مدلها و تمپلیت‌ها

30 تکنیک مهم سئو محتوای متنی + تمپلیت،چکلیست سئو و ویدیو

چک لیست سئو محتوای متنی
زمان مطالعه: 8 دقیقه

سئو محتوا متنی

سئو محتوای متنی به دلیل قدیمی بودن این قالب از نظر موتورهای جستجو بسیار مهم است. چرا که محتوا متنی به عنوان مادر سایر محتواها محسوب می‌شود.

«محتوا»، مهم‌ترین راه ارتباطی شما با مخاطب است. مانند ویترین یک مغازه که منجر به جذب مشتری می‌شود، محتوا نیز می‌تواند بازیدکنندگان از سایت شما را به مشتری تبدیل کند. شما می‌توانید با تولید محتوا کاربردی، لیدهایی (Lead) ایجاد کنید که مخاطبان به القوه کسب و کارتان را به مشتریان بالفعل تبدیل نماید.

سئو محتوای متنی

 بهینه بودن مطالب به شما در اجرای بهتر استراتژی محتوایی کمک می‌کند. همچنین باعث آگاهی از برند (Brand awareness) و فروش بیشتر کسب و کارتان می‌شود. این در حالی است که اگر محتوا شما در صفحه اول گوگل قرار نگیرد، 90 درصد مخاطبان آن را نمی‌بینند. برای آنکه در صفحه اول گوگل قرار بگیرد لازم است با اصول تولید محتوا سئو شده آشنا شوید.

به منظور آشنایی بیشتر با اصول سئو محتوای متنی، پیشنهاد می‌شود در ادامه بخشی از ویدیو آموزشی را مشاهده نمایید.

ویدیو آموزشی سئو محتوای متنی

ویدیو معرفی دوره آموزش سئو

دریافت مجموعه کامل آموزش سئو (SEO)

این مجموعه شامل 28 فایل از چکلیست‌ها، تمپلیت‌های سئو، فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 16 ساعت ویدیوی دوره جامع آموزش سئو (SEO) طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- کلیات و انواع سئو 2- سئو کلاه سفید 3- سئو درون صفحه (سئوی داخلی) 4- کلمات کلیدی در سئو 5- عنوان و تگ متا در سئو 6- سئو محتوای متنی 7- سئو ویدیو و تصاویر 8- ابزارهای سئو درون صفحه 9- سئو برون صفحه (سئوی خارجی) 10- لینک‌سازی خارجی 11- کامنت‌ مارکتینگ، شبکه‌ اجتماعی و رپورتاژ 12- ابزارهای سئو برون صفحه 13- سئوی فنی (سئوی تکنیکال) و دریافت گزارش 14- سرعت و امنیت سایت 15- ابزارهای سئوی فنی

می‌توانید این 15 گام را از دو روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

تمپلیت سئو محتوا متنی

کار دشواری است که یک محتوا ابتدا تولید شود و سپس بخواهیم نکات سئو را به آن اضافه کنیم. این کار بسیار زمان‌گیر و طاقت‌فرسا است. به همین دلیل برای حل این مشکل لازم است موارد مرتبط با سئو محتوا که باید در هنگام تولید محتوا رعایت شود، در قالب یک چک‌لیست در اختیار تولیدکننده محتوا قرار بگیرد. با این کار دیگر نیازی به سئو کردن محتوا هنگام بارگزاری آن در سایت نداریم و محتوا سئو شده تولید می‌شود. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

1- بهینه کردن عنوان محتوا

مواردی نظیر تعداد کاراکترهای عنوان، نحوه قرارگیری کلمات کلیدی، نکات تگ h1 و … که تمامی این موارد در گام قبلی یعنی در «تمپلیت بهینه‌سازی عنوان» آورده شده است.

2- محتوا دست اول و منحصر به فرد

دقت داشته باشید یکی از خط قرمزهای گوگل، استفاده از محتوای تکراری (Duplicate Content) است. به همین دلیل شما می‌توانید بخشی از محتوای رقبا را در مطالب خود (آن هم با ذکر منبع) بیاورید، اما حق کپی کردن مطالب را ندارید.

گوگل و سایر موتورهای جستجو ارزش ویژه و بالایی برای محتوا دست اول قائل هستند و امتیاز زیادی برای آن در نظر می‌گیرند.

3- محتوای متناسب با پرسونا

اگر محتوا از منظر علمی و کاربردی بسیار مفید باشد اما متناسب با نیاز مخاطب نباشد، امتیاز مثبت سئو را دریافت نخواهد کرد. زمانی که مخاطبان مطلب شما را باز می‌کنند و سریعا از آن خارج می‌شوند یعنی شما نتوانسته‌اید نیاز مخاطب را به درستی شناسایی کنید.

4- استفاده از کلمات کلیدی

کلمات کلیدی باید در عنوان، تگ متا، پاراگراف اول، پاراگراف آخر، تصاویر و … استفاده شود. کلمات کلیدی شامل یک کلمه کلیدی کانونی و چند کلمه کلیدی ثانویه (به همراه مترادف‌های آن‌ها) هستند. برای اطلاع از جزئیات نکات کلمات کلیدی و استفاده از آن‌ها برای سئو، می‌توانید «تمپلیت کلمات کلیدی در سئو» را مطالعه نمائید.

5- چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی بین 1 تا 3 درصد است. یعنی مجاز هستیم به ازای هر 100 کلمه، از 1 تا 3 کلمه کلیدی استفاده کنیم. به طور مثال برای یک محتوای 1000 کلمه‌ای نباید کمتر از 10 و بیشتر از 30 بار از کلمات کلیدی و مترادف‌های آن استفاده کرد.

6- داشتن فهرست

هرآن‌چیزی که دید مخاطب را نسبت به محتوا شفاف‌تر کند، هم برای الگوریتم‌های گوگل و هم برای مخاطبان ارزشمندتر است. داشتن فهرست مطالب یکی از این موارد است. بهتر است این فهرست قابل کلیک باشد تا مخاطب با کلیک بر روی هر قسمت از فهرست، به توضیح همان قسمت در متن هدایت شود.

7- رعایت نکات پاراگراف اول

  • حتما از کلمه کلیدی کانونی ( 2 الی 3 بار) در پاراگراف اول استفاده کنید. (مخصوصا یک بار در جمله اول).
  • بهتر است از کلمات کلیدی ثانویه نیز در پاراگراف اول به صورت طبیعی استفاده شود.
  • طول پاراگراف اول نباید از 150 کلمه بیشتر باشد.
  • پاراگراف اول باید قانع‌کننده و خلاصه‌ای‌ از تمام مطلب باشد. به صورتی که مخاطب با خواندن آن به تمامی محتوا شما اشراف کامل پیدا کند و ترغیب شود که ادامه متن را بخواند.

8- لینک داخلی و خارجی

  • استفاده از 2 تا 4 لینک داخلی (لینک‌دهی به سایر صفحات سایت) و 1 تا 3 لینک خارجی (لینک‌دهی به سایر سایت‌ها) در متن محتوا. (به خاطر داشته باشید که این تعداد لینک، حالت بهینه برای سئو سایت محسوب می‌شود و می‌توان تا جایی که موتورهای جستجو به سایت ما نمره منفی ندهند، از لینک‌های داخلی و خارجی متنوعی استفاده کرد.)
  • بهتر است به‌جای استفاده از لینک‌های جدا افتاده از هایپرلینک‌ها استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی را هایپرلینک کنید.

9- طول محتوا

نمی‌توان عدد دقیقی برای طول محتوا متنی در نظر گرفت اما گوگل برای محتواهای جامع اهمیت زیادی قائل است. به همین دلیل محتوا متنی نباید کمتر از 1500 کلمه باشد.

10- عمق محتوا

گوگل به محتواهایی که در یک موضوع عمیق می‌شوند و به نکات ریز و همه جانبه موضوع می‌پردازند، اهمیت می‌دهد. صرفا توضیح چندهزار کلمه‌ای از یک موضوع سطحی، کمک زیادی به سئو نمی‌کند. بلکه محتوا باید پرده‌های جدید از موضوع را کنار بزند.

11- محتوا بخش‌بندی شده

هیچ کدام از مخاطبان تمایل ندارند که محتوای یک تکه و بدون پاراگراف را بخوانند. به همین دلیل محتواهایی که دارای زیرعنوان‌های زیادی هستند و جملات با نقطه (بولت) و اعداد تقسیم‌بندی شده باشند، امتیاز سئو بالاتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد. دقیقا مانند همین مطلبی که در حال خواندن آن هستید و مشاهده می‌کنید که میان تیترها با اعداد تفکیک شده‌اند.

12- طول پاراگراف

طول پاراگراف باید بین 150 تا 300 کلمه باشد. طول پاراگراف کمتر از 150 کلمه، زیبایی متن را از بین می‌برد و بیش از 300 کلمه، چشم خواننده را اذیت می‌کند.

13- طول جملات

طول جملات باید حداکثر 23 کلمه باشد. البته گوگل تا یک چهارم اندازه متن (25 درصد کل متن) را به شما اجازه می‌دهد تا جملاتی با بیش از 23 کلمه داشته باشید.

14- استفاده از تصاویر

لازم است بعد از هر پاراگراف (150 تا 300 کلمه) از یک تصویر مرتبط استفاده شود. برای اطلاع از جزئیات نکات بهینه‌سازی تصاویر برای سئو، می‌توانید در انتهای متن و از طریق لینک نارنجی رنگ، آن را مطالعه نمائید. همچنین می‌توانید برای دسترسی به تصاویر با کیفیت به سایت Freepik سر بزنید.

15- سخن پایانی

آخرین پاراگراف شما مانند پاراگراف اول مهم و حیاتی است. در این پاراگراف شما باید از CTA (اقدام به عمل یا کال تو اکشن) به موقع و به‌جا استفاده کنید. یعنی اگر قصد دارید مخاطبان را به سایر مطالب و یا خرید محصولات هدایت کنید، بهترین زمان برای این کار، لینک دهی در پاراگراف آخر است.

16- متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن در متن محتوا استفاده نمی‌شود و محتوایی است که به مخاطب کمک می‌کند قبل از کلیک کردن روی عنوان، از محتوای مطلب تا حدودی مطلع شود. اما نویسندگان محتوا برای تکمیل تولید محتوا، این متن را به صورت جداگانه تولید می‌کنند. برای اطلاع از جزئیات نکات متا دیسکریپشن برای سئو، می‌توانید «تمپلیت بهینه‌سازی عنوان و متا دیسکریپشن» را مطالعه نمائید.

سایر مواردی که لازم است به منظور سئو محتوا متنی در هنگام تولید محتوا رعایت شود:

17- استفاده از آمار و ارقام در محتوا

18- ذکر نظر کارشناسان در محتواهای علمی

19- استفاده از مطالعات موردی (Case study) و مسائل واقعی و ملموس در محتوا

20- تولید محتوای همیشه سبز (محتوایی که سال‌ها قابلیت استفاده دارد و مانند محتوا خبری تاریخ انقضا ندارد).

21- رعایت املا و دستور زبان صحیح

22- بولد (پررنگ) کردن برخی از کلمات مخصوصا کلمات کلیدی در متن

23- عدم استفاده از ربات برای تولید محتوا

24- و …

برای سادگی و راحتی سئو محتوای متنی، تمامی موارد مذکور توسط تیم طراحی گروه مشاوران سندلوس به صورت یک جدول (تمپلیت) طراحی شده است. در ادامه می‌توانید تمپلیت چک لیست سئو محتوای متنی را مشاهده نمایید.

تمپلیت چک لیست سئو محتوای متنی

چک‌لیست سئو محتوای متنی

در انتها باید بگوییم که

اگر سئو را مانند یک دستگاه پر از چرخ‌دنده در نظر بگیریم، سئو داخلی یکی از اجزای مهم آن محسوب می‌شود. محتوای متنی نیز به علت توجه زیاد و علاقه‌مندی اکثر مخاطبان به آن، می‌توان از چرخ‌دنده‌های اصلی این سیستم دانست. همچنین محتوای متنی به عنوان مادر سایر قالب‌های محتوایی از قبیل (ویدیو، تصاویر، اینفوگرافی، موشن‌گرافی و …) شناخته می‌شود. پس سئو محتوای متنی قبل از تولید آن، هم به بیشتر دیده شدن محتوای شما و هم به بهینه مصرف شدن هزینه برای تولید محتوای سئو شده کمک می‌کند. در ادامه مسیر آموزش جامع سئو به سراغ گام هفتم یعنی سئو ویدیو و تصاویر می‌رویم.

تکنیک‌های سئو ویدیو و تصاویر + تمپلیت، چک لیست سئو و ویدیو ⇒

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های سئو (SEO)

شما در این مطلب با گام ششم “دوره جامع آموزش سئو (SEO)” یعنی سئو محتوای متنی آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های دوره جامع آموزش سئو را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: کلیات و انواع سئو +تمپلیت‌
  • گام دو: سئو کلاه سفید+تمپلیت‌
  • گام سه: سئو درون صفحه (سئو داخلی)+تمپلیت‌
  • گام چهار: کلمات کلیدی در سئو+تمپلیت‌
  • گام پنج: عنوان و تگ متا در سئو+تمپلیت
  • عکس-تیک-سبز گام شش: سئو محتوای متنی+تمپلیت
  • گام هفت: سئو ویدیو و تصاویر+تمپلیت
  • گام هشت: ابزارهای سئو درون صفحه+تمپلیت
  • گام نه: سئو برون صفحه (سئو خارجی)+تمپلیت
  • گام ده: لینک‌سازی خارجی و انواع لینک+تمپلیت
  • گام یازده: کامنت‌، سوشال و رپورتاژ+تمپلیت
  • گام دوازده: ابزارهای سئو برون صفحه+تمپلیت
  • گام سیزده: سئو فنی یا سئو تکنیکال +تمپلیت
  • گام چهارده: سرعت و امنیت سایت+تمپلیت
  • گام پانزده: ابزارها و جمع‌بندی سئو فنی+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل سئو

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره جامع آموزش سئو دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 15 گام بالا (دوره جامع آموزش سئو) از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

دوره آموزشی سئو داخلی

دوره جامع آموزش سئو شامل دروس سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی می‌باشد که می‌توانید برای تهیه فایل‌ها و ویدیوهای آموزشی آن به کادر آبی رنگ در اواسط صفحه مراجعه کنید. اما علاقه مندان به حوزه سئو داخلی می‌توانند از طریق لینک زیر، فقط دروس سئو داخلی را تهیه کنند. (توضیحات بیشتر دوره سئو داخلی)

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “30 تکنیک مهم سئو محتوای متنی + تمپلیت،چکلیست سئو و ویدیو

  1. yaser گفت:

    salam. kare tolid mohtava ham anjam midin?

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله با بخش فروش تماس بگیرید

  2. پاک نیت گفت:

    با عرض شرمندگی اگر گوگل قوانین جدیدی برای سئو وضع کنه. مثلا تعداد کلمات هر جمله برای تولید محتوا فرق کنه ، آیا این موضوع اهمیتی داره و ما باید به فکرش باشیم چون سئو سایت رو تحت تاثیر قرار میده یا نه؟ اگر جواب مثبته این موضوع چه طوری توی دوره های شما حل شده که متناسب با تغییر قانون های گوگل دوره هم تغییر کنه. اصلا همچین کاری برای دوره انجام گرفته؟؟؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      هدف گوگل رسیدن مخاطب به محتواییه که نسازش رو بهتر و سریعتر پاسخ بده
      پس از محتواهای شما این ویژگی رو داره نیازی به نگرانی نیست
      در دوره‌های سئو ما هم به مرور آپدیت‌های جدیدی که به گوگل اضافه شوند در اینحا نیز اضافه خواهند شد و به صورت بلند مدت این مورد رو داریم.

  3. goli گفت:

    اگه الگوریتم ها تغییر کنند ، تکلیف محتواهای قبلی که تولید کردیم چی میشه؟ باید اون ها رو متناسب با الگوریتم ها تغییر بدیم و به روز کنیم؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      یک نکته رو در نظر داشته باشید که گوگل متناسب با نیاز و خشنودی کاربر الگوریتم هاش رو تغییر میده. پس اگر محتوایی که تولید می‌کنید متناسب با نیاز کاربر هست و الگوریتم های کلی رو رعایت کردید، نیازی به نگرانی نیست
      البته که خود گوگل هم الگوریتم هاش رو طوری تغییر میده که محتواهای با کیفیت قبلی به مشکل نخورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *