مدلها و تمپلیت‌ها

ابزارهای ترندیابی به همراه تمپلیت و ویدیو آموزشی

تمپلیت ابزارهای ترندیابی
زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه ابزارهای ترندیابی

همان‌طور که قبلا بیان کردیم، ترندها را می‌توان با دو مفهوم شناخت.

در مفهوم اول ترندها موضوعات و عباراتی هستند که در زمانی خاص بسیار مورد توجه هستند و بیشترین توجه‌ها و جستجوها را در یک حوزه خاص به سمت خود جلب می‌کنند.

اما در مفهوم دوم ترند، با توجه به معنی واژه ترند که روند و گرایش ترجمه می‌شود، ترندها می‌توانند روندهای زمانی و مقایسه این روندها با هم تعبیر شوند.

در گام‌های قبلی به شناسایی رئوس ترندیابی و وزن‌دهی رئوس در ترندیابی پرداختیم و در این گام قصد داریم ابزارهای ترندیابی در مفهوم اول را معرفی کنیم.

ترندیابی روش‌ها و ابزارهای گوناگون مختص خودش را دارد که در ادامه به تفضیل درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد. اما می‌توان ابزار گوگل‌ ترند را برتر از تمامی این ابزارها دانست. ابزاری که شرکت گوگل در سال 2006 از آن پرده‌برداری کرد تا کار رصد ترندها در گوگل راحت‌تر شود. گوگل‌ ترند این امکان را به شما می‌دهد تا ترندهای مختلف در هر حوزه را در زمان‌ها و مکان‌های مختلف شناسایی و بر اساس آن برنامه‌های بازاریابی، محتوا، برندینگ و … کسب و کارتان را تنظیم کنید. گوگل ترند از این جهت حائز اهمیت است که ابزار خود گوگل است و می‌توان خروجی دقیق‌تری از آن دریافت کرد.

ترندیابی در چند بستر مختلف موتورهای جستجو مثل گوگل، شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، مقالات علمی، ویدیوها، گزارش‌های تحلیلی و…انجام می‌گیرد. در ادامه ابزارهای ترندیابی مختص هر بستر را معرفی می‌کنیم. اما قبل از آن لازم است تا قسمتی از ویدیو آموزشی ابزارهای ترندیابی را مشاهده کنید.

ویدیو آموزشی ابزارهای ترندیابی

ویدیو معرفی دوره تحقیق کلمه کلیدی و ترندیابی

 

دریافت مجموعه کامل تحقیق کلمه‌ کلیدی و ترندیابی

این مجموعه شامل 23 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 26 ویدیوی از دوره تحقیق کلمه کلیدی و ترندیابی طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- رئوس کلی ترندیابی 2- وزن‌دهی رئوس در ترندیابی 3- ابزارهای ترندیابی 4- ترندیابی در گوگل 5- ترندیابی در ویدیوها و تصاویر 6-ترندیابی در مقالات، فروم‌ها و سایت‌های معتبر 7- ترندیابی در شبکه‌های اجتماعی 8- اولویت‌بندی ترندها 9- عنوان‌یابی و عنوان‌سازی از طریق ترندها

می‌توانید این 9 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

معرفی برخی از ابزارهای ترندیابی:

ترندیابی در موتورهای جستجو

ترندیابی در موتورهای جستجو

برای این کار می‌توانید کلمات کلیدی مد نظرتان را در گوگل سرچ کنید. با این کار می‌توانید مواردی که به عنوان پیشنهاد (Google Suggest) ارائه می‌شود را به عنوان ترندهای آن موضوع قرار دهید. چرا که بیشترین سرچ را در بین مخاطبان دارند. برای آنکه کوکی‌ها و سرچ‌های قبلی شما روی نتایج تاثیرگذار نباشد، می‌توانید از حالت incognito استفاده کنید. برای ورود به این صفحه، زمانی که مرورگر در صفحه شما باز است، control + shift + n را با هم فشار دهید.

همچنین در قسمت پایین صفحه مرورگر (Related searches) می‌توانید موارد پر جستجو را مشاهده کنید.

روش سوم نیز روش ساده اما وقت‌گیری است. برای یافتن ترندها از طریق موتورهای جستجو، کلمات کلیدی مد نظرتان را در گوگل سرچ کنید و سایت‌های موجود در صفحات اول را مورد بررسی قرار دهید. گوگل معمولا سایت‌هایی که مطالب جدید و ارزنده دارند را در صفحات اولیه سرچ‌ها قرار می‌دهد. به همین دلیل می‌توانید ترندهای روز را در صفحات این سایت‌ها جستجو کنید. البته این روش دقت پایینی دارد و ممکن است موضوع مورد جستجو ترند آن حوزه نباشد. در ادامه برخی از ابزارهای ترندیابی در موتورهای جستجو معرفی شده‌اند:

  • کیورد تول (keywordtool.io)

کیورد تول

کیورد تول (keywordtool) یکی از ساده‌ترین ابزارهای در دسترس برای ایرانیان است که بدون نیاز به فیلترشکن و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. در این ابزار می‌توانید علاوه بر کلمات کلیدی حوزه خودتان در گوگل، کلمات کلیدی در سایر بسترها مانند اینستاگرام، یوتویوب، پینترست، توییتر و … را نیز به دست آورید. از قابلیت‌های دیگر این سایت، دارا بودن زبان فارسی برای پیدا کردن کلمات کلیدی فارسی است که می‌تواند در کیورد ریسرچینگ ایرانی به شما کمک کند. دسترسی‌های اولیه این ابزار به صورت رایگان است و بیش از 500 کلمه را به شما معرفی می‌کند. اما برای دسترسی‌های بیشتر لازم است با پرداخت هزینه، اشتراک‌ سایت را تهیه کنید.

  • کیورد پلنر(keyword planner)

کیوردپلنر

کیورد پلنر (keyword planner) یکی دیگر از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و بررسی میزان سختی آن‌هاست. نحوه ثبت نام و دسترسی به این سایت کمی دشوارتر از کیوردتولز است و بدون فیلترشکن امکان دسترسی به آن وجود ندارد. این ابزار که از پلتفرم‌های گوگل محسوب می‌شود و برای راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی و کمپین‌های محتوایی حائز اهمیت است. با استفاده از این سایت می‌توانید کلمات کلیدی مهم برای تبلیغات کلیکی گوگل (گوگل ادز) را به دست آورید. همچنین این سایت هزینه هر کلمه کلیدی برای تبلیغات گوگل ادز را نشان می‌دهد. استفاده از کیوردپلنر نیز مانند کیورد تولز رایگان است و برای دسترسی‌های بیشتر، لازم به پرداخت هزینه است. البته باید بدانید که کیوردپلنر، کلماتی که بیشترین رقابت تبلیغی را دارند نشان می‌دهد اما با این حال سرنخ بسیار مهمی برای ترندهای کسب و کاری و تجاری می‌باشد.

  • ای اچ رف(Ahrefs)

 

ای اچ رف

یکی از سایت‌هایی که می‌تواند در تحلیل کلمات کلیدی سایت‌های رقیب به شما کمک کند، سایت Ahrefs است. این سایت علاوه بر آنکه کلمات کلیدی مهم حوزه شما را معرفی می‌کند می‌تواند کلمات کلیدی رقبا شما را نیز نشان دهد. به عبارتی می‌تواند نشان دهد چه سایت‌هایی با شما در چه کلمات کلیدی رقیب هستند. کافیست در آن دامنه سایت خود را وارد کنید تا رقبا شما در سایت‌های مختلف را نشان دهد. این سایت علاوه بر موارد ذکر شده، انکرتکست‌های سایت شما، رتبه‌بندی سایت‌ها، اعتبار هر صفحه، اعتبار URL ها را نیز نمایش می‌دهد.

  • ماز(MOZ)

ماز

سایت ماز (MOZ) از سایت‌های تخصصی در امر سئو و ابزار تحقیق کلمه کلیدی محسوب می‌شود. بخشی از خدمات این سایت در راستا کلمات کلیدی است. شما می‌توانید در قسمت Keyword Exploree این سایت، کلمات کلیدی، میزان سختی آن، نرخ کلیک ارگانیک برای هر کلمه و … را به دست آورید. همچنین می‌توانید با نصب افزونه ماز بار (Moz Bar) بر روی گوگل کروم، اطلاعاتی از قبیل اعتبار دامنه سایت، تعداد لینک‌های رقیب و اعتبار هر صفحه سایت را مشاهده کنید. البته بدون داشتن نسخه پولی Moz Pro نمی‌توانید اطلاعات زیادی به دست آورید. نسخه‌های پولی این سایت از 99 دلار تا 599 دلار در ماه هزینه دارد.

ترندیابی در شبکه‌های اجتماعی

واژه ترند برای اولین بارها در توییتر که یک شبکه اجتماعی است بیش از پیش مطرح شد و جنبه عمومی پیدا کرد. تعامل بالا در شبکه‌های اجتماعی و راحتی ساخت صفحه و انتشار محتوا در این پلتفرم‌ها، باعث حضور افراد زیادی در این شبکه‌ها شده‌است. بنابراین ترندیابی و پیدا کردن ترندها و موضوعات داغ در این پلتفرم‌های اجتماعی، اهمیت زیادی دارد و تا حدود زیادی بر واقعیت جامعه مخاطبان انطباق دارد. شبکه‌های اجتماعی زیادی وجود دارند و برای ترندیابی باید به سراغ چند پلتفرمی برویم که در کشور ما بیشترین کاربر را دارند. همچنین در شبکه‌های اجتماعی می‌توان افراد تاثیرگذار (influencer) در هر حوزه را شناسایی کرد و ترندهای خاص را در صفحات آن‌ها جستجو کرد.

یکی از مزیت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایر بسترهای ترندیابی دارد، جستجو ساده آن به واسطه هشتگ‌ها هستند. هشتگ‌ها می‌توانند مانند یک دروازه ما را به شهر جدیدی از ترندها برسانند. نکته مهم درباره ترندیابی در شبکه‌های اجتماعی، شناختن جنس آن شبکه و مخاطبان فعال در آن‌ها است. در برخی از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام که تم غیر رسمی و سرگرمی دارند، باید به دنبال برخی ترندهای خاص بود. در توئیتر که تم سیاسی و روشنفکرانه دارد به یک نحو و در لینکدین که بیشتر به عنوان مرجعیت کاریابی و فعالیت‌های کسب و کاری شناخته شده است، لازم است به شکل دیگر ترندیابی صورت بگیرد.

ترندیابی در شبکه‌های اجتماعی عموما بر مبنای هشتگ‌ها صورت می‌گیرد. ابزراهای مختلفی برای دیدن بیشترین هشتگ‌ها درباره یک موضوع وجود دارد. کیوردتولز یکی از این ابزارهاست که برترین هشتگ‌ها را در توییتر، اینستاگرام و لینکدین ارائه می‌دهد. در ادامه سایر شبکه‌های اجتماعی که متناسب با حوزه و موضوع نیاز به ترندیابی دارند، لیست شده‌اند.

  • فیسبوک
  • رِدیت
  • اَسک (جستجو در سوالات مخاطبان)
  • گوگل پلاس (Google Plus)
  • تیک تاک (TikTok)
  • اسنپ چت (Snapchat)

سایت ALL HASHTAG

این سایت در سال 2015 به عنوان یک ابزار ساده تولید هشتگ شروع به کار کرد. از آن زمان تاکنون به طور مداوم گسترش یافته و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه شده است. اکنون به شما امکان می‌دهد هشتگ های برتر را تولید، ایجاد، تجزیه و تحلیل و جستجو کنید.

این سایت در حال حاضر دارای چهار ابزار هشتگ است:

تولید کننده هشتگ: یک مولد هشتگ که هشتگ های برتر، تصادفی یا زنده را تولید می‌کند و بهترین هشتگ های مورد نیاز را به شما نشان می‌دهد.

ایجاد کننده هشتگ: به شما کمک می کند تا هشتگ‌های خود را ایجاد کنید

تجزیه و تحلیل هشتگ: یک هشتگ را تجزیه و تحلیل می‌کند تا اطلاعات تحلیلی درباره هشتگ شما برای استراتژی بازاریابی به دست آید.

هشتگ‌های برتر: به شما می‌گوید که کدام هشتگ‌ها بهترین و کدام هشتگ‌ها محبوب‌ترین هستند. این ابزار هشتگ‌های برتر را بر اساس انتخاب کلمه کلیدی به شما می‌دهد.

ابزار تحقیق کلمه کلیدی

ترندیابی در سایت‌های معتبر دنیا

همیشه آخرین اخبار و اطلاعات در هر اکوسیستم کسب و کاری را می‌توان در سایت‌های مرجع آن اکوسیستم شناسایی کرد. مثلا سایت آیفون و سامسونگ برای تلفن همراه و مک دونالد برای فست فود پرچم‌داران برندها در اکوسیستم کسب و کاری خودشان محسوب می‌شوند. سایت‌های مرجع علاوه بر معرفی ترندهای روز، به آینده‌پژوهی هم می‌پردازند و از لابلای محتواهای آن‌ها می‌توان محصولات و ترندهای آینده را حدس زد.

پلتفرم‌های مشاوره‌ای معتبر نیز می‌تواند مرجع مناسبی برای ترندیابی محسوب شوند. پلتفرم‌هایی که به کسب و کارهای مختلفی در سراسر دنیا مشاوره می‌دهند. شرکت‌هایی از قبیل گروه مشاوران بوستون، هاب اسپات، گروه مشاوران مکنزی و … از این دسته موارد هستند. شما می‌توانید کلمات کلیدی کسب و کارتان را در نوار جستجو این سایت‌ها سرچ کنید و به جدیدترین مطالب آن حوزه دست پیدا کنید و پیش‌بینی‌ها و گزارشات را بخوانید.

ترندیابی در تصاویر، ویدیوها و سایر قالب‌های محتوایی

تصاویر و ویدیوها جز محبوب‌ترین قالب‌های محتوایی در بین مخاطبان هستند. به دلیل آنکه مخاطبان را به سرعت به خواسته مورد نظرشان می‌رسانند. البته منظورمان از تصاویر، تصاویری است که دارای یک مفهوم یا اطلاعات باشد. مثلا اینفوگرافی‌ها، تمپلیت‌ها و … جز این موارد هستند. در زیر به چند سایت کاربردی خارجی و ایرانی در این زمینه اشاره می‌کنیم. البته برخی از این سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند اما به صورت تخصصی در زمینه عکس و ویدیو فعالیت دارند.

واین (Vine)

پینترست

یوتیوب

آپارات

فلیکر (Flickr)

اینستاگرام

تامبلر (Tumblr)

وی کی (VK)

کیو زون ( QZone)

  • ترندیابی در مقالات معتبر دنیا

مقالات به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع و مراجع توسعه علم هستند. هر ساله سایت‌های معتبر دنیا در حوزه نشر مقالات علمی، مقالات افراد مشهور و دانشمندان زیادی را در عرصه‌های گوناگون به چاپ و انتشار می‌رسانند. از آن جهت که نویسندگان این مقالات هم از نظر آکادمیک و علمی و هم از نظر تجارب عملی در سطوح بالا اکوسیستم خود قرار دارند، می‌توان موضوعاتی که قرار است در آینده در دنیا به آن‌ها پرداخته شود را در این مقالات یافت. فقط باید به این نکته توجه کرد که اولا برای جستجو مقالات، حتما از سایت‌های معتبر در ایران و دنیا کمک گرفت و ثانیا نویسنده مقاله از منظر آکادمیک و تجربه عملی در سطح قابل قبولی باشد. برای ترندیابی در مقالات معتبر دنیا، هم مقالات فارسی و هم مقالات انگلیسی مورد کاوش قرار می‌گیرند. برای جستجو مقالات، سایت‌های زیر منابع مناسبی هستند و باید دقت کرد که مقالات جدیدتر و با امتیاز بالاتر که بیشتر به آن‌ها پرداخته شده‌است، اهمیت بیشتری دارند.

مراجع مقالات و کتاب‌های لاتین

  • Taylor&Francis Online
  • SAGE Publishing
  • Google Scholar
  • Academia
  • Google Books
  • WorldWide Science
  • PubMed
  • Web of Science
  • Scopus
  • JSTOR
  • Science Mag
  • ERIC

مراجع مقالات فارسی

  • سیویلیکا یا مرجع دانش
  • پرتال جامع علوم انسانی
  • بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)
  • مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی SID
  • ایران پیپر
  • فری پیپر
  • مجلات علمی_ترویجی (مخصوص ترندهای روز)
  • نورمگز

در تصویر زیر تمپلیت ابزارهای ترندیابی را مشاهده می‌کنید:

تمپلیت ابزارهای ترندیابی

تمپلیت ابزارهای ترندیابی

در انتها باید بگوییم که

در این مقاله به معرفی تعدادی از ابزارهای ترندیابی و ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی در بسترهای مختلف پرداختیم. قطعا این ابزارها کامل نیستند و به مرور ابزارهای جدیدتری معرفی خواهند شد. در ادامه و در سایر گام‌های تحقیق کلمه کلیدی و ترندیابی، به توضیح هر یک از این ابزارها پرداخته شده است. برای شروع به سراغ اولین ابزار ترندیابی یعنی ترندیابی در گوگل می‌رویم.

ترندیابی در گوگل به همراه تمپلیت و ویدیو آموزشی ⇒

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحقیق کلمه کلیدی و ترندیابی

شما در این مطلب با گام سوم “تحقیق کلمه کلیدی و ترندیابی” یعنی ابزارهای ترندیابی آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحقیق کلمه کلیدی و ترندیابی را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: رئوس کلی ترندیابی+تمپلیت‌
  • گام دو: وزن‌دهی رئوس در ترندیابی+تمپلیت‌
  • تیک سبز گام سه: ابزارهای ترندیابی+تمپلیت‌
  • گام چهار: ترندیابی در گوکل+تمپلیت‌
  • گام پنج: ترندیابی در ویدیوها و تصاویر+تمپلیت
  • گام شش: ترندیابی در مقالات، فروم‌ها و سایت‌ها+تمپلیت
  • گام هفت: ترندیابی در شبکه‌های اجتماعی+تمپلیت
  • گام هشت: اولویت‌بندی ترندها+تمپلیت
  • گام نه: عنوان‌یابی و عنوان‌سازی از طریق ترندها+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحقیق کلمه کلیدی و ترندیابی

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحقیق کلمه کلیدی و ترندیابی دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 9 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “ابزارهای ترندیابی به همراه تمپلیت و ویدیو آموزشی

  1. درسا حقگو گفت:

    موضوع جدیدی رو مطرح کردین. متفاوت از دوره های تحقیق کلمه کلیدی که دیدم و این دوره بر مبنای ترندها هست

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *