مدلها و تمپلیت‌ها

نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT / به همراه تمپلیت و ویدیو آموزشی

تجزیه و تحلیل swot
زمان مطالعه: 10 دقیقه

همانطور که تجارت شما رشد می‌کند، با موانع، چالش‌ها، فرصت‌ها و به طور کلی مسائل بیشتری روبرو می‌شوید. اما چگونه اولویت‌های خود را تعیین می‌کنید؟ کدام ابتکارات را ابتدا باید اجرا کنید و به کدام چالش‌ها باید فورا رسیدگی کنید؟

برای این کار شما می‌توانید وارد تجزیه و تحلیل SWOT شوید.

SWOT چیست؟

ویدیو آموزشی تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT  یک تکنیک برنامه‌ریزی استراتژیک است که کسب و کار شما را با استفاده از چهار دیدگاه،‌ مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد:

 1) نقاط قوت (Strengths)

 2) نقاط ضعف (Weaknesses)

 3) فرصت‌ها (Opportunities)

 4) تهدیدها (Threats)

استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می‌کند تا مواردی که کسب و کارتان می‌تواند بهبود ببخشد و فرصت‌ها را به حداکثر برساند، شناسایی کنید. در حالی که به طور همزمان عوامل منفی را که ممکن است مانع از موفقیت شما شوند، تعیین کنید. برای استفاده از روش تجزیه و تحلیل SWOT شما نیاز به اطلاعات و داده‌های دقیق دارید. لازم است تا این اطلاعات و داده‌ها از مشتریان شما و صاحبان نظر در صنعت شما دریافت شود. جمع‌آوری و دسته‌بندی این پاسخ‌ها، از طریق گام‌های قبلی تحقیقات بازار، مصاحبه و پرسشنامه قابل انجام است. 

تجزیه و تحلیل SWOT چه کمکی به شما می‌کند؟

تجزیه و تحلیل SWOT به شما اجازه می‌دهد تا ارزیابی‌های بی‌طرفانه‌ای در مورد موارد زیر انجام دهید:

  • عوامل داخلی یا خارجی که در کسب و کار یا برند شما تاثیر می‌گذارد.
  • موقعیت‌یابی در بازار یک پروژه یا یک محصول
  • ابتکار جدید یک کمپین یا کانال خاص برای نشر مطالب

به صورت کلی هر چیزی که نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشد، می‌تواند چارچوب SWOT را در آن اعمال کرد.

تجزیه و تحلیل SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات است. با افزودن مدل SWOT به عنوان یک گام مهم در فرآیند استراتژیک، به خودتان فضایی برای رویاپردازی، ارزیابی و نگرانی قبل از اقدام تزریق می‌کنید. سپس با ایجاد نقشه راه برای پروژه یا ابتکار خود، بینش شما در این زمینه به دارایی تبدیل می شود.

قالب swot شما را مجبور می‌کند که متغیرهای خود را تعریف کنید. به جای اینکه ابتدا در برنامه‌ریزی و اجرا غواصی کنید، این امکان را فراهم می‌کند تا تمام دارایی‌ها و موانع خود را فهرست ‌کنید. این موارد می‌توانند به شما کمک کنند تا یک نقشه راه مشخص‌تر و موثرتر ایجاد نمایید و انتقادی‌تر فکر کنید. همانطور که نقاط ضعف و تهدید را شناسایی می‌کنید، بهتر می‌توانید آن‌ها را در نقشه راه خود در نظر بگیرید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

همچنین به شما کمک می‌کند تا یک حساب مکتوب داشته باشید. همانطور که سازمان شما رشد می‌کند و تغییر می‌کند، می‌توانید موارد قدیمی از تجزیه و تحلیل SWOT خود را حذف کنید و با تغییر صنعت، چیزهای جدیدی اضافه کنید.

تمپلیت SWOT را برای کسب و کار خود پر کنید

تمپلیت SWOT

برای آنکه سازمان شما به موفقیت برسد، نباید نگاه جزیره‌ای به فرصت‌ها، تهدیدات، نقاط قدرت و نقاط ضعف داشته باشید. تمپلیت swot به شما کمک می‌کند تا به موارد مذکور نگاه یکپارچه داشته باشید. به نحوی که در هنگام تکمیل هر مورد، سایر موارد را نیز مد نظر قرار دهید.

چگونه یک تجزیه و تحلیل SWOT خوب بنویسید؟

چندین گام وجود دارد که لازم است هنگام ارزیابی کسب و کار خود و انجام یک تحلیل استراتژیک SWOT، به آن توجه کنید.

1- در تجزیه و تحلیل SWOT، هدف خود را مشخص کنید

تجزیه و تحلیل کنید و دقیق باشید. در غیر این صورت، تجزیه و تحلیل SWOT شما ممکن است بسیار گسترده شود و در حین انجام ارزیابی خود دچار مشکل شوید. اگر در حال عرضه یک محصول جدید هستید، باید موقعیت بالقوه آن را در فضا درک کنید. اگر قصد طراحی مجدد برند را دارید، باید مفاهیم برند موجود و آینده را در نظر بگیرید. این موارد نمونه‌هایی از دلایل خوب برای انجام تحلیل SWOT هستند. با شناسایی هدف خود، می‌توانید ارزیابی خود را برای به دست آوردن بینش‌های عملی‌، تنظیم کنید.

2- در تجزیه و تحلیل SWOT، نقاط قوت خود را شناسایی کنید.

“نقاط قوت” به کاری اشاره دارد که شما در حال حاضر به خوبی انجام می‌دهید. در مورد عواملی که به نفع شما هستند و همچنین چیزهایی که ارائه می‌دهید و رقبای شما نمی‌توانند آنها را شکست دهند، فکر کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید از تجزیه و تحلیل SWOT برای ارزیابی استراتژی جدید شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید. ارزیابی کنید که برند شما چگونه توسط عموم درک می‌شود؟ آیا به راحتی قابل تشخیص و شناخته شده است؟ حتی اگر شبکه‌های اجتماعی شما در میان یک گروه گسترده محبوب نباشد، آیا به طور خاص توسط یک مخاطب خاص دریافت می‌شود؟

در مرحله بعد، در مورد فرآیند خود فکر کنید: آیا موثر است یا نوآورانه؟ آیا ارتباط خوبی بین بازاریابی و فروش شما وجود دارد؟ در نهایت، پیام شبکه‌های اجتماعی شما چیست و تفاوت آن با سایر شبکه‌های اجتماعی رقبا چگونه است.

“شما می‌توانید فهرستی طولانی از برخی از نقاط قوت اصلی استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود نسبت به رقبای خود تهیه کنید، بنابراین سعی کنید از آنجا به نقاط قوت خود بپردازید.”

3- نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

تفکر کنید که چه موانعی مانع از رسیدن شما به اهدافتان می‌شود؟ رقبای شما چه چیزی ارائه می‌دهند که شما در ارائه آن ناتوانید. پیش‌بینی موانع احتمالی که می‌تواند موفقیت شما را کاهش دهد بسیار مهم است. هنگام شناسایی نقاط ضعف، در نظر بگیرید که کدام بخش از کسب و کار شما کمترین سود را دارد. در کجا منابع خاصی ندارید، یا چه چیزی برای شما زمان و هزینه بیشتری دارد. از کارمندان بخش‌های مختلف نظر بگیرید. زیرا احتمالاً نقاط ضعفی را می‌بینند که شما در نظر نگرفته‌اید. اگر در حال بررسی نقاط ضعف سازمانتان هستید، ممکن است با پرسیدن این سوالات از خود شروع کنید:

اول، اگر من یک مصرف کننده بودم، چه چیزی مانع از خرید این محصول یا درگیر شدن با این تجارت می‌شد؟

دوم، چه چیزی را به عنوان بزرگترین مانع برای بهره‌وری کارمندانم یا توانایی آن‌ها برای انجام کارآمد کار پیش بینی می‌کنم؟

سوم، چه چیزی تلاش‌های آن‌ها را از مسیر خود خارج می‌کند؟

برای پیدا کردن نقاط ضعف بهتر است خودمان را با رقبا مقایسه کنیم. به عبارتی نتایج عملکردهایمان را با هم قیاس کنیم و موانع موجود در کسب و کارمان، برای رسیدن به آن نتایج را فهرست کنیم.

4- فرصت‌های خود را در نظر بگیرید.

فرصت‌ها مثل ابر در حال گذشتن هستند پس باید در اسرع وقت از آن‌ها استفاده کرد. فرصت‌ها تاریخ انقضا دارند و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت.

swot کاربرد

در ادامه برای یافتن فرصت‌ها، این سوالات را از خود بپرسید:

می خواهم کسب و کارم از چه فناوری‌هایی استفاده کند تا کارآمدتر شود؟

می‌خواهم به چه مخاطب جدیدی برسم؟

چگونه کسب و کارم می‌تواند بیشتر در صنعت فعلی برجسته شود؟

آیا چیزی وجود دارد که مشتریان ما از آن شکایت دارند که بتوانیم آن را با استراتژی خود برطرف کنیم؟

مقوله فرصت‌ها با دسته ضعف‌ها همراه است. هنگامی که فهرستی از نقاط ضعف را تهیه کردید، ایجاد فهرستی از فرصت‌های بالقوه‌ای که در صورت رفع نقاط ضعف ممکن است به وجود بیاید، به دست می‌آید.

5- تهدیدات خود را در نظر بگیرید.

اگر درباره کسب و کارتان نگرانی‌هایی در سر دارید که هیچ. وگرنه کارمندان خود را جمع کنید و فکر کنید که چه موانعی ممکن است ما را از رسیدن به اهداف باز دارد؟ چه چیزی در صنعت یا استراتژی رقبای ما می‌گذرد که ممکن است موفقیت ما را کاهش دهد؟ آیا فناوری جدیدی وجود دارد که بتواند با محصول ما در تضاد باشد؟

نوشتن تهدیدات در تجزیه و تحلیل SWOT به ارزیابی عینی آن‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، شاید شما تهدیدات خود را از نظر کمترین و بیشترین احتمال وقوع فهرست کنید و هر کدام را تقسیم کنید. اگر یکی از بزرگترین تهدیدات شما اکانت محبوب اینستاگرام رقیبتان است، می‌توانید با بخش بازاریابی خود برای ایجاد محتوایی که ویژگی‌های منحصر به فرد محصول شما را به نمایش بگذارد همکاری کنید.

یکی از روش‌های پی بردن به تهدیدات، استفاده از روش ترندیابی است. ترندیابی به ما کمک می‌کند تا علاوه بر پی بردن به مواردی که برای ما فرصت تلقی می‌شوند، ما را در شناختن تهدیدات آینده برای کسب و کارمان آگاه سازد.

کاربرد swot سندلوس

حال که تمپلیت SWOT را شناختید و می‌توانید بهتر آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، به تکمیل آن برای سازمان خود بپردازید.

شما می‌توانید پس از آنکه تمپلیت تجزیه و تحلیل swot را تکمیل کردید، هدف‌گذاری خود برای کسب و کارتان را آغاز کنید. چرا که هدف‌گذاری با شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف و بررسی تهدیدات و فرصت‌ها انجام می‌گیرد. این کار می‌تواند با تکمیل تمپلیت بعدی یعنی تمپلیت هدف‌گذاری SMART انجام شود. با استفاده از لینک زیر می‌توانید توضیحات تمپلیت هدف‌گذاری اسمارت را مطالعه کنید.

تمپلیت هدف‌گذاری SMART (مدل اسمارت) به همراه ویدیو آموزشی

نمونه‌های تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می‌کند تا تحلیل SWOT خود را شروع کنید. اما برای درک کامل یک مفهوم، باید ببینید که در دنیای واقعی چگونه عمل می‌کند. به همین دلیل به عنوان نمونه، تجزیه و تحلیل swot کمپانی اپل را آورده‌ایم:

1- نقاط قوت اپل

در حالی که اپل نقاط قوت زیادی دارد، بیایید سه مورد برتر را شناسایی کنیم:

1-1)شناخت برند

نام تجاری اپل به صورت غیرقابل انکاری ارزشمند است و تجارت این کمپانی یکی از با ارزش‌ترین تجارت‌ها در جهان در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که به راحتی قابل تشخیص است، اپل می‌تواند محصولات جدیدی تولید کند و تقریباً با توجه به نام تجاری خود، درجه خاصی از موفقیت را تضمین کند.

2-1)قیمت های بالا

شاید تصور کنید قیمت بالا یک ضعف به حساب آید، اما این درجه از شناخت به توانایی اپل برای فروش محصولات کمک می‌کند. به عنوان مثال، در سال 2019، اپل 72.9 میلیون آیفون در مقایسه با 70 میلیون گوشی گلکسی سامسونگ فروخت. این علیرغم اختلاف قیمت بین این دو است (تلفن پرچمدار گلکسی 100 دلار ارزانتر است). اغلب، مردم به همان اندازه که به شناخت برند اهمیت می‌دهند، به قیمت اهمیت نمی‌دهند.

 به عبارتی قیمت بالا برند آیفون موجوب شده تا مخاطبانی که به گوشی‌های گران افتخار می‌کنند، در زمره پرسونا این کمپانی قرار بگیرند.

3-1) محصولات نوآورانه

اپل شهرت خود را بیهوده به دست نیاورد. آنها محصولات بسیار نوآورانه‌ای ایجاد می‌کنند که اغلب در خط مقدم صنعت قرار دارند.

2- نقاط ضعف

در ادامه، اجازه دهید به سه نقطه ضعف اپل نگاه کنیم.

1-2 ) قیمت‌های بالا

قیمت بالا برای برند اپل هم نقطه قوت محسوب می‌شود و هم نقطه ضعف. چرا که قیمت‌های بالا این برند، در توانایی خرید بسیاری از افراد نیست.

2-2 ) اکوسیستم بسته

اپل نیز از انحصار خود رنج می‌برد. اپل تمام خدمات و محصولات خود را در داخل کنترل می‌کند. بسیاری از نرم‌افزارها و قابلیت‌های اپل منحصر به فرد است و مانند برند سامسونگ قابلیت عمومی ندارد. اپ استور نمونه‌ای از این اکوسیستم بسته محسوب می‌شود.

3-2 ) عدم تجربه

در نهایت، کنترل شدید اپل بر اینکه چه کسی محصولاتش را توزیع می‌کند، دسترسی آنها به بازار را محدود می‌کند. اپل در تولید و توزیع محصولات از استاندارد بالایی برخوردار است. برند اپل دارای سطح بالایی از اعتبار است، اما این سطح از اعتبار، اپل را از ریسک کردن و آزمایش آزادانه محصولات جدیدی که ممکن است شکست بخورند، باز می دارد.

3- فرصت ها

اکنون، بیایید نگاهی به فرصت‌های اپل بیندازیم.

با در نظر گرفتن نقاط ضعف اپل، تشخیص فرصت‌های بهبود، آسان است.

1-3 ) گسترش گزینه‌های توزیع

یکی از بزرگترین نقاط ضعف اپل شبکه توزیع آن است که به نام انحصار، نسبتا کوچک باقی مانده است. اگر اپل شبکه خود را گسترش دهد و به مشاغل شخص ثالث اجازه دهد تا محصولات خود را بفروشند، می‌تواند به افراد بیشتری در سراسر جهان دسترسی پیدا کند و در عین حال مقداری از استرسی که در حال حاضر بر کارمندان داخلی وارد می‌شود را کاهش دهد.

2-3) خطوط تولید جدید ایجاد کنید

همچنین فرصت‌های زیادی برای ایجاد محصولات جدید وجود دارد. اپل می‌تواند برای دستیابی به جمعیتی بزرگ‌تر، محصولات مقرون ‌به‌صرفه‌تری ایجاد کند یا در صنایع جدید گسترش یابد. شاید ماشین‌های خودران اپل از این موارد محسوب شود.

3-3 ) پیشرفت تکنولوژیک

در نهایت، اپل می‌تواند به پیشرفت فناوری محصولات خود ادامه دهد. اپل می‌تواند محصولات موجود را بپذیرد و آنها را اصلاح کند و اطمینان حاصل کند که هر محصول تا حد امکان ویژگی‌های منحصربه‌فرد را ارائه می‌کند.

4- تهدیدها

در نهایت، بیایید به تهدیدات اپل نگاه کنیم.

در اینجا سه ​​مورد از بزرگترین تهدیدات اپل آورده شده است:

1-4) مسابقه سخت

اپل تنها شرکت فناوری نوآورانه نیست و همچنان با رقابت سختی از سوی سامسونگ، گوگل و سایر نیروهای بزرگ روبرو است. بسیاری از نقاط ضعف اپل مانع از توانایی اپل برای رقابت با شرکت‌های فناورانه که آزادی بیشتری برای آزمایش دارند یا در یک اکوسیستم بسته عمل نمی‌کنند، می‌شود.

2-4) دعاوی حقوقی

تهدید دوم برای اپل شکایت‌های حقوقی است. اپل با انبوهی از دعاوی حقوقی به ویژه بین اپل و سامسونگ روبرو بوده است و تاکنون تنها در یک پرونده پیروز شده است. این شکایت‌ها با وجهه معتبر اپل تداخل پیدا می‌کند و می‌توانند برخی از مشتریان را به خرید از جای دیگر سوق دهند.

3-4) مسائل بین المللی

در نهایت، اپل باید دسترسی خود را در سطح بین المللی بهبود بخشد. اپل رابطه چندان مثبتی با دولت چین ندارد. سپس در هند، که یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی در جهان را دارد، سهم اپل از بازار کم است و این شرکت در راه‌اندازی فروشگاه‌ها در بازار هند با مشکل مواجه است. این یعنی از دست دادن بازارهایی با جمعیت 2.7 میلیارد نفر.

زمانی که برای کسب و کار و حتی برنامه شخصی خودتان از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کردید، زمان هدف‌گذاری فرا رسیده است. یکی از بهترین روش‌ها برای هدف‌گذاری استفاده از تمپلیت هدف‌گذاری SMART است. روشی که گام هفتم تحقیقات بازار را تشکیل می‌دهد. در ادامه و در کادر سبز رنگ می‌توانید تمامی گام‌های تحقیقات بازار را مشاهده کنید.

امیدواریم الگوی SWOT  بتواند تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل شما را تکمیل کند و بینش منصفانه‌ای در مورد نحوه بهینه‌سازی محصولاتتان برای بازده بیشتر ارائه دهد. برای استفاده از تمپلیت swot و دریافت فایل و اکسل آن، به کادر آبی رنگ در انتها صفحه مراجه نمایید.

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحقیقات بازار

شما در این مطلب با گام ششم تحقیقات بازار یعنی تجزیه و تحلیل SWOT آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحقیقات بازار را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: تحلیل اکوسیستم کسب و کار+تمپلیت‌ها
  • گام دو: ایجاد و اولویت‌بندی مخاطبان+تمپلیت‌ها
  • گام سه: تحلیل پرسوناها با مصاحبه+تمپلیت‌
  • گام چهار: تجریه و تحلیل پستل(pestle)+تمپلیت‌
  • گام پنج: تحلیل پرسوناها با پرسشنامه+تمپلیت
  • تیک سبز گام شش: تجزیه و تحلیل swot+تمپلیت
  • گام هفت: هدفگذاری اسمارت(smart)+تمپلیت
  • گام هشت: اولویت‎‌بندی نهایی پرسوناها+تمپلیت
  • گام نه: بوم پرسونای مخاطب+تمپلیت

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های تحقیقات بازار دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت فایل‌های آموزشی و فایل لایه باز از تمپلیت‌ها می‌توانید از طریق زیر اقدام کنید.”””

ویدیو معرفی دوره جامع آموزش تحقیقات بازار

دریافت مجموعه کامل تحقیقات بازار

این مجموعه شامل 27 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 8 ویدیو از دوره تحقیقات بازار طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- تحلیل اکوسیستم کسب و کار 2- ایجاد و اولویت‌بندی اولیه مخاطبان 3- تحلیل پرسونا با مصاحبه 4- تجزیه و تحلیل پستل(pestle) 5- تحلیل پرسونا با پرسشنامه 6- تجزیه و تحلیل اس دبلیو اوتی (SWOT) 7- هدفگذاری اسمارت(smart) 8- اولویت‌بندی نهایی پرسوناها 9- بوم پرسونای مخاطب

می‌توانید این 9 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

نوشته های مشابه

7 دیدگاه در “نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT / به همراه تمپلیت و ویدیو آموزشی

  1. rahmani گفت:

    هنوزم که هنوزه بسیار کاربردی و مهمه تحلیل سوات، در فضای دیجیتال مارکتینگ معمولا کمتر استفاده میشه، کجا دقیقا باید بیاریم نتایجشو؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام و وقت بخیر
      بله همینطوره و ما در اکثر پروژه ها ازش استفاده میکنیم
      ببشنید در همه جاهایی که نیاز به تصمیم گیری هست امکان استفاده ازش هست
      مثلا در بازاریابی وقتی در محیطی فرصتی نهفته که رقباتون کمتر به اون توجه دارند، اگر با نقطه قوت شما همخونی داره میتونه فرصت خوبی باشه برای بازاریابی و حتی در مراحل بعدی کمپین

    2. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      ببینید فرقی نمیکنه فضای دیجیتال یا غیر دیجیتال
      هر جایی که شما نیاز به تحلیل عوامل بیرونی و درونی برای تصمیم‌گیری بهتر دارید میتونید از این تحلیل اس دبلیو اوتی استفاده کنید.

  2. ناشناس گفت:

    فایلها رو تهیه کردم بسیار عالی و برای سندسازی حرف نداشتند، فقط میشه برای ثبت نام در دوره تحقیقات بازار هزینه فایل‌ها کسر بشه برام؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام و وقت بخیر
      سلامت باشید
      بله حتما با پشتیبانی صحبت کنید

  3. naseri dorsa گفت:

    فایلها رو تهیه کردم بسیار عالی و برای سندسازی حرف نداشتند، فقط میشه برای ثبت نام در دوره تحقیقات بازار هزینه فایل‌ها کسر بشه برام؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام خانم ناصری
      خبله لطفا با بچه‌های پشتیبانی آکادمی سندلوس تماس بگیرید تا براتون انجامش بدن.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *