مدلها و تمپلیت‌ها, مقالات

بوم استراتژی محتوایی سایت و شبکه‌های اجتماعی رقبا + تمپلیت خام و ویدیو آموزشی

بوم استراتژی محتوایی سایت
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بوم استراتژی محتوای رقبا

استراتژی محتوایی، نقش بسیار تعیین کننده‌ای در موفقیت یک کسب و کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ دارد. به همین دلیل است که در این گام قصد داریم که بوم استراتژی محتوایی سایت و بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی رقبا را مورد بررسی قرار دهیم.

استراتژی محتوایی

بوم استراتژی محتوایی چیست؟

حال با چه روش‌هایی از تحلیل رقبا خروجی بگیریم؟ این خروجی را چطور تحلیل و در کجا از آن استفاده کنیم؟

در مرحله قبلی به شناسایی نمونه‌های خارجی و خلاقانه پرداختیم و در این مرحله قصد داریم به تحلیل محتوای رقبا در سایت و شبکه‌های اجتماعی بپردازیم. برای این کار، تمپلیت‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه یکی از این تمپلیت‌ها به نام بوم محتوای رقبا معرفی شده ‌است. در بوم محتوای رقبا برای شناسایی نیاز و شکاف بازار به بررسی محتوای فعلی بازاری که در آن فعالیت می‌کنیم خواهیم پرداخت. به این شکل که محتواهای تولیدی رقبای اصلی حوزه را با توجه به چهار ویژگی کلی: چیستی محتوا، مدیریت محتوا، تجربه محتوا و انتشار محتوا، بررسی و نتیجه تحلیل‌ها را مشخص می‌کنیم. ضمنا با توجه به اهمیت تولید و توزیع محتوای در سایت و شبکه‌های اجتماعی، این بررسی را در هر دو بستر انجام می‌دهیم.

بوم استراتژی محتوایی سایت

ابتدا به بررسی بوم محتوای رقبا در بستر سایت می‌پردازیم و این 4 عامل را هنگام بررسی سایت رقبا در نظر می‌گیریم.

1- چیستی محتوا

در چیستی، عوامل کلان موثر در محتوا را بررسی می‌کنیم. در واقع در این بخش، بیشتر هدف محتواها را بررسی می‌کنیم. برخی از عواملی که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • جامع بودن در حوزه (پوشش انواع موضوعات)
  • کیفیت محتوا (ویراستاری، روند درست هر محتوا و …)
  • تازگی و اصالت (fresh content)
  • قدرت در گوگل
  • مرجعیت (اعتبار دامنه و دایرکت)
  • محتوای بومی (محتوای متناسب با فرهنگ کسب و کارهای آن حوزه)

2- مدیریت محتوا

در گام دوم بوم محتوای رقبا یعنی مدیریت محتوا، رها نشدن محتوا پس از انتشار را بررسی می‌کنیم. در واقع در این بخش یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محتوای خوب، یعنی واکنش نسبت به تغییرات و بازخورد مخاطبان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در بخش دوم لازم است تا کارشناسان، سایت رقبا را مورد تحلیل قرار دهند. در این قسمت مواردی نظیر به روز رسانی محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرد. یعنی محتوای سایت رقبا تا چه میزان و با چه فاصله‌های تاریخی، آپدیت می‌شود. همچنین با دریافت نظرات کاربران، به چه میزان محتوای سایت رقبا تکمیل می‌شود. و در آخر واکنش رقبا نسبت به نظرات مخاطبانشان چیست؟ پس این سه عامل در مدیریت محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • آپدیت شدن
  • تکمیل شدن
  • پاسخ به نظرات

3- تجربه محتوا

در مرحله بعد تجربه محتوا را بررسی می‌کنیم. اینکه چه میزان محتواها به سادگی در دسترس مخاطبان و در مسیر آن‌ها قرار می‌گیرند. موارد زیر شاخص‌های این بررسی هستند:

  • فونت مناسب
  • پیدا کردن راحت مطالب تکمیلی (گراف محتوایی در سایت، انتخاب درست کلیدواژه‌ها، انتخاب درست هشتگ‌ها و…)
  • فرمت مناسب (محتوا در چه قالب و با چه کیفیتی ارائه شده است؟)
  • امکان تعامل با سایت (بخش‌هایی نظیر چت آنلاین، تالار گفتگو، کامنت‌ها، محتوا پشتیبانی و …)
  • راحتی تعامل با سایت (محتوا رقبا به صورتی تدوین شده است که مخاطب به سرعت و با راحتی، با سایت در ارتباط باشد؟)
  • سئو (SEO) (میزان رعایت نکات سئو مربوط به محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی و …)

4- انتشار(عرضه محتوا)

در واقع انتشار یا به صورت کامل‌تر، توزیع محتوا از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت یا شکست بازاریابی است. بنابراین در گام دوم بوم محتوای رقبا یعنی انتشار محتوا، موارد زیر بررسی می‌شوند:

  • زمان انتشار (بر طبق تقویم محتوایی)
  • توالی درست (روند منظم نشر و ارائه محتوا از لحاظ موضوعی (هر موضوع)
  • استفاده از کانال‌های مختلف انتشار (سایت خود کسب و کار، سایر سایت‌ها، رپورتاژ و …)

ویدیو آموزشی تمپلیت بوم استراتژی محتوایی سایت

تمپلیت بوم استراتژی محتوایی سایت

بوم استراتژی محتوایی سایت

ویدیو معرفی دوره جامع تحلیل رقبا

 

دریافت مجموعه کامل تحلیل رقبا

این مجموعه شامل 36 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 39 ویدیو از دوره تحلیل رقبا طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- شناسایی رقبا  2- اطلاعات عمومی رقبا 3- تحلیل محصول یا محتوای رقبا در (4p) 4- تحلیل برندینگ رقبا 5- اطلاعات عمومی رقبا در فضای آنلاین 6- بررسی ظاهر و صفحات سایت رقبا 7- بررسی شبکه‌های اجتماعی رقبا 8- آنالیز نمونه رقبای خارجی 9- بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی 10- بوم استراتژی محتوایی سایت 11- تحلیل و مقایسه جامع رقبا

می‌توانید این 11 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

“”” شما با استفاده از لینک‌های بالا (دکمه‌های قرار گرفته در کادر آبی رنگ) می‌توانید تمامی فایل‌ها و ویدیوهای گام‌های تحلیل رقبا را دریافت کنید و از طریق لینک‌های پایین، می‌توانید فایل‌ها و ویدیوی تک درس بوم استراتژی محتوایی سایت و شبکه‌های اجتماعی را دریافت کنید. “””

بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی رقبا

شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین بسترها برای انتشار محتوا و به خصوص دریافت بازخورد مستقیم از مخاطبان است. در شبکه‌های اجتماعی امکان تعامل نیز فراهم است و با محتوای خوب می‌توان مخاطبان زیادی جذب کرد. اما کدام محتواها در حوزه فعالیت شما، مخاطبان بیشتری دارد؟ خلا محتوایی شبکه‌های اجتماعی در حوزه شما چیست؟ در ادامه برای پاسخ به این سوالات، تمپلیت بوم محتوایی شبکه‌های اجتماعی رقبا آورده شده ‌است. این تمپلیت نیز مانند تمپلیت بوم محتوایی سایت رقبا، از چهار جز اصلی چیستی محتوا، مدیریت محتوا، تجربه محتوا و انتشار محتوا تشکیل شده است. اما به دلیل تفاوت در ماهیت سایت و شبکه‌های اجتماعی، برخی از موارد در این جدول تغییر پیدا کرده است. لازم است برای استفاده از این تمپلیت، ابتدا ویدیو آموزشی تمپلیت بوم استراتژی محتوایی شبکه اجتماعی را ببینید و سپس در ادامه تمپلیت آن را ذخیره کنید.

ویدیو آموزشی تمپلیت بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی

تمپلیت‌ بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی

بوم استراتژی محتوایی شبکه اجتماع

از تمپلیت‌ها چگونه استفاده کنیم؟

مبنای تکمیل تمپلیت‌ها به صورت کیفی و بر مبنای نظر کارفرما و کارشناسان است. به این صورت که در ابتدا در تمپلیت‌های اول به زیرحوزه‌ها امتیازدهی می‌شود تا وزن هر یک از موارد به دست بیاید. در ادامه بر مبنای تحقیقات بازار و تحلیل دقیق رقبا، توسط مشاور و متخصص، به رقبا امتیاز داده می‌شود. وزن زیر حوزه در امتیاز متخصصان ضرب و امتیاز نهایی رقیب در آن زیر حوزه بدست می‌آید. در نهایت نیز خروجی این اعداد در نموداری به شکل زیر (که در فایل اکسل به صورت فرمولی و اتوماتیک تولید می‌شود) برای سایت و شبکه‌های اجتماعی رقبا به صورت جداگانه ایجاد می‌شود. این نمودار شکاف موجود محتوایی در صنعت شما را نشان خواهد داد و می‌توانید درباره آن برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی کنید.

نمونه تحلیل رقبا

در انتها باید بگوییم که

پس از آنکه استراتژی محتوایی رقبا را در دو تمپلیت بوم استراتژی محتوایی سایت و بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی مورد تحلیل قرار دادیم، نوبت آن رسیده است که تحلیل جامع‌ای نسبت به رقبا داشته باشیم. در گام پایانی تحلیل رقبا به توضیح تمپلیت تحلیل و مقایسه جامع رقبا می‌پردازیم.

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحلیل رقبا

شما در این مطلب با گام نهم و دهم تحلیل رقبا یعنی بوم استراتژی محتوایی سایت و شبکه‌های اجتماعی آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحلیل رقبا را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: شناسایی رقبا+تمپلیت‌
  • گام دو: اطلاعات عمومی رقبا+تمپلیت‌
  • گام سه: تحلیل محصول یا محتوا رقبا در 4p+تمپلیت‌
  • گام چهار: تحلیل برندینگ رقبا+تمپلیت‌
  • گام پنج: اطلاعات عمومی رقبا در فضای آنلاین+تمپلیت
  • گام شش: بررسی ظاهر و صفحات سایت رقبا+تمپلیت
  • گام هفت: بررسی شبکه‌های اجتماعی رقبا+تمپلیت
  • گام هشت: آنالیز نمونه رقبای خارجی+تمپلیت
  • تیک سبز گام نه: بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی+تمپلیت
  • تیک سبز گام ده: بوم استراتژی محتوایی سایت+تمپلیت
  • گام یازده: تحلیل و مقایسه جامع رقبا+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحلیل رقبا

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحلیل رقبا دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 11 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “بوم استراتژی محتوایی سایت و شبکه‌های اجتماعی رقبا + تمپلیت خام و ویدیو آموزشی

  1. حسین باباجانلو دهبان گفت:

    سلام . ممنونم از سایت خوبتون. امیدوارم هر روز بهتر از روز قبل مطالب مفیدی رو قرار بدین. سوال داشتم اینکه قسمت آکادمی و دوره ها، همین مطلب بود. بوم استراتژی محتوایی منظورمه. الان اون با این بوم استراتژی محتوایی فرق میکنه؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      بخشی از همون درس بوم استراتژی محتوایی هست

  2. کورورش م گفت:

    سلام بر شما. بوم استراتژی محتوایی و بوم استراتژی سایت با هم فرق میکنن. یعنی فایل هاشون هم متفاوت از هم. چوت یه جا آورده شدن

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      مفهوم یکی هست منتها سوالات و زیرمجموعه‌ها متفاوت هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *