل مخاطب را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: بوم پرسونای مخاطب+تمپلیت‌
  • گام دو: پروفایل کوتاه مشتری+تمپلیت‌
  • گام سه: پروفایل بلند مشتری+تمپلیت‌
  • گام چهار: بایر پرسونا (پرسونای خریدار)+تمپلیت‌
  • گام پنج: بوم نیروی مشتری+تمپلیت
  • تیک سبز گام شش: بوم ارزش پیشنهادی+تمپلیت
  • گام هفت: نقشه همدلی+تمپلیت
  • گام هشت: بازاریابی درونگرا+تمپلیت
  • گام نه: سفر مشتری+تمپلیت
  • گام ده: نقشه سفر مشتری+تمپلیت
  • گام یازده: مدل بلوغ تجربه مشتری+تمپلیت
  • گام دوازده: سفر مشتری مدرن+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحلیل مخاطب

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحلیل مخاطب دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 12 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “بوم ارزش پیشنهادی به همراه تمپلیت خام و ویدیو آموزشی

  1. farzan solo گفت:

    سلام فایل ها دقیق چی هستن؟ چون تصویر تمپلیت ها که در سایت هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *