مدلها و تمپلیت‌ها

بوم پرسونای مخاطب قدم اول در تحلیل مخاطبان + تمپلیت و ویدیوی آموزشی

بوم پرسونای مخاطب
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پرسونای مخاطب چیست؟

نکته آغازین:

“بوم پرسونای مخاطب اولین قدم در تحلیل مخاطبان است و به عنوان اولین گام برای دوره تحلیل مخاطب (شامل 12 گام می‌باشد) تعیین شده است. لازم به ذکر است که بوم پرسونای مخاطب در دوره قبلی یعنی تحقیقات بازار به عنوان گام آخر قرار داده شده بود و برای ارتباط با دوره تحلیل مخاطب در این قسمت به عنوان گام اول آورده شده است.”

درادامه به توضیح پرسونا اشاره شده است.

پرسوناها در واقع شخصیت مخاطبان هستند و هر پرسونا نماینده یک گروه بزرگی از مخاطبان است. به طور مثال خانم‌های علاقه‌مند به استایل کژوال 18تا22 ساله را به عنوان یک گروه از مخاطبان یک کسب و کار حوزه پوشاک در نظر بگیرید. طبیعتا این گروه از مخاطبان دارای اشتراکات زیادی با یکدیگر هستند و ما باید این اشتراکات را شناسایی کنیم و این مخاطبان را به یک شخصیت تبدیل کنیم. شخصیتی که دارای اسم، اهداف، دردها، موانع و انگیزه‌هایی است که برایند شخصیت خانم‌های علاقه‌مند به استایل کژوال 18تا22 ساله است. به طور مثال به پرسونای زیر دقت کنید:

دسته مخاطبان: خانم‌های علاقه‌مند به استایل کژوال 18تا22 ساله

نماینده پرسونا: نازنین 21ساله (اسم پرسونا را خودتان تعیین کنید)

هدف: پیدا کردن شغل مناسب

دردها: کمبود نقدینگی

موانع: شرایط سخت اجتماعی و سیاسی

انگیزه‌ها: تابو شکنی و راحتی

ویژگی‌های بالا، مشترک در بین دسته مخاطبان گفته شده هستند و در واقع ما آن‌ها را به عنوان یک جامعه در نظر می‌گیریم و ویژگی‌های جامعه را در ابعاد کوچکتر مورد بررسی قرار می‌دهیم و برای آن شخصیتی به اسم نازنین تعریف می‌کنیم.

***اهداف، دردها، موانع و انگیزه‌ها به صورت تصادفی و غیر واقعی صرفا برای مثال تعیین شده‌اند***

پیشنهاد می‌شود برای درک بهتر بوم پرسونای مخاطب و آشنایی با دوره تحلیل مخاطب، ویدیو زیر را مشاهده نمایید.

ویدیو آموزشی تمپلیت بوم پرسونای مخاطب

ویدیو معرفی دوره جامع تحلیل مخاطب

 

دریافت مجموعه کامل تحلیل مخاطب

این مجموعه شامل 43 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 28 ویدیو از دوره تحلیل مخاطب طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- بوم پرسونای مخاطب 2- پروفایل کوتاه مشتری 3- پروفایل بلند مشتری 4- بایر پرسونا (پرسونای خریدار) 5- بوم نیروی مشتری 6- بوم ارزش پیشنهادی 7- نقشه همدلی 8- بازاریابی درونگرا 9- سفر مشتری 10- نقشه سفر مشتری 11- مدل بلوغ تجربه مشتری 12- سفر مشتری مدرن

می‌توانید این 12 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

شناسنامه پرسوناها

هر کسب و کار با توجه به نوع فعالیت و اهدافی که دارد، پرسوناهای مختلفی را می‌تواند تعریف کند. تعداد بهینه پرسوناها معمولا بین 2تا 7 پرسونا است که قدرت تمرکز بیشتری را به کسب و کار می‌دهد و بهتر است که در این حدود تعیین شوند. با فرض اینکه شما 5 پرسونا دارید و باید اطلاعات و خصوصیات آن‌ها را به صورت کامل و همینطور اجمالی مشخص کنید. برای این کار از بوم پرسونای مخاطب می‌توانید استفاده کنید.

همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، بوم پرسونای مخاطب در دوره تحقیقات بازار نیز بیان شده است. به دلیل آنکه بوم پرسونای مخاطب در آن دوره با توجه به فضای تحقیقات بازار بیان شده و مطالبی افزون بر این موارد در آنجا بیان شده است، پیشنهاد می‌شود جهت تکمیل آموزش، این گام را نیز در دوره تحقیقات بازار از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

بوم پرسونای مخاطب چیست؟ نحوه تکمیل بوم پرسونای مخاطب

تصویر بوم پرسونای مخاطب

بوم پرسونای مخاطب

برای تحلیل مخاطبان باید ابتدا آن‌ها را شناسایی کرد. عموما دو روش برای شناسایی مخاطبان استفاده می‌شود:

طبیعتا پیشنهاد ما به دلیل بالا رفتن دقت شناسایی و کاربردی بودن آن، استفاده از روش اول است که در لینک داخل پرانتز بالا می‌توانید درباره آن مطالعه کنید. اما به فرض شناسایی مخاطبان، چطور باید آن‌ها را تحلیل کرد؟

همانطور که عنوان کردیم، در ابتدا باید پس از استخراج مخاطبان، آن‌ها را اولویت‌بندی و بر اساس عوامل مختلف سن، جنسیت، سطح اجتماعی، تحصیلات و … به 2تا 7 پرسونا تقسیم کرد. سپس برای دسته‌بندی و تفکیک بهتر، اطلاعات کلی آن‌ها را در بوم پرسونای مخاطب وارد می‌کنیم. یعنی بین 2تا 7 بوم پرسنای مخاطب از پرسوناهای مخاطبانمان خواهیم داشت.

البته در نظر داشته‌باشید که برای تکمیل اطلاعات بوم پرسونای مخاطب، از روش‌های مختلفی همچون مصاحبه، پرسشنامه، مطالعات میدانی، تحقیقات آنلاین، سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان و … می‌توانید استفاده کنید. برای آشنایی با نحوه تکمیل بوم پرسونای مخاطب، ویدیو قرار گرفته در ابتدای صفحه را مشاهده نمایید.

در پایین تمپلیت پرسونای مخاطب را ملاحظه می‌کنید. این تمپلیت همان بوم پرسونای مخاطب است که به صورت جدول در زیر آمده است.

تمپلیت بوم پرسونای مخاطب

تمپلیت بوم پرسونای مخاطب

سخن پایانی

پس از تکمیل تمپلیت بوم پرسونای مخاطبان باید برای هر کدام از پرسوناها، تمپلیت‌های پروفایل مشتریان و بایر پرسونا را نیز تکمیل و با سه نگاه، اطلاعات کلی پرسوناها را مستند کنید. پس از مستندسازی پرسوناها در این سه تمپلیت، باید با استفاده از روش‌ها و تمپلیت‌های بعدی که در گام‌های تحلیل مخاطب و ویدیوی معرفی دوره تحلیل مخاطب، توضیح داده شدند، پرسوناها را از زاویه‌های مختلف، تحلیل کنید تا به شناخت عمیقی نسبت به آن‌ها برسید. توصیه ما این است که تا وقتی که‌ شناخت خوبی از پرسوناهای مخاطبانتان ندارید، هزینه‌های سنگینی را برای طراحی محصول، بازاریابی، تبلیغات، استخدام نیروی جدید و… انجام ندهید.

در گام بعدی (گام دوم) قصد داریم برای هر یک از پرسوناهای استخراج شده، یک پروفایل اختصاصی (به نام پروفایل کوتاه مشتری) تشکیل دهیم.

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحلیل مخاطب

شما در این مطلب با گام اول تحلیل مخاطب یعنی بوم پرسونای مخاطب آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحلیل مخاطب را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • تیک سبز گام یک: بوم پرسونای مخاطب+تمپلیت‌
  • گام دو: پروفایل کوتاه مشتری+تمپلیت‌
  • گام سه: پروفایل بلند مشتری+تمپلیت‌
  • گام چهار: بایر پرسونا (پرسونای خریدار)+تمپلیت‌
  • گام پنج: بوم نیروی مشتری+تمپلیت
  • گام شش: بوم ارزش پیشنهادی+تمپلیت
  • گام هفت: نقشه همدلی+تمپلیت
  • گام هشت: بازاریابی درونگرا+تمپلیت
  • گام نه: سفر مشتری+تمپلیت
  • گام ده: نقشه سفر مشتری+تمپلیت
  • گام یازده: مدل بلوغ تجربه مشتری+تمپلیت
  • گام دوازده: سفر مشتری مدرن+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحلیل مخاطب

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحلیل مخاطب دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 12 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “بوم پرسونای مخاطب قدم اول در تحلیل مخاطبان + تمپلیت و ویدیوی آموزشی

  1. samira.s گفت:

    سلام و وقت به خیر. در تهیه دوره با منتور، منتور چند وقت در کنار ما هست و آیا میشه به صورت حضوری هم باهاشون در ارتباط باشیم؟

  2. هاشم ابوترابی گفت:

    سلام دوست عزیز. گام آخر تحقیقات هم بوم پرسونای مخاطب بود. چه شباهت و تفاوتی با این موضوع داره. ممنونم پاسخ بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *