دیجیتال مارکتینگ و سئو, مقالات

رپورتاژآگهی چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

رپورتاژاگهی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رپورتاژآگهی

پس از گسترش اینترنت و رونق گرفتن کسب و کارهای آنلاین، تبلیغات اینترنتی و فضا مجازی نیز گسترش پیدا کرد. به صورتی که برای هدفمند شدن و موثر بودن این تبلیغات، کمپین‌های محتوایی شکل گرفتند که در آن‌ها، کسب و کارهای اینرتنتی مخاطبان را به گونه‌های مختلف به خرید تشویق می‌کردند. این تبلیغات پس از به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز بیشتر شد. به صورتی که کمپین‌هایی مختص این شبکه‌ها مانند کمپین محتوایی اینستاگرام شکل گرفت.

اما پس از آن مساله مهم و غیر قابل انکاری به وجود آمد. اینکه مخاطبان از دیدن این همه تبلیغ، خسته و ملول شده بودند. به نحوی که برای به دست آوردن اطلاعات جزئی درباره یک محصول باید ابتدا از کوهی از تبلیغات عبور می‌کردند. همین امر منجر شد تا مخاطبان روز به روز توجهشان به تبلیغات آنلاین کم شود. اما صاحبان کسب و کار برای حل این مشکل به فکر رپورتاژآگهی افتادند. البته واژه رپورتاژآگهی، واژه جدیدی نیست و از سال 1917 میلادی در روزنامه‌ها به کار رفته است اما امروزه مورد استفاده کسب و کارهای آنلاین نیز می‌باشد.

رپورتاژآگهی چیست

رپورتاژآگهی چیست؟

رپورتاژآگهی چیست

به زبان ساده‌تر یعنی آگهی که برای یک برند یا محصول که از نظر ظاهری شبیه یک خبر است و در کنار سایر اخبار و اطلاعات قرار می‌گیرد به صورتی که مخاطب متوجه تفاوت این دو نمی‌شود. البته زمانی متوجه اهمیت رپورتاژآگهی می‌شویم که بدانیم در سئو سایت چه تاثیر بسزایی دارد.

در تهیه رپورتاژآگهی باید به چه نکاتی دقت کرد؟

1- از ساختار رپورتاژآگهی مطلع باشید.

نوشتن رپورتاژآگهی اصول و قواعد خود را دارد و مانند نوشتن یک متن برای بلاگ نیست. همان‌طور که قبلا به آن اشاره شد، رپورتاژآگهی از جنس خبر است. یعنی ابتدا لازم است به بازگو کردن یک خبر و تشریح جزئیات آن بپردازید. سپس به صورتی که مخاطب متوجه مقصود شما نشود با استفاده از کال تو اکشن‌های (call to action) مناسب، وی را به سمت برند یا محصول خود سوق دهید.

2- مخاطب را متوجه منظورتان کنید.

برای آنکه مخاطب را متوجه منظورتان کنید حتما از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. همچنین برای درک بهتر این موضوع برای مخاطب از کلمات کلیدی هم‌خانواده استفاده کنید. به هر میزان که این نکته را رعایت کنید نرخ تبدیل شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

3- مخاطب را تا آخر با خود همراه کنید.

برای آنکه مخاطب تا پایان مطلب با شما همراه باشد حتما باید مقاله و خبر شما کاربردی باشد. یعنی مخاطب بداند در ازا خواندن یک مقاله، ارزشی مهم به دست می‌آورد. در غیر اینصورت شما هزینه‌ای انجام داده‌اید که هیچ درآمدی برای شما نداشته است.

4- در همان ابتدا مخاطب را مجذوب خود کنید.

لازم است برای رپورتاژآگهی خود یک تیتر مناسب پیدا کنید. یک تیتر مناسب دارای ویژگی‌های زیر است:

  • می‌تواند با یک پرسش همراه باشد. طوری که آن پرسش دغدغه مخاطب را بیان کرده باشد.
  • تنازی و شوخ طبیعی را به زبان ساده در آن بیان کنید.
  • دروغ نگویید. ادعاهایتان را با اعداد و ارقام به مخاطبان ثابت کنید.
  • مخاطبتان را بشناسید و طوری تیتر بزنید که مورد سلیقه او باشد.
  • زرد ننویسید. مخاطب به دنبال مطالب داغ است اما از گزافه گویی پرهیز دارد.
  • تیتر شما باید متفاوت از رقبا باشد. به عبارتی در انتخاب تیتر، اصول مزیت رقابتی را رعایت کنید.

5- منحصر به فرد بنویسید.

اگر قرار باشد مانند سایرین به نوشتن یک مطلب بپردازید بهتر است این هزینه را صرف تبلیغات مستقیم کنید تا رپورتاژآگهی. عدم کپی برداری از رقبا، شما را منحصر به فرد جلوه می‌دهد. سعی کنید در نوشتن رپورتاژآگهی، اصول برند در محتوا را رعایت کنید.

6- به نکات فنی در رپورتاژ آگهی واقف باشید.

  • در رپورتاژآگهی حتما از تصاویر استفاده کنید.
  • تعداد کلمات رپورتاژآگهی بین 700 تا 1200 کلمه باشد.
  • کلماتی که به صورت هایپرلینک قرار می‌دهید، همان کلمات کلیدی باشند که قصد دارید با آن‌ها رتبه سایتتان را افزایش دهید.
  • در هر رپورتاژآگهی 3 لینک قرار دهید. قرار دادن بیش از 5 لینک در رپورتاژآگهی امتیاز منفی برای شما به همراه دارد.
  • بعد از گذشت 2 ماه دوباره به رپورتاژآگهی قبلیتان لینک دهید.
اصول رپورتاژآگهی

تاثیر رپورتاژآگهی بر سئو سایت

  • افزایش بازدید از سایت

رپورتاژآگهی در سایت‌هایی قرار می‌گیرد که پربازدید هستند. همین امر منجر می‌شود مخاطبان پس از مطالعه رپورتاژآگهی از طریق لینک‌هایی که در آن قرار داده‌اید وارد سایت شما شوند. افزایش ورودی سایت تاثیر زیادی در سئو سایت شما و نهایتا افزایش فروش و برندینگ کسب و کار شما دارد.

  • افزایش تایم آن سایت

پس از آنکه مخاطبان وارد سایت شما شوند، برای دریافت اطلاعات بیشتر برای مدتی در سایت جستجو می‌کنند. البته این به هنر شما در طراحی نقشه سفر مشتری بستگی دارد. چرا که حضور مخاطبان در سایت شما منجر به افزایش تایم آن سایت و در نهایت افزایش امتیاز سئو سایت می‌شود. ولی هدایت مخاطبان به مقصود مورد نظرتان و تبدیل آن‌ها به مشتری، کاملا به نقشه سفر مشتری شما بستگی دارد.

  • هدایت مخاطبان هدفمند به سایت

به دلیل آنکه مخاطبان سایت‌هایی که رپورتاژ آگهی را در آن قرار داده‌اید به پرسونا برند و کسب و کارتان نزدیک هستند، ورود آن‌ها به سایت شما نتیجه مثبت چند برابری نسب به جذب مخاطبان عام دارد. توجه به همین مساله باعث می‌شود در انتخاب سایت‌های مبدا دقت لازم را به کار ببرید.

  • اعتبار سایت را افزایش می‌دهد

وقتی از طریق رپورتاژآگهی از سایت‌های معتبر برای سایتتان بک لینک می‌گیرید، همین امر منجر به افزایش اعتبار سایتتان نزد گوگل می‌شود. به همین دلیل باید به دو نکته توجه کنید. اولا به سایت‌هایی ریپورتاژ بدهید که اعتبار دامنه‌شان بالا باشد. دوما در گرفتن لینک از سایت مبدا حتما به فالو و آنفالو بودن آن دقت کنید.

چه زمانی برای انجام رپورتاژآگهی مناسب است؟

اگر هنوز ساختار سایت شما تکمیل نشده است و یا سفر مشتری صحیحی برای سایت در نظر نگرفته‌اید از دادن رپوتاژآگهی خوداری کنید. زمانی یک رپورتاژآگهی می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد که اولا 6 ماه از تاسیس و سئو سایت گذشته باشد و همچنین برای ورود مخاطب و تبدیل آن به مشتری و خریدار، برنامه داشته باشید.

اما نکته بسیار مهم در این امر، تبدیل ترافیک سایت به سرنخ‌های فروش یا لید (lead) است. شما می‌توانید در نقشه سفر مشتری سایتتان به این نکته توجه کنید که لزوما نیازی نیست مخاطبان در همان بار اول از شما خرید کنند. چرا که در بسیاری از موارد شما باید قبل از فروش با مخاطبانتان ارتباط صحیح برقرار کرده باشید. برای این کار می‌توانید از آن‌ها در خواست کنید برای خواندن سایر مطالب در سایت و یا ارسال روزانه مطالب به ایمیلشان، ایمیل یا تلفن خود را در اختیارتان قرار دهند. با این کار شما می‌توانید به صورت طولانی مدت مخاطبانی داشته باشید که علاوه بر خرید، در کمپین‌های شما شرکت و محصولات شما را نیز به سایرین تبلیغ می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *