مدلها و تمپلیت‌ها, مقالات

سئو درون‌صفحه یا سئو داخلی(OnPage Seo)+چک لیست،تمپلیت و ویدیو

تکنیک‌های سئو درون صفحه
زمان مطالعه: 10 دقیقه

قبل از آنکه به سراغ سئو درون صفحه (سئو داخلی) برویم لازم است با مفاهیم سئو و سئو کلاه سفید آشنا شویم. چرا که سئو درون صفحه (On Page Seo) از زیرمجموعه‌های سئو کلاه سفید محسوب می‌شود. به تعریف سئو در سایت بزرگ hubspot توجه کنید.

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو نیز از منظر روش‌های انجام خود به سه نوع تقسیم می‌شود:

  • سئو کلاه سیاه
  • سئو کلاه سفید
  • سئو کلاه خاکستری

ما در گام قبلی (گام دوم از دوره جامع آموزش سئو) به صورت مفصل به توضیح انواع سئو و سئو کلاه سفید پرداخته‌ایم و می‌توانید از طریق لینک زیر آن را مشاهده نمایید.

سئو کلاه سفید و سه جزء اصلی آن + ویدیو، تمپلیت و چکلیست سئو

سئو کلاه سفید نیز به جهت انجام راحت‌تر و تخصصی‎‌تر، خود به سه زیرمجموعه سئو درون صفحه (سئو داخلی)، سئو بیرون صفحه (سئو خارجی) و سئو فنی (سئو تکنیکال) تقسیم می‌شود. ما در این گام یعنی گام سوم قرار است به تکنیک‌های سئو درون صفحه بپردازیم. همچنین در انتهای مطلب قالب سئو درون صفحه را نیز مشاهده می‌کنید.

به جهت آشنایی بیشتر با این موضوع، قسمتی از ویدیو آموزشی سئو درون صفحه را مشاهده فرمایید.

ویدیو آموزشی سئو درون صفحه

ویدیو معرفی دوره آموزش سئو

دریافت مجموعه کامل آموزش سئو (SEO)

این مجموعه شامل 28 فایل از چکلیست‌ها، تمپلیت‌های سئو، فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 16 ساعت ویدیوی دوره جامع آموزش سئو (SEO) طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- کلیات و انواع سئو 2- سئو کلاه سفید 3- سئو درون صفحه (سئوی داخلی) 4- کلمات کلیدی در سئو 5- عنوان و تگ متا در سئو 6- سئو محتوای متنی 7- سئو ویدیو و تصاویر 8- ابزارهای سئو درون صفحه 9- سئو برون صفحه (سئوی خارجی) 10- لینک‌سازی خارجی 11- کامنت‌ مارکتینگ، شبکه‌ اجتماعی و رپورتاژ 12- ابزارهای سئو برون صفحه 13- سئوی فنی (سئوی تکنیکال) و دریافت گزارش 14- سرعت و امنیت سایت 15- ابزارهای سئوی فنی

می‌توانید این 15 گام را از دو روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

“”” شما با استفاده از لینک‌های بالا (دکمه‌های قرار گرفته در کادر آبی رنگ) می‌توانید تمامی فایل‌ها و ویدیوهای 15 گام‌های سئو را دریافت کنید و از طریق لینک‌ پایین، می‌توانید فایل‌ها و ویدیوهای آموزشی دروس سئو داخلی (گام‌های 3، 4، 5، 6، 7 و 8) به همراه مقدمات سئو (گام‌های 1 و 2) را دریافت کنید. “””

دوره آموزشی سئو داخلی

دوره جامع آموزش سئو شامل دروس سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی می‌باشد. علاقه مندان به حوزه سئو داخلی می‌توانند از طریق لینک زیر، فقط دروس سئو داخلی را تهیه کنند. (توضیحات بیشتر دوره سئو داخلی)

به تعریف سایت hubspot از سئو درون صفحه توجه کنید.

سئو درون صفحه چیست؟

سئو درون صفحه یا سئو داخلی، فرآیند بهینه سازی اجزای مختلف فرانت و بک اند وب سایت شما است تا در موتورهای جستجو رتبه بندی بهتری را به دست آورد و ترافیک جدیدی ایجاد کند. اجزای سئوی درون صفحه شامل عناصر محتوا، عناصر معماری سایت و عناصر HTML است.

به زبان ساده‌تر به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها (مطابق الگوریتم‌های گوگل) که در داخل سایت به منظور ارتقای رتبه صفحات سایت در سرچ موتورهای جستجو به کار گرفته شود، سئو درون صفحه می‌گویند. به همین دلیل آن را سئو درون صفحه می‌نامند. چرا که بر خلاف سئو بیرون صفحه و سئو تکنیکال، که مخاطب نمی‌تواند تغییرات ایجاد شده را مشاهده کند، تغییرات در سئو درون صفحه  تا حدود زیادی توسط بازدیدکنندگان قابل مشاهده است.

مراحل سئو درون صفحه

همان طور که در بالا بیان شد، سئو درون صفحه مجموعه اقداماتی است که برای بهینه‌سازی صفحات وب انجام می‌شود (موارد مرتبط با داخل سایت) تا به بالاتر رفتن رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کند. این مجموعه اقدامات به یکباره اتفاق نمی‌افتد و مستلزم داشتن استراژی است. استراتژی که علاوه بر در نظر داشتن چگونگی اجرای تکنیک‌ها سئو درون صفحه، به اجرای صحیح گام‌های سئو برون صفحه و فنی نیز توجه داشته باشد. ما در گام‌های جلوتر و در مسیر دوره جامع آموزش سئو مفصلا به پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو خارجی و تکنیکال پرداخته‌ایم و قصد داریم در این گام به تکنیک‌های سئو درون صفحه بپردازیم. در ادامه به 10 سرفصل از تکنیک‌های سئو درون صفحه اشاره شده است.

لازم به ذکر است که به این موارد فقط به جهت آشنایی و افزایش اطلاعات پرداخته شده و هر کدام از این موارد به صورت جداگانه و با جزئیات در گام‌های بعدی تشریح و آموزش داده شده است.

تکنیک‌های سئو درون صفحه

1- استراتژی سئو درون صفحه

به قول سانتزو « استراتژی بدون تاکتیک کندترین راه رسیدن به پیروزی است و تاکتیک بدون استراژی سر و صدای قبل از شکست است». چرا که داشتن استراتژی به حرکت ما جهت و در عین حال نظم می‌دهد. یکی از مواردی که در پیاده‌سازی استراتژی سئو به خصوص سئو درون صفحه به ما کمک می‌کند، شناخت مخاطب هدف است. شاکله اصلی سئو درون صفحه، محتوا است. زمانی که صحبت از محتوا می‌شود، مهم‌ترین رکن آن، شناخت مخاطب و برقراری ارتباط صحیح با مخاطب است.

قبل از هر چیز خودتان را جای مخاطب بگذارید و بررسی کنید که هدف مخاطب از سرچ یک مطلب در فضای گوگل چیست؟ آیا محتوا، محصول یا هر خدمتی که ما به او ارائه می‌دهیم، متناسب با نیاز مخاطب است یا صرفا پلی هستیم برای رسیدن او به رقبا.

برای اجرای هر یک از تکنیک‌های سئو درون صفحه، لازم است تا استراژی مناسبی در این راستا داشته باشید.

2- نقش کلمه کلیدی در سئو

به جرات کلمه کلیدی را می‌توان مهم‌ترین عامل در سئو یک سایت دانست. به نحوی که اگر تمام عوامل سئو درون صفحه را رعایت کرده‌ اما نقش کلمه کلیدی را در آن ندیده باشیم، عملا کاری برای سئو انجام نداده‌ایم. زمانی که صحبت از کلمه کلیدی می‌کنیم به دو بخش تحقیق و پیدا کردن کلمه کلیدی و نحوه استفاده آن برای سئو شدن سایت اشاره داریم.

مبحث تحقیق کلمه کلیدی یک موضوع بسیار گسترده و عمیق است که به صورت جداگانه و با جزئیات در دوره تحقیق کلمه کلیدی و ترندیابی به آن پرداخته شده است. مقصود ما از نقش کلمه کلیدی در سئو، نحوه استفاده از آن برای بهبود رتبه سایت است. اما در سئو درون صفحه و آموزش این دوره، فرض را بر این داریم که کلمات کلیدی را از قبل به دست آورده‌اید و به سراغ استفاده از آن برای سئو شدن سایت می‌رویم. به عبارتی به تکنیک‌های استفاده از کلمه کلیدی برای سئو می‌پردازیم. از جمله:

  • استفاده از کلمات کلیدی کانونی، ثانویه و … در محتوا
  • استفاده از کلمات کلیدی در عنوان، مقدمه، پاراگراف آخر، URL، بدنه متن و …
  • رعایت چگالی کلمات کلیدی
  • استفاده از کلمات کلیدی در تگ آلت تصاویر

3- بهبود عنوان و متادیسکریپشن

عناوین به بازدیدکنندگان و هم به موتورهای جستجو می‌گویند که در صفحات مربوطه چه چیزی را می‌توانند پیدا کنند. هدف کاربران از جستجو در اینترنت و سرچ کردن عبارات مختلف رسیدن به یک پاسخ یا راه حل منطقی است. عنوانی که برای صفحه انتخاب می‌کنیم، کوتاه‌ترین و کامل‌ترین پاسخی است که در اختیار کاربران قرار می‌دهیم.

عنوان‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورها در سئو داخلی‌اند و باید توضیحی دقیق و کوتاه از محتوای آن صفحه ارائه دهند. بهتر است از مفهوم‌های زیر در ساختن عنوان استفاده شود:

معرفی، صفت‌های تفضیلی (مثل بهترین ، بیشترین و …)، سال، راهنما، نکته کلیدی، نام محصول و …

متادیسکریپشن‌ها نیز گرچه تاثیر مستقیمی در سئو سایت ندارند اما می‌توانند با راهنمایی مخاطبان و توضیحات تکمیلی درباره محتوا، به افزایش بازدیدکنندگان از آن صفحه کمک نمایند.

از طریق لینک زیر می‌توانید با آموزش نحوه بهینه سازی عنوان و متادیسکریپشن آشنا شوید.

بهینه‌‌سازی عنوان و متا دیسکریپشن + تمپلیت،چکلیست سئو و ویدیو

4- سئو محتوای متنی

شاید در نظر عموم مردم، تولید محتوای متنی کار ساده‌ای به نظر برسد. در صورتی که تولید محتوای متنی مخصوصا محتوای متنی سئو شده، ظرافت و تکنیک‌های خاصی خود را می‌طلبد که هر تولید کننده محتوا از پس آن برنمی‌آید. اینکه برای متن چه عنوانی قرار دهیم، متن را چگونه شروع کنیم و کلمات کلیدی را در ابتدای متن چگونه به کار بریم، چه میان‌تیترهایی برای متن بنویسیم، چگونه از کلمات کلیدی کانونی و ثانویه در بدنه متن استفاده کنیم، پاراگراف آخر و نتیجه‌گیری را چگونه تولید نماییم و … همگی اصولی است که با رعایت نکات سئو محتوای متنی می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

5- سئو ویدیو و تصاویر

ویدیو و تصویر از قالب‌های مورد پسند عامه مردم دنیا است. استفاده از ویدیو و تصاویر در سایت می‌تواند به شکل تیغ دو لبه عمل کند. عدم رعایت نکات سئو در استفاده از قالب‌های ویدیو و تصاویر نه‌تنها موجب دیده شدن صفحات سایت نمی‌شود، بلکه در هنگام ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو، نمره منفی نیز به سایت تعلق می‌گیرد. استفاده از تگ آلت تصاویر، به کار بردن فرمت‌های مناسب تصویر و ویدیو، جانمایی درست تصاویر و ویدیو در متن، موبایل فرندلی بودن تصاویر و ویدیوهای سایت و … از جمله نکاتی است که می‌باید در مبحث سئو ویدیو و تصاویر رعایت شود.

6- لینکدهی داخلی مناسب

در هنگام خواندن این مطلب با کلماتی مواجه شدید که با رنگ نارنجی از سایر متن متمایز شده بودند. این کلمات نارنجی رنگ همان لینک‌های داخلی هستند که به سایر صفحات سایت گروه مشاوران سندلوس، لینک داده شده‌اند. زمانی که استراتژی مناسبی برای سایت خود به‌کار گرفته باشید، می‌توانید مخاطبان را از طریق لینک‌های مناسب، به سایر صفحات خود راهنمایی کنید. این کار موجب می‌شود علاوه بر پوشش دادن سایر نیازهای مخاطب، Time-On-Site نیز افزایش پیدا کند. استفاده از لینک‌ها (هایپرلینک‌ها) منجر به حضور بیشتر مخاطب در سایت و خواندن سایر مقالات و آموزش‌ها می‌شود. همچنین به موتورهای جستجو این موضوع را القا می‌کند که این سایت در خصوص یک مطلب، محتواهای جامع‌ و عمیق‌تری با عنوان‌های متفاوت ارائه داده است. به همین دلیل لینکدهی داخلی مناسب به سایر صفحات‌‌، یکی از عوامل ارتقای رتبه سایت محسوب می‌شود.

7- سرعت سایت را بالا ببرید

بالا بودن سرعت سایت یکی از فاکتورهای مشترک بین سئو داخلی و سئو فنی است. در مبحث آموزش سئو فنی مفصلا به نکات افزایش سرعت سایت از منظر تکنیکال پرداخته شده است. اما در این قسمت به چند نکته در خصوص افزایش سرعت سایت با رعایت موارد سئو داخلی می‌‎پردازیم:

  • استفاده از تصاویر با حجم کم در سایت
  • استفاده از فرمت مناسب برای تصاویر و ویدیوها
  • استفاده از فضای سایر پلتفرم‌ها (مانند آپارات) برای بارگذاری ویدیوها
  • استفاده از افزونه lazy load برای بارگذاری بهینه‌تر تصاویر

8- استفاده از محتوای چند رسانه‌ای

با توجه به آنکه به تعداد هر انسان، سلیقه‌های متفاوتی وجود دارد بنابر این باید نظر تمام مخاطبان را جذب کرد. این کار با استفاده از محتوای چند رسانه‌ای قابل انجام است. مواردی مانند: متن، عکس، ویدیو، موشن، اینفوگرافیک، پادکست و …

9- وبلاگ مناسب

وبلاگ‌ها از بهترین و امن‌ترین درگاه‌های اشتراک‌گذاری محتوا محسوب می‌شوند و طبق پژوهش‌های انجام شده، بیشترین اعتماد مخاطبین را در میان سایر درگاه‌های اشتراک‌گذاری محتوا مانند شبکه‌های اجتماعی و… به خود اختصاص می‌دهد. اما چرا داشتن وبلاگ (مجله) در سایت مهم است و چگونه به سئو کمک می‌کند.

  • امکان تبلیغ دادن در بلاگ برای خودمان یا تبلیغات سایر سازمان‌ها میسر است.
  • می‌توان معرفی محصول یا خدمت را در وبلاگ انجام داد.
  • منجر به بهبود برندینگ می‌شود.
  • وبلاگ بهانه‌ای می‌شود تا مخاطب، دوباره در فواصل کوتاه به سایت شما سر بزند.
  • وبلاگ بهانه‌ای برای گرفتن ایمیل و سایر اطلاعات از مخاطبان را فراهم می‌کند.

10- رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)، نیز مانند سرعت سایت که در بالا به آن اشاره کردیم، از مواردی محسوب می‌شود که بین سئو درون صفحه و سئو فنی مشترک هستند. برای فهمیدن این اصطلاح لازم است تا به چند سوال پاسخ دهید.

زمانی که بازدیدکنندگان به سایت شما مراجعه می‌کنند چه حسی پیدا می‌کنند؟

آیا عوامل ظاهری مانند آیکون‌ها در مکان‌های مناسبی از صفحات سایت جانمایی شده‌اند؟

ارتباط بین صفحات به چه صورتی انجام گرفته است؟ آیا موجب گیج شدن مخاطب شده یا مسیر سفر مشتری را برای او ساده کرده است؟

پاسخ به این سوالات می‌تواند مفهوم رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)  برای ما ساده کند. به همین دلیل به هر میزان که بتوانیم سطح رابط کاربری و تجربه کاربری را در سایت افزایش دهیم، به انجام بهتر سئو درون صفحه نیز کمک کرده‌ایم.

تمپلیت سئو درون صفحه

مطالب گفته شده بخشی از سئو داخلی (سئو درون صفحه) را بیان کرده است و توضیحات کامل‌تر آن را می‌توانید از طریق ویدیوهای آموزشی مشاهده کنید. اما نکته قابل توجه آن است که پرداختن به تمام این موضوعات می‌تواند درصد اشتباه ما را در استفاده بهینه از این موارد افزایش دهد. به همین دلیل برای آنکه بتوانیم تک تک این موارد را با دقت بالا انجام دهیم، نیاز به یک چک لیست جامع داریم. به همین منظور گروه مشاوران سندلوس، به طراحی تمپلیت تکنیک‌های سئو درون‌صفحه پرداخته است. شما می‌توانید در تصویر زیر، چک لیست سئو درون صفحه را مشاهده نمایید.

تمپلیت سئو درون صفحه

در انتها باید بگوییم که

در این مطلب سعی شد تا نکات مهم و حائز اهمیت سئو درون صفحه را بیان کنیم. گرچه سئو درون صفحه بسیار گسترده‌تر است و نکات دیگری نیز دارد. اما این موارد می‌تواند پنجره جدیدی در ذهن ما نسبت به مبحث سئو باز نماید. سایر نکات و همچنین نحوه اجرای موارد بیان شده، در ویدیو آموزشی سئو درون صفحه بیان شده است.

استراتژی سئو درون صفحه، نقش کلمه کلیدی در سئو، بهبود عنوان و متادیسکریپشن، سئو محتوای متنی، سئو ویدیو و تصاویر، لینکدهی داخلی مناسب، سرعت سایت، استفاده از محتوای چند رسانه‌ای، وبلاگ مناسب، رابط کاربری و تجربه کاربری از مواردی بود که در گام سوم دوره آموزش جامع سئو به آن پرداختیم. در گام بعدی یعنی گام چهارم به سراغ نحوه استفاده از کلمات کلیدی برای ارتقا سئو می‌رویم.

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های سئو (SEO)

شما در این مطلب با گام سوم “دوره جامع آموزش سئو (SEO)” یعنی سئو درون صفحه آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های دوره جامع آموزش سئو را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: کلیات و انواع سئو +تمپلیت‌
  • گام دو: سئو کلاه سفید+تمپلیت‌
  • تیک سبز گام سه: سئو درون صفحه (سئو داخلی)+تمپلیت‌
  • گام چهار: کلمات کلیدی در سئو+تمپلیت‌
  • گام پنج: عنوان و تگ متا در سئو+تمپلیت
  • گام شش: سئو محتوای متنی+تمپلیت
  • گام هفت: سئو ویدیو و تصاویر+تمپلیت
  • گام هشت: ابزارهای سئو درون صفحه+تمپلیت
  • گام نه: سئو برون صفحه (سئو خارجی)+تمپلیت
  • گام ده: لینک‌سازی خارجی و انواع لینک+تمپلیت
  • گام یازده: کامنت‌، سوشال و رپورتاژ+تمپلیت
  • گام دوازده: ابزارهای سئو برون صفحه+تمپلیت
  • گام سیزده: سئو فنی یا سئو تکنیکال +تمپلیت
  • گام چهارده: سرعت و امنیت سایت+تمپلیت
  • گام پانزده: ابزارها و جمع‌بندی سئو فنی+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل سئو

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره جامع آموزش سئو دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 15 گام بالا (دوره جامع آموزش سئو) از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “سئو درون‌صفحه یا سئو داخلی(OnPage Seo)+چک لیست،تمپلیت و ویدیو

  1. maryam گفت:

    الان یعنی دوره سئو داخلی از دوره جامع سئو جدا هست؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      سئو داخلی هم بخشی از دوره جامع سئو هست که شامل سئو خارجی و سئو فنی نیز می‌شود

  2. محمد حسین گفت:

    درود. سپاس بابت دوره خوب سئو داخلی. خیلی استفاده کردم. فقط چندتا سوال داشتم برای تهیه دوره جامع، چه طوری باید ارتباط بگیرم با مجموعه؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      سپاس، با بخش پشتیبانی تماس بگیرید لطفا

  3. فرشاد صیدی گفت:

    وقت به خیر ! سئو داخلی پشتیبان نداره؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      پشتیبان تمام دوره ها دارند
      منتها دروه های سئو منتور خصوصی ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *