مدلها و تمپلیت‌ها

تمپلیت تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی (4P) + ویدیو آموزشی و فایل‌ها

تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در گام‌ قبلی از تحلیل رقبا به تمپلیت اطلاعات عمومی رقبا پرداختیم.

تمپلیت اطلاعات عمومی رقبا

اکنون لازم است تا تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی (4p) را مورد بررسی قرار دهیم. به همین منظور به تعریف آمیخته بازاریابی اشاره می‌کنیم.

آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی

در ادامه ویدیو آموزشی توضیح تمپلیت تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی را ملاحظه می‌فرمایید.

ویدیو آموزشی تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی

ویدیو معرفی دوره جامع تحلیل رقبا

 

دریافت مجموعه کامل تحلیل رقبا

این مجموعه شامل 36 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 39 ویدیو از دوره تحلیل رقبا طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- شناسایی رقبا  2- اطلاعات عمومی رقبا 3- تحلیل محصول یا محتوای رقبا در (4p) 4- تحلیل برندینگ رقبا 5- اطلاعات عمومی رقبا در فضای آنلاین 6- بررسی ظاهر و صفحات سایت رقبا 7- بررسی شبکه‌های اجتماعی رقبا 8- آنالیز نمونه رقبای خارجی 9- بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی 10- بوم استراتژی محتوایی سایت 11- تحلیل و مقایسه جامع رقبا

می‌توانید این 11 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

توضیح 4 بخش آمیخته بازاریابی

با توجه به چهار بخش از آمیخته بازاریابی، یک کسب و کار می‌تواند شانس خود را برای شناسایی و خرید محصول توسط مشتریان به حداکثر برساند. در ابتدا هریک از این 4 مورد توضیح می‌دهیم و سپس به استفاده از تمپلیت تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی می‌پردازیم.

1. محصول

ایجاد یک کمپین بازاریابی با درک خود محصول شروع می‌شود. چه کسی به آن نیاز دارد و چرا از آن استفاده می‌کند؟ محصولات ما چه مزیتی دارد که محصولات بقیه رقبا ندارند؟

شاید در کل چیز جدیدی باشد و طراحی یا کاربرد آن چنان قانع کننده باشد که مصرف کنندگان با دیدن آن مجبور به خریداری آن شوند. در واقع محصول و نوع آن تاثیرات زیادی در اصول رقابت دارد:

  • تعریف محصول کلید توزیع موفق آن است.
  • درک چرخه عمر محصول برای برنامه‌ریزی بهتر، لازم است.
  • تخمین هزینه محصول با توجه به نوع آن ضروری است.
  • و باید به چگونگی تبلیغ آن فکر شود.

2. قیمت

قیمت، مبلغی است که مصرف کنندگان حاضرند برای یک محصول بپردازند. بازاریابان باید قیمت را به ارزش واقعی و درک شده محصول مرتبط کنند و در عین حال هزینه‌های عرضه، تخفیف‌های فصلی، قیمت‌های رقبا و اهداف خرده‌فروشی را نیز در نظر بگیرند. در برخی موارد، تصمیم گیرندگان کسب و کار ممکن است قیمت یک محصول را افزایش دهند تا ظاهری لوکس یا انحصاری به آن بدهند. یا ممکن است قیمت را کاهش دهند تا مصرف‌کنندگان بیشتری آن را امتحان کنند.

3. مکان عرضه

مکان، در نظر گرفتن جایی است که محصول باید در دسترس باشد. در فضای اینترنت فعالیت کنیم یا خیر؟ اگر در فضای اینترنتی فعالیت می‌کنیم، محصول خود را در کدام سایت‌ها عرضه کنیم؟

مثلا برخی از برندهای حوزه پوشاک ترجیح می‌دهند که یک محصول را فقط در فروشگاه‌های خاصی قرار و آن را به بهترین نحو نمایش دهند. مکان، همچنین می‌تواند به انتخاب رسانه و بسترهای تبلیغاتی اشاره داشته ‌باشد. اینکه قرار است در کدام بستر و رسانه تبلیغات محصولاتمان را قرار دهیم، مهم است.

4. ارتقاء و تبلیغ

هدف از تبلیغ این است که به مصرف کنندگان درباره نیازشان به محصول و قیمت مناسب آن، اطلاع داده شود. تبلیغات در واقع روابط عمومی و استراتژی کلی رسانه برای معرفی یک محصول است.

بازاریابان تمایل دارند عناصر تبلیغات و مکان‌یابی را برای دستیابی به مخاطبان اصلی خود به هم ارتباط دهند. در عصر دیجیتال، عوامل “مکان” و “ترفیع” به همان میزان که در محیط آفلاین مهم هستند، در محیط آنلاین نیز دارای اهمیت‌اند. به طور مثال خیلی از محصولات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسند و در همین بسترها، تبلیغات و عملیات ارتقا انجام می‌شود. در صورتی که قبل از ظهور اینترنت، اغلب این فرایندها در محیط آفلاین انجام می‌شد.

استفاده از 4p در آنالیز رقبا

از آمیخته بازاریابی یا 4p عموما در بازاریابی و برای کسب و کار خودمان استفاده می‌کنیم. اما با کمی توسعه آن، می‌توان از این چهارچوب در تحلیل رقبا استفاده کرد. به نحوی که پس از مشخص شدن خروجی آن‌ها، به طراحی 4p برای مجموعه خودمان بپردازیم. به این ترتیب که محصول، قیمت، مکان و برنامه‌های تبلیغ رقبا را مورد بررسی قرار دهیم و با شناخت بیشتری به طراحی این فرایند برای خودمان بپردازیم. به این دلیل است که ما از تمپلیت تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی استفاده می‌کنیم.

کاربرد 4p در تحلیل رقبا برای تدوین استراتژی محتوایی

با توجه به کاربرد آمیخته بازاریابی در تحلیل رقبا، با فرض اینکه محتوا را به عنوان یک محصول در نظر بگیریم، می‌توان تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی را اینچنین تشریح کرد:

  • محصول را محتوا در نظر بگیرید (بررسی کیفی و کمی محتوا رقیب)
  • قیمت در واقع می‌تواند تخمین بودجه محتوا یا راحتی و سختی در دسترس بودن آن در نظر گرفت.
  • مکان در واقع بسترهایی است که محتوای رقیب در آن‌جا توزیع شده است.
  • ارتقا یا تبلیغ هم برنامه‌های بازاریابی محتوایی و تبلیغات آنلاین رقبا است که می‌توان بررسی نمود.

با توجه به توضیحات ذکر شده، شما می‌توانید در ادمه با تمپلیت تحلیل رقبا در 4P آشنا شوید.

تمپایت تحلیل رقبا در 4p

تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی (4P)

و اما در آخر باید بگوییم که

با توجه به رقابت اصلی در فضای اینترنت که ابزار آن محتوا است، می‌توان با در نظر گرفتن 4 مورد بالا و در نظر گرفتن محتوا به عنوان محصول، دید خوبی را از محتوای رقابتی رقبا بدست آورد و برنامه‌ریزی دقیق‌تری در این حوزه انجام داد. پس از تکمیل تمپلیت تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی، به سراغ مرحله مهم بعدی یعنی تحلیل برند رقبا می‌رویم. مرحله‌ای که رقبا از وجه برندینگ، لحن محتوا، تایپوگرافی، کانال‌های تبلیغات و … مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحلیل رقبا

شما در این مطلب با گام سوم تحلیل رقبا یعنی تحلیل محصول یا محتوای رقبا در آمیخته بازاریابی آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحلیل رقبا را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: شناسایی رقبا+تمپلیت‌
  • گام دو: اطلاعات عمومی رقبا+تمپلیت‌
  • تیک سبز گام سه: تحلیل محصول یا محتوا رقبا در 4p+تمپلیت‌
  • گام چهار: تحلیل برندینگ رقبا+تمپلیت‌
  • گام پنج: اطلاعات عمومی رقبا در فضای آنلاین+تمپلیت
  • گام شش: بررسی ظاهر و صفحات سایت رقبا+تمپلیت
  • گام هفت: بررسی شبکه‌های اجتماعی رقبا+تمپلیت
  • گام هشت: آنالیز نمونه رقبای خارجی+تمپلیت
  • گام نه: بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی+تمپلیت
  • گام ده: بوم استراتژی محتوایی سایت+تمپلیت
  • گام یازده: تحلیل و مقایسه جامع رقبا+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحلیل رقبا

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحلیل رقبا دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 11 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “تمپلیت تحلیل رقبا در آمیخته بازاریابی (4P) + ویدیو آموزشی و فایل‌ها

  1. مریم موسی خانی گفت:

    سلام این درس رو تکی ارائه ندادین؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر جز درس های دوره جامع تحلیل رقبا هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *