مدلها و تمپلیت‌ها

تمپلیت تحلیل برندینگ رقبا + ویدیو آموزشی و فایل‌های تحلیل برند

تمپلیت تحلیل برند رقبا
زمان مطالعه: 6 دقیقه

اغلب کسب و کارهای موفق در دنیا، برندینگ قوی دارند. در واقع برندینگ قوی، قدرت بازاریابی و تبلیغات یک شرکت را تا چندین برابر بیشتر می‌کند. در کشور ما اغلب کسب و کارها به دلیل برندینگ بسیار ضعیف و هزینه‌های بالای آن، خودشان برندینگ را انجام می‌دهند.

در گام قبلی رقبا را از منظر آمیخته بازاریابی مورد بررسی قرار دادیم و در این گام قصد داریم تحلیل برندینگ رقبا را به شما آموزش دهیم.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک کلیک کنید رقبا را از منظر آمیخته بازاریابی

برند رقیب

در ادامه ویدیو آموزشی توضیح تمپلیت تحلیل برندینگ رقبا را ملاحظه می‌فرمایید.

ویدیو تحلیل برندینگ رقبا

ویدیو معرفی دوره جامع تحلیل رقبا

 

دریافت مجموعه کامل تحلیل رقبا

این مجموعه شامل 36 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 39 ویدیو از دوره تحلیل رقبا طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- شناسایی رقبا  2- اطلاعات عمومی رقبا 3- تحلیل محصول یا محتوای رقبا در (4p) 4- تحلیل برندینگ رقبا 5- اطلاعات عمومی رقبا در فضای آنلاین 6- بررسی ظاهر و صفحات سایت رقبا 7- بررسی شبکه‌های اجتماعی رقبا 8- آنالیز نمونه رقبای خارجی 9- بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی 10- بوم استراتژی محتوایی سایت 11- تحلیل و مقایسه جامع رقبا

می‌توانید این 11 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

برای داشتن یک برند قوی باید شناخت خوبی از برنامه‌های برندینگ رقبا داشته‌باشیم و تحلیل برند رقبا را در دستور کار قرار دهیم. به عبارتی بدانیم که چه کارهایی در حوزه برندینگ جواب داده و چه کارهایی جواب نمی‌دهد. در ادامه برای دسته‌بندی بهتر و ایجاد یک تصویر ذهنی قوی درباره رقبا، تمپلیت تحلیل برند رقبا ارائه شده ‌است.

تمپلیت تحلیل برندینگ رقبا به ما در شناخت بهتر رقبا از منظر برندینگ کمک می‌کند. در ابتدا باید رقبا بالفعل و بالقوه کسب و کارمان را بشناسیم و در گام بعد لازم است بدانیم چرا و چگونه به موفقیت دست پیدا کرده‌اند. در گام‌ اول از تحلیل رقبا به شناسایی رقبا پرداختیم و در این گام آن‌ها را از نظر برندینگ مورد آنالیز قرار می‌دهیم. مواردی نظیر رنگ برند، شعار، جایگاه برند، پیام برند، نقاط ضعف و قوت برند و … در این تمپلیت مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

همچنین در این تمپلیت سعی شده است تا موضوع برند در محتوا یا محتوای برنددار نیز مورد بررسی قرار گیرد. برند در محتوا، یکی از اصول دیجیتال مارکتینگ می‌باشد که در ایران کمتر به آن پرداخت می‌شود. موردی که می‌توان نقطه تمایز زیادی بین برند شما و برند رقبا ایجاد کند.

برند در محتوا

برند در محتوا شامل مواردی همچون لحن محتوا، تایپوگرافی محتوا، کانال‌های توزیع محتوا و … می‌باشد. برند در محتوا به محتوای شما شخصیت می‌دهد. به نحوی که هر یک از مخاطبان به محض آنکه محتوا شما را ببیند، بدون آنکه نامی از شما در آن به کار برده شده باشد، متوجه می‌شوند که این محتوا، مختص کسب و کار شماست. البته جا انداختن این موضوع بین مخاطبان کار بسیار دشواری است. اما فراموش نکنیم یکی از دلایلی که نام برندهای بزرگ دنیا را بر سر زبان‌ها انداخته است، موضوع برند درمحتوا یا محتوا برنددار است.

ما زمانی می‌توانیم با مخاطبان به راحتی ارتباط برقرار کنیم و برند محتوای کسب و کارمان را بسازیم که اولا مخاطبان را به خوبی شناخته ‌و با سلایق آن‌ها آشنا شده باشیم، ثانیا بدانیم که بیشتر در چه کانال‌هایی حضور دارند و برای برقراری ارتباطشان با محتوا، چه لحنی را می‌پسندند.

دو نکته در تکمیل این تمپلیت

نکته مهم در تکمیل تمپلیت تحلیل برند رقبا آن است که اولا رقبا را به درستی انتخاب کرده باشید. یعنی رقبایی را انتخاب کرده باشید که از نظر فعالیت و ارائه خدمات و محصولات به شما نزدیک باشند. ثانیا بدانید رقبای قوی یا مثلا رهبران بازار نیز دارای ضعف‌هایی هستند که از چشم بسیاری از افراد پوشیده است. یا رقبای به ظاهر ضعیف دارای مزایایی هستند که شما از آن اطلاعی ندارید. برای نوشتن نقاط ضعف و قدرت رقبا باید با دقت بیشتری نسبت به سایرین این کار را انجام دهید.

قبل از تکمیل تمپلیت تحلیل برند رقبا، بهتر است توضیحات زیر را بخوانید:

رنگ برند: رنگ برند می‌تواند یک رنگ یا متشکل از چند رنگ باشد. رنگ‌های به کار رفته در لوگو، وب سایت، شبکه‌های اجتماعی می‌تواند رنگ برند رقبا را مشخص ‌کند.

شعار ضمنی: شعار ضمنی می‌تواند با شعار برند متفاوت باشد. شعاری است که در پس تفکر مدیران قرار دارد. مثلا شعار برند می‌تواند ارتقا سطح کیفی مشتریان باشد اما شعار ضمنی برند، تحویل سریع محصول و خرید آسان باشد.

موقعیت برند: منظور از موقعیت برند، سهم بازار آن برند است. این موقعیت می‌تواند ضعیف، مطلوب و یا عالی باشد.

تمرکز فروش: شرکت‌ها می‌توانند محصولات متنوعی را بفروشند اما یک یا چند محصول خاص هستند که بیشترین سهم از فروش را به خود اختصاص می‌دهند. به عبارتی گاو شیرده آن مجموعه محسوب می‌شوند. در هنگام توسعه محصولات دی جی کالا، با وجود متنوع بودن محصولات در همان ابتدا نیز، تمرکز دی جی کالا بر روی فروش تلفن‌های همراه بود.

مشتریان هدف: مخاطبانی که تارگت یک سازمان برای تبلیغات، فروش و هر نوع ارتباط دیگری قرار می‌گیرند، مشتریان هدف محسوب می‌شوند. برای این کار می‌توانید مخاطبان را از نظر سن، جنس، رفتار خرید، قدرت خرید و … تقسیم‌بندی کنید.

پیام برند: پیام برند که همان شعار برند است. این پیام در صفحه اصلی سایت یا در قسمت بایو اینستاگرام قابل مشاهده است.

نقاط ضعف: هر آنچه یک برند برای پاسخ به نیاز مشتریان انجام نداده است.

نقاط قوت: هرآنچه که یک برند برای پاسخ کامل به مشتریان انجام داده و سایر رقبا در کوتاه مدت امکان تحقق آن را ندارند.

ارزش پیشنهادی: ارزش پیشنهادی یعنی اینکه چرا مشتریان باید محصولات آن برند را بخرند. به عبارتی ارزشی است که مخاطبان با توجه به آن، یک برند را حلال مشکلات خود می‌دانند.

تمرکز رسانه‌ای: یعنی یک برند بر کدام یک از کانال‌های ارتباطی با مشتری تمرکز دارد. وب‌سایت، اینستاگرام، تلگرام، ایمیل و …

تایپوگرافی: تایپوگرافی به معنی نحوه چیدمان کلمات و محتوا در کنار یکدیگر است. باید بررسی شود یک برند از چه تایپوگرافی استفاده می‌کند و آیا استفاده از این تایپوگرافی، تاثیری در موفقیت آن داشته است یا خیر؟

لحن برند: لحن برند یعنی نحوه ارتباط یک سازمان با مخاطب از منظر گویش محتوایی. مثلا در محتوا بلاگ و یا حتی معرفی محصول می‌توان از زبان رسمی و یا غیر رسمی و دوستانه استفاده کرد.

برند در محتوا: محتوا باید دارای شخصیت باشد. شخصیتی که ما به محتوا کسب و کارمان می‌دهیم، نمایانگرا بسیاری از موارد از جمله ارتباط ما با مخاطبان است.

تمپلیت تحلیل برندینگ رقبا

تحلیل برندینگ رقبا

در انتها باید بگوییم که

پس از تکمیل تمپلیت تحلیل برند رقبا و بررسی رقبا از نظر برندینگ، می‌توانید با شناخت بهتری به تکمیل استراتژی برند مجموعه خودتان بپردازید. به طور مثال وقتی یک رقیب در حوزه شما با لحن برند رسمی، با مخاطبان تعامل زیادی برقرار کرده، به شما نشان می‌دهد که احتمالا باید توجه بیشتری به لحن رسمی نسبت به لحن خودمانی داشته ‌باشید. بنابراین بهتر است این تمپلیت را در کنار سایر تمپلیت‌های تحلیل رقبا قرار دهید و برندهای مختلف را نسبت به موفقیتشان در فضای آنلاین نیز بررسی کنید. با تکمیل این تمپلیت می‌توانید گام بعدی تحلیل رقبا یعنی بررسی رقبا در فضای آنلاین را با اطمینان بردارید.

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحلیل رقبا

شما در این مطلب با گام چهارم تحلیل رقبا یعنی تحلیل برند رقبا آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحلیل رقبا را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: شناسایی رقبا+تمپلیت‌
  • گام دو: اطلاعات عمومی رقبا+تمپلیت‌
  • گام سه: تحلیل محصول یا محتوا رقبا در 4p+تمپلیت‌
  • تیک سبز گام چهار: تحلیل برندینگ رقبا+تمپلیت‌
  • گام پنج: اطلاعات عمومی رقبا در فضای آنلاین+تمپلیت
  • گام شش: بررسی ظاهر و صفحات سایت رقبا+تمپلیت
  • گام هفت: بررسی شبکه‌های اجتماعی رقبا+تمپلیت
  • گام هشت: آنالیز نمونه رقبای خارجی+تمپلیت
  • گام نه: بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی+تمپلیت
  • گام ده: بوم استراتژی محتوایی سایت+تمپلیت
  • گام یازده: تحلیل و مقایسه جامع رقبا+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحلیل رقبا

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحلیل رقبا دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 11 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *