دیجیتال مارکتینگ و سئو, مقالات

استراتژی سئو سال 2022 برای همه کسب‌ و کارها+معرفی کتاب

استراتژی سئو
زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

سال 2022 و سال‌های پیش‌رو می‌تواند سال شکوفایی و اوج‌گیری خیره‌کننده فعالیت‌های اقتصادی شما باشد به شرط آن که با مفهومی تحت عنوان استراتژی سئو آشنا شوید و آن را در کسب وکارتان به کار بگیرید.

به عنوان یک فعال اقتصادی باید نسبت به این نکته آگاه باشید که گسترش فضای مجازی، تغییرات عظیمی در دنیای کسب وکار رقم زده و مفاهیم تازه‌ای در این عرصه پدید آورده است. ما اکنون در دوره‌ای قرار داریم که فضای مجازی و مفاهیم و ابزارهای فناوری ارتباطات در این فضا، مرزهای سنتی بازاریابی را در هم شکسته‌اند. ضریب نفوذ برند شما و فروش محصولات و خدمات کسب وکارتان می‌تواند به کمک این ابزارها به شکلی غیرقابل تصور رشد کند و محدودیت‌های قبلی را پشت سر بگذارد.

استراتژی سئو

 در دنیای نوین کسب وکار، مفاهیمی همچون استراتژی سئو به سرعت در حال گسترش است و اگر از مفاهیم و ابزارهای بازاریابی آنلاین غافل باشید، نه‌تنها از رشد و ارتقاء کسب و کارتان باز می‌مانید بلکه ممکن است به زودی توسط رقبای تازه نفسی که مفاهیم جدید را به کار می‌گیرند از چرخه رقابت حذف شوید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با یکی از مهم‌ترین مفاهیم دنیای نوین کسب وکار یعنی استراتژی سئو بیشتر آشنا شوید.

استراتژی چیست؟

استراتژی چیست؟

واژه استراتژی برای بعضی افراد نامانوس به نظر می‌رسد اما اهالی کسب وکار نباید از این واژه گریزان باشند. چرا که برخی مفاهیم بسیار ضروری در بازاریابی مدرن همچون استراتژی محتوایی، استراتژی اینستاگرام و استراتژی سئو با این واژه پیوند خورده است.

استراتژی معانی گسترده‌ای در حوزه‌های گوناگون دارد اما در حوزه بازاریابی مدرن، ساده‌ترین تعریف از این مفهوم را می‌توان این گونه ارائه کرد:

استراتژی چیست

سئو چیست؟

اگر سایت کسب وکار خود را با صرف وقت و هزینه فراوان راه‌اندازی کرده‌اید و روی آن مطالب جذابی برای محصولات و خدماتتان منتشر می‌کنید، اما سایت شما بازدید کننده مورد انتظارتان را ندارد، سئو (SEO) همان حلقه مفقوده شماست. سئو مجموعه‌ای از اقدامات و روش‌هایی است که سایت شما و محتوای آن را برای موتورهای جستجوگر اینترنتی (مهم ترین آنها یعنی گوگل)، بهینه سازی می‌کند. این بهینه سازی شامل اقداماتی است که خروجی آن کسب جایگاه بهتر در جستجوهای گوگل و افزایش بازدید سایت خواهد بود.

چرا باید برای سئو استراتژی داشت؟

اهمیت استراتژی سئو

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید دانست استراتژی سئو چیست؟ اقداماتی که قرار است به بهینه‌سازی سایت شما و محتوای آن منتهی شود، قطعا کارهای پراکنده و بی‌برنامه نیستند.

استراتژی سئو

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ از این نقشه راه به عنوان استراتژی سئو یاد می‌کنند.   

چگونه می‌توان استراتژی سئو تدوین کرد؟

استراتژی سئو باید مختص سایت و کسب وکار شما تدوین شود اما نمونه و قالب آن در بسیاری از اوقات یکسان است. این قالب را می توان در گام‌های زیر خلاصه کرد:

1) شناسایی و مشخص کردن مخاطبان هدف:

در این گام استراتژی سئو باید به پرسش‌های مهمی پاسخ دهید.

مخاطبان و مشتریان مورد نظر شما ازسنینی هستند؟

چه جنسیتی دارند؟

درآمد آنها چقدر است؟

بازدید کننده چه سایت‌هایی هستند؟

به چه محتوایی علاقه نشان می‌دهند؟ و …

برخی ابزارها همچون HubSpot می‌توانند در مسیر شناخت هر چه بهتر و دقیق‌تر مخاطبان به شما کمک کنند.

2) شناسایی موضوعات و کلمات کلیدی:

آشنایی با مخاطبان هدف باید به شما کمک کند که در این گام، موضوعات و کلمات کلیدی را که این مخاطبان در فضای مجازی به جستجوی آنها می‌پردازند را شناسایی کنید. شما باید فهرست کاملی از موضوعات و کلمات کلیدی تهیه کرده و این فهرست را بر اساس علاقه مخاطبان به آنها، اولویت‌بندی کنید. برخی  ابزارها مثل BuzzSummo  می‌تواند در این کار به شما کمک کند.

3) برنامه ریزی برای تولید محتوا:

در این گام شما باید برای تولید محتوای سودمند، کاربردی و جذاب بر اساس موضوعات و کلیدواژه‌هایی که در گام قبل فهرست کرده‌اید برنامه‌ریزی کنید. این برنامه‌ریزی باید به نحوی باشد که خروجی آن به تولید محتوای قابل اعتماد برای مخاطب و گوگل منتهی شود.

4) برنامه ریزی برای لینک سازی:

در این گام لازم است سایت‌های معتبری را که محتوای مرتبط با محتوای تولیدی شما را منتشر کرده‌اند شناسایی کنید و برای دریافت بک‌لینک‌ با آن‌ها وارد مذاکره شوید. این کار مستلزم شناخت دقیق سایت‌‎های معتبر و مرتبط با هر کسب وکار و زمان‌بندی و در بسیاری از موارد بودجه بندی برای خرید بک لینک است.

5) تعیین اهداف سئو و KPI:

سئو ، تیر انداختن در تاریکی نیست. بلکه تعیین کردن اهداف مشخص و تعیین روش رسیدن به این اهداف است.  بنابراین در این گام از تدوین استراتژی سئو باید هدف‌های مورد نظر خود را از برنامه‌ها و اقدمات انجام شده تا جایگاه مورد انتظار در جستجوهای گوگل و KPI (شاخص کلیدی عملکرد)، مشخص کنید. به این ترتیب می‌توانید عملکرد کلی استراتژی سئو خود را از نظر نزدیک شدن به اهداف مورد نظر در مقاطع زمانی معین مورد ارزیابی قرار دهید.

سئو چیست

سخن پایانی

داشتن استراتژی سئو به شما کمک می‌کند تا در ادامه راه استراتژی محتوایی، استوارتر حرکت کنید. اما قبل از آشنایی با مفاهیم جزئی‌تر درباره سئو بهتر است با مفاهیم پیش‌نیاز آن آشنا شوید. مواردی از قبیل: تحقیقات بازار، بازاریابی درونگرا و ترندیابی. دانستن این مفاهیم به شما در درک بهتر سئو کمک می‌کند.

پس از آشنایی با مفاهیم مذکور، می‌توانید سئو را با جزئیات بیشتر مورد مطالعه قرار دهید. پیشنهاد می‌شود مطالب سئو درون‌صفحه، سئو برون‌صفحه، سئو پادکست و سئو تصاویر را مطالعه کنید تا دید مناسبی نسبت به استراتژی سئو پیدا کنید.

کتاب‌های مفید در زمینه استراتژی سئو

کتاب‌های سودمند فراوانی در زمینه استراتژی سئو توسط متخصصان خارجی و داخلی به رشته تحریر درآمده که می تواند در فهم و به کارگیری این مفهوم به شما کمک کند. بعضی از این کتاب‌ها، به صورت تالیف و ترجمه و دارای نویسنده و مترجم مشخص بوده و برخی دیگر به صورت pdf و گردآوری و ترجمه شده است. بعضی از این کتاب‌ها هنوز به فارسی ترجمه نشده و فقط به زبان اصلی در دسترس است. در ادامه نام برخی از مشهورترین این کتاب‌ها را ملاحظه می‌کنید.

  • کتاب SEO 2022: نوشته آدام کلارک ترجمه مریم حبیبی یوسفی
سئو 2022 آدام کلارک
  • کتاب :Own Your Niche نوشته استفانی چندلر
کتاب Own You Niche نوشته استفانی چندلر
  • کتاب آموزش جامع و حرفه‌ای سئو :SEO 2022 اثر اندی ویلیامز مترجم میلاد شیروانی
کتاب آموزش جامع و حرفه‌ای سئو :SEO 2022 اثر اندی ویلیامز مترجم میلاد شیروانی
  • کتاب قدرت سئو ویرایش 2022: نوشته دکتر جیسون مک دونالد ترجمه ساسان جعفرنیا،هانیه غفرانی، بهاره قاسمی
کتاب قدرت سئو ویرایش 2022: نوشته دکتر جیسون مک دونالد ترجمه ساسان جعفرنیا،هانیه غفرانی، بهاره قاسمی
  • کتاب یک یا دوهزار و یک: نوشته مهدی رودکی
کتاب یک یا دوهزار و یک: نوشته مهدی رودکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *