دیجیتال مارکتینگ و سئو, مقالات

سئو برون صفحه چیست – نکات مهم در اجرا سئو خارجی

سئو برون صفحه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سئو برون صفحه

هر شخصی که صاحب کسب وکار آنلاین است باید بداند کسب موفقیت در این گونه کسب وکارها وابسته به جایگاه مطلوب در جستجوهای اینترنتی است. در پی آن نیز، این مهم مستلزم آشنایی با مفهومی به نام سئو برون صفحه است.

همان گونه که راه اندازی یک کسب و کار در دنیای واقعی نیازمند فراهم کردن فضا و امکانات تولید، فروشگاه و زیرساخت‌های گوناگون است، فعالیت اقتصادی در فضای مجازی هم الزاماتی دارد که بخشی از آن سخت افزاری و بخش بسیار مهم دیگر آن نرم افزاری است.

راه اندازی سایت ، تولید محتوا برای سایت و بهینه سازی محتوای سایت برای کسب جایگاه بهتر در جستجوهای اینترنتی از جمله اقدامات نرم افزاری لازم برای موفقیت یک کسب وکار آنلاین است.

بهینه سازی محتوای سایت و رسیدن به نقطه مطلوب در جستجوهای کابران در فضای مجازی، خود الزاماتی دارد که در سئو و مفاهیم وابسته به آن همچون استراتژی سئو و سئو برون صفحه معنی پیدا می‌کند.

سئو برون صفحه

سئو چیست:

هرآنچه یک سایت و محتوای آن را برای موتورهای جستجوگر اینترنتی و سردمدار این موتورها یعنی گوگل به‌روز، اصیل، مفید، قابل اعتماد و جذاب نشان دهد، تخصصی به نام سئو را تشکیل می‌دهد. این تخصص دامنه گسترده‌ای دارد و از سئو درون صفحه و زیرمجموعه‌های آن مثل طراحی و کدنویسی برای سایت ، تدوین استراتژی سئو، تدوین استراتژی محتوایی، بازاریابی درونگرا و تولید محتوا تا سئو برون صفحه را شامل می‌شود.

برای درک بهتر سئو، به تعریف علمی سئو از سایت digitalnow دقت کنید:

seo چیست

سئو کلاه سفید چیست:

سئو کلاه سفید یا White Hat Seo بهینه سازی محتوای سایت با استفاده از تولید محتوای دست اول، سودمند و جذاب است. برخی کارشناسان سئو از این نوع بهینه سازی محتوا تحت عنوان تولید محتوا با رعایت شرایط و قوانین و تکنیک‌هایی مورد قبول گوگل یاد می‌کنند.

در ادامه به تعریف سئو کلاه سفید توسط سایت arimetrics.com توجه کنید.

سئو کلاه سفید چیست

باید دانست تولید و انتشار محتوای دست اول سئو شده آن هم از نوع کلاه سفید، کار ساده‌ای نیست. صاحبان کسب و کار برای رسیدن به چنین محتوایی، استراتژیست‌های محتوا، مدیران محتوا، نویسندگان، تصویربرداران و گویندگان حرفه‌ای و توانمند را به استخدام درمی‌آورند و ضمنا به منظور تکمیل استراتژی محتوایی سایت خود، سئو برون صفحه را هم مدنظر قرار می‌دهند.

موضوعی که در این میان مطرح می‌شود این است که تولید محتوای باکیفیت یا همان سئو کلاه سفید قطعا پرهزینه و به نتیجه رسیدن آن زمان‌بر است. اینجاست که برخی صاحبان کسب وکار در دام سئو کلاه سیاه می‌افتند.

سئو کلاه سیاه چیست:

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یا Seo Black Hat ،مجموعه‌ای از اقدامات است که به دور زدن و فریب سیستم هوشمند گوگل می‌انجامد و یک سایت را بدون آن که محتوای دست اول و مفیدی داشته باشد به جایگاه‌های بالا در جستجوهای کاربران می‌رساند. این اقدامات گاهی با بهینه‌سازی بیش از حد سایت است و گاهی با نگارش محتوا به شکلی فریبکارانه و یا اسپم کردن صفحه نتایج گوگل است.

البته گوگل برای آن که مقام خود را به عنوان برترین موتورجستجوگر اینترنتی جهان حفظ کند در برابر چنین اقداماتی دست روی دست نمی‌گذارد. به این معنی که گوگل دائما در حال بهبود سیستم هوشمند خود و ترمیم نقاط ضعف این سیستم است و همزمان مجازات و کاهش رتبه سایت‌هایی را که از روش‌های فریبکارانه استفاده می‎کنند، با جدیت پیگیری می‌کند.

سئو کلاه خاکستری چیست:

پیش از پرداختن به سئو برون صفحه بهتر است با روش دیگر سئو یعنی سئو کلاه خاکستری نیز آشنا شوید. سئوکاران حرفه‌ای، سئو کلاه خاکستری را چیزی بین سئوی سفید و سیاه نمی‌دانند بلکه اذعان دارند که این نوع سئو نیز از نظر گوگل مردود است اما استفاده از آن به اندازه سئو کلاه سیاه غیرحرفه‌ای نیست و اگر به درستی اجرا شود، ریسک بالایی نیز از نظر مجازات سایت شما توسط گوگل ایجاد نمی‌کند.

از جمله تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری می‌توان به خرید دامین، بک لینک گرفتن از حساب‌های فیک در شبکه‌های اجتماعی، بازطراحی سایت، کامنت‌گذاری در سایت‌ها و بک لینک دادن در این کامنت‌ها به سایت خود، قراردادن لینک سایت در ایمیل سایت‌های خبری و … از جمله روش‌های مشهور سئو کلاه خاکستری به شمار می‌رود.

سئو برون صفحه چیست؟

اقداماتی که صاحبان کسب وکارهای آنلاین برای ارتقا و بهینه سازی سایت و محتوای سایت خود انجام می‌دهند محدود به داخل سایت نیست. آنها باید در خارج از سایت خود و در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر نیز اقداماتی را به صورت هدفمند و مستمر انجام دهند که به این مجموعه فعالیت‌ها سئو برون صفحه گفته می‌شود. این اقدامات، مراحل و تکنیک‌های شناخته شده‌ای مثل بک لینک گرفتن از سایت‌های معتبر دارد اما اگر می‌خواهید سئو برون صفحه خوبی داشته باشید صرفا به بک لینک گرفتن اکتفا نکنید. در ادامه برخی از موثرترین موارد سئو برون صفحه را معرفی می‌کنیم.

تفاوت سئو درون صفحه و برون صفحه

مراحل سئو برون صفحه

ثبت سایت در موتورهای جستجو و دایرکتوری‌ها

لزومی ندارد منتظر دیده شدن و اصطلاحا ایندکس شدن سایت خود و محتوای آن توسط موتورهای جستجوی اینترنتی مثل گوگل، یاهو و بینگ بمانید. شما می‌توانید سایت خود را با ثبت کردن در موتورهای جستجو خارج از نوبت به آنها معرفی کنید. ثبت سایت در دایرکتوری‌های معروف اینترنتی مثل Pegasus، ZoomInfo و One Mission و حتی دایرکتورهای محلی که مرتبط به کسب و کار شما باشند به هر چه سریع‌تر و بهتر دیده شدن سایت شما و محتوای آن کمک می‌کند. البته به شرط آن که سایت خود را در دسته و زیرمجموعه درست قرار دهید.

بلاگ نویسی ، کامنت نویسی، پست نویسی

اگر می‌خواهید سایت شما و محتوای آن برای گوگل ارزشمند جلوه کند از نوشتن بلاگ و کامنت و پست غفلت نکنید. سایت‌های مرتبطی که امکان انتشار بلاگ و کامنت را برای شما فراهم می‌کنند نقش مهمی در دیده شدن و معرفی شما دارند. گوگل نیز به صورت مداوم در حال بررسی و آنالیز این بلاگ‌ها و کامنت‌ها است تا در رتبه‌بندی‌های خود هر سایت و محتوایی را که برای مخاطبانش مفید باشد، به جایگاه بهتری برساند. نوشتن پست‌های طولانی که معرفی کننده سایت و کسب وکار شما باشند و انتشار این پست‌ها در سایت‌های معتبر نیز همین کارکرد را برای شما دارد و یک فعالیت طلایی در سئو برون صفحه محسوب می‌شود. انتشار این پست‌ها در سایت های معتبر در ایران هزینه بر است اما مطمئن باشید این هزینه ارزش پرداخت دارد.

به اشتراک گذاشتن عکس، فیلم و پادکست

منتشر کردن فیلم و عکس‌های کسب وکار شما به همراه لینک سایت‌تان در شبکه های اجتماعی و پلتفرم‌های مختص انتشار عکس و فیلم مثل آپارات، یوتیوب ، فلیکر و پیکاس (دو مورد آخری مخصوص انتشار عکس هستند) نیز یکی از روش‌های کلیدی سئو برون صفحه به شمار می‌آید. امروزه تقریبا تمام کسب وکارهای موفق این فعالیت را به صورت مستمر انجام می‌دهند. همچنین چند سالی است که بازاریابان محتوا از سئو کردن پاردکست‌هایشان به جذب مخاطب برای پلتفرم‌ها می‌گردازند. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این موضوع، مقاله کامل سئو پادکست را مشاهده فرمائید.

بوکمارک کردن

گوگل و سایر موتورهای جستجو علاقه فراوانی به سایت‎های بوکمارک دارند. لینک‌ها و پست‎هایی را که در این سایت‌ها منتشر می شود برای سایتی که این لینک‌ها و محتواها به آن تعلق دارد رتبه مطلوبی از سوی گوگل و سایر موتورهای جستجوگر اینترنتی به ارمغان می‌آورند. پس شما هم از بوکمارک کردن آخرین صفحات و پست‌های خود در سایت‌های بوکمارک مثل ردیت غافل نباشید.

فعالیت در فروم‌ها و انجمن‌ها

انجمن‌های فراوانی هستند که به شما اجازه لینک‌گذاری در سایت یا قسمت امضای پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود را می‌دهند. بنابراین برای این که یکی از بهترین روش‌های سئو برون صفحه را پیگیری کنید انجمن‌های مرتبط با کسب وکار و سایت خود را پیدا کنید. همچنین در گفتگوهای تعامل آنلاینی که آنها با کاربران خود دارند حضور فعال و همراه با لینک گذاری داشته باشید. ضمنا همان گفتگو را در شبکه‌های اجتماعی کسب وکار خود به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

برای انجام سئو سایتتان باید تمامی نکات سئو را با دقت و به صورت کامل انجام دهید. اگر شما ایرادات فنی سایتتان را رفع کنید و تمامی نکات سئو داخلی را نیز انجام دهید، باز هم بخشی از فعالیت‌های سئو سایتتان را انجام نداده‌اید چرا که انجام سئو یعنی رعایت تمامی نکات سئو فنی، سئو درون صفحه و سئو برون صفحه. همچنین توجه داشته باشید سئو برون صفحه می‌تواند ورودی و ترافیک چشم‌گیری برای سایتتان ایجاد کند. به همین دلیل انجام مواردی نظیر رپورتاژآگهی، لینک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی، بک لینک از سایر سایت‌ و … تاثیر بسزایی در این امر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *