مدلها و تمپلیت‌ها, مقالات

تمپلیت نقشه همدلی + تمپلیت خام و ویدیو آموزشی

نقشه همدلی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

نقشه همدلی (Empathy Map) چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟

هر سازمانی تمایل دارد که مشتریان خود را به صورت کامل بشناسد. بنابراین، تصور می‌کنید که آنها به چه چیزی فکر می‌کنند، چه احساسی دارند، چه می‌خواهند و به چه چیزی نیاز دارند.

با این حال می‌تواند بر خلاف تصور شما اینطور نباشد. ممکن است بتوانید برخی فرضیات را مطرح کنید، اما برای دریافت حقایق، باید بپرسید. و اگر پرسیدن امکان پذیر نیست (نمی‌توانید از تک تک مشتریان بپرسید که در مورد هر موقعیت کوچکی که در اطراف محصولات و خدمات شما وجود دارد چه فکری می کنند و چه احساسی دارند) باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا خود را به جای مشتری قرار دهید.

نقشه همدلی (Empathy map) چیست؟

نقشه همدلی چیست؟

در ادامه برای درک بهتر نقشه همدلی و نحوه تکمیل آن برای کسب و کارتان می‌توانید در پایین بخشی از ویدیو آموزشی را مشاهده نمایید. همچنین برای خرید تمام ویدیوهای آموزشی دوره تحلیل مخاطب و یا ویدیو کامل تک درس نقشه همدلی به لینک‌های قرار گرفته در ادامه مطلب مراجعه نمایید.

ویدیو آموزشی تمپلیت نقشه همدلی (Empathy Map)

ویدیو معرفی دوره جامع تحلیل مخاطب

دریافت مجموعه کامل تحلیل مخاطب

این مجموعه شامل 43 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 28 ویدیو از دوره تحلیل مخاطب طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- بوم پرسونای مخاطب 2- پروفایل کوتاه مشتری 3- پروفایل بلند مشتری 4- بایر پرسونا (پرسونای خریدار) 5- بوم نیروی مشتری 6- بوم ارزش پیشنهادی 7- نقشه همدلی 8- بازاریابی درونگرا 9- سفر مشتری 10- نقشه سفر مشتری 11- مدل بلوغ تجربه مشتری 12- سفر مشتری مدرن

می‌توانید این 12 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

“”” شما با استفاده از لینک‌های بالا (دکمه‌های قرار گرفته در کادر آبی رنگ) می‌توانید تمامی فایل‌ها و ویدیوهای گام‌های تحلیل مخاطب را دریافت کنید و از طریق لینک‌های پایین، می‌توانید فایل‌ها و ویدیوی تکی تمپلیت نقشه همدلی را دریافت کنید. “””

چگونه یک نقشه همدلی ایجاد کنیم

در گام قبلی از تحلیل مخاطب (یعنی گام ششم) به توضیح بوم ارزش پیشنهادی پرداختیم. گامی که مشخص کردیم نیاز مشتریان چیست و چگونه باید با استفاده از آن نیازها، محصولاتمان را در قالب ارزش به مشتریان پیشنهاد دهیم. در گام هفتم از تحلیل مخاطب به توضیح کامل نقشه همدلی می‌پردازیم.

چرا مشتریان یک فروشگاه اینترنتی از آن فروشگاه خرید می‌کنند؟ این مشتریان چه حسی نسبت به آن فروشگاه دارند؟ رابط کاربری (UI) مناسب که منجر شده تا آن‌ها به راحتی خرید کنند و یا تجربه کاربری(UX) باعث این اتفاق است؟ این فروشگاه چه گره‌هایی از درد مشتریان باز می‌کند که سایر رقبا نتوانستند؟

یک نقشه همدلی می‌تواند به شما کمک کند تا این کار را بدون حدس زدن انجام دهید. نقشه همدلی معمولاً آنچه را که مشتریان فکر می‌کنند و احساس می‌کنند، می‌گویند و انجام می‌دهند، می‌بینند و می‌شنوند، و همچنین دردها و دستاوردهای آنها را پوشش می‌دهد.

در ادامه بوم نقشه همدلی را ملاحظه می‌فرمایید.

بوم نقشه همدلی

بوم نقشه همدلی

1- در مورد شخصیت مشتری تصمیم بگیرید.

قبل از کاوش مهم است که بدانید مشتری شما کیست. با تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری شروع کنید. برخی از میانگین‌های جمعیت‌شناسی و روان‌شناسی مرتبط با پایگاه مشتری خود را بیابید. این کار نیاز به یک CRM مناسب و کاربردی دارد.

به عنوان مثال، طبق گفته سایت Chron.com، میانگین پروفایل مشتریان استارباکس شامل افراد پردرآمد و پرخرج، افراد پرمشغله ساکن در شهرها و افراد حرفه‌ای سالم‌ و… است. استفاده از این بینش‌ها می‌تواند به استارباکس کمک کند تا یک پروفایل مشتری پیدا کند، مانند “جک، 28 ساله، در بوستون زندگی می‌کند و به عنوان مدیر حسابداری، 90000 دلار درآمد دارد. او به طور منظم در کلاس های اسپین شرکت می‌کند، گیاهخوار است ولی از سوشی لذت می‌برد.”

به طور مشابه، شما باید یک شخصیت مشتری پیدا کنید که نقشه همدلی به سمت آن هدایت شود. به عبارتی قبل از تدوین نقشه همدلی باید پرسونا خود را بشناسید.

2- به سوالات زیر جواب دهید

بهتر است به این سؤالات به معنای کلی زندگی مشتری خود پاسخ دهید، نه اینکه به تجربه آنها از محصولات یا خدمات خود توجه کنید.

الف) مشتری چه فکر و احساسی دارد؟

باورها، رویاها، نگرانی‌ها و احساسات روزانه آن‌ها چیست؟ چه چیزی آن‌ها را خوشحال، غمگین، ترسان، احساساتی و عصبانی می‌کند؟

ب) مشتری چه می‌شنود؟

از چه کسی می‌شنوند؟ تحت تاثیر چه رسانه‌هایی هستند؟

ج) مشتری چه می‌بیند؟

مناظر اطراف خانه، شغل و سایر فعالیت‌های آنها چیست؟ چه کسانی را می‌بینند؟ از چه رسانه‌ای استفاده می‌کنند؟

د) مشتری چه می‌گوید و چه می‌کند؟

آنها در محیط‌های مختلف چگونه رفتار می‌کنند؟ در جمع، در خلوت، با همکاران، با دوستان و خانواده چه می‌گویند؟ چگونه با دیگران صحبت می‌کنند؟

و) دردهای مشتری چیست؟

با چه ناامیدی‌ها و استرس‌هایی مواجه می‌شوند؟ آنها با چه خطرات و تهدیداتی روبرو هستند؟

ه) سود مشتری چیست؟

آنها برای موفقیت و رسیدن به اهدافشان به چه چیزهایی نیاز دارند؟ چگونه موفقیت را اندازه‌گیری می‌کنند؟

3- از تیم خود بخواهید هر چیزی را که فکرش را می‌کنند بنویسند.

با در نظر گرفتن این سؤالات، فایل نقشه همدلی را از طریق لینک‌های بالا دانلود کنید. این مرحله ایده پردازی است. به هر یک از کارمندان فضایی بدهید تا هر چیزی را که تصور می‌کنند بنویسند.

این مرحله زمانی بهترین نتیجه را دارد که حداقل یک ساعت وقت گذاشته شود. طوفان فکری زمانی به بهترین وجه انجام می‌شود که افراد حدس بزنند و نقد نکنند. باید منطقه‌ای عاری از قضاوت باشد. گاهی اوقات، تا زمانی که ابتدا 20، 50 یا 100 ایده را ارائه نکرده باشید، بهترین ایده ها ظاهر نمی‌شوند.

4- بازنگری و ایجاد پیش نویس نهایی.

اکنون که چندین ایده برای انتخاب دارید، در نهایت می‌توانید نقشه همدلی نهایی و ویرایش شده خود را بسازید. به دنبال الگوها باشید. اگر چندین نفر در مورد درد مشابهی نوشتند، احتمالاً لازم است آن‌ها را با هم ادغام کنید. شما می‌خواهید که این نقشه، واضح، مختصر و به راحتی قابل بررسی باشد. حتی اگر تیم شما 40 مورد را برای چیزهایی که مشتریان شما می‌بینند ارائه کرده است، احتمالاً بهترین کار این است که 10 مورد برتر را انتخاب کنید که مرتبط به نظر می‌رسد. وقتی نقشه شما دارای تعداد مساوی و معتبری از آیتم‌ها برای هر دسته باشد و پروفایل مشتری شما را دقیقاً به تصویر بکشد، کار شما تمام است! هر زمان که قصد انتشار محصولات و خدمات جدید، به روز رسانی‌ها، موارد بازاریابی و غیره را دارید از این نقشه همدلی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که محصولات برای مشتری معمولی شما مناسب است.

به منظور فهم بهتر و استفاده نقشه همدلی در تحلیل مخاطبان کسب و کارتان، بوم نقشه همدلی را به تمپلیت نقشه همدلی تبدیل کرده‌ایم.

تمپلیت نقشه همدلی

تمپلیت نقشه همدلی

نقشه همدلی چه تاثیری در تدوین استراتژی محتوایی دارد؟

به همین دلیل برای آنکه بتوانیم ارتباط موثری با مخاطبان هدفمان برقرار کنیم ابتدا باید آن‌ها را خوب بشناسیم و سلایق و رفتار آن‌ها زیر نظر قرار دهیم. اکنون که با نقشه همدلی آشنا شدیم لازم است پا به عرصه بازاریابی درونگرا بگذاریم. جایی که آموزش می‌بینیم به چه صورت به سمت مخاطب حرکت و آن‌ها را جذب کسب و کار خودمان کنیم. از طریق لینک زیر می‌توانید گام هشتم تحلیل مخاطب یعنی بازاریابی درونگرا را مشاهده نمایید.

تمپلیت بازاریابی درونگرا + تمپلیت خام و ویدیو آموزشی مدل بازاریابی درونگرا

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحلیل مخاطب

شما در این مطلب با گام هفتم تحلیل مخاطب یعنی نقشه همدلی آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحلیل مخاطب را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: بوم پرسونای مخاطب+تمپلیت‌
  • گام دو: پروفایل کوتاه مشتری+تمپلیت‌
  • گام سه: پروفایل بلند مشتری+تمپلیت‌
  • گام چهار: بایر پرسونا (پرسونای خریدار)+تمپلیت‌
  • گام پنج: بوم نیروی مشتری+تمپلیت
  • گام شش: بوم ارزش پیشنهادی+تمپلیت
  • تیک سبز گام هفت: نقشه همدلی+تمپلیت
  • گام هشت: بازاریابی درونگرا+تمپلیت
  • گام نه: سفر مشتری+تمپلیت
  • گام ده: نقشه سفر مشتری+تمپلیت
  • گام یازده: مدل بلوغ تجربه مشتری+تمپلیت
  • گام دوازده: سفر مشتری مدرن+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحلیل مخاطب

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحلیل مخاطب دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 12 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “تمپلیت نقشه همدلی + تمپلیت خام و ویدیو آموزشی

  1. پریا گفت:

    سلام و روز به خیر. ببخشید یه سوال داشتم . ویدیو ها تا کی توی پروفایلمون میمونه.

  2. حاتف گفت:

    سلام. توی گوگل تمپلیت زدم یهو دیدم کلی عکس با یه طرح خاص اومد. از طراحی و یکپارچگی مطالب خوشم اومد. امیدوارم با قدرت ادامه بدید. دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *