دیجیتال مارکتینگ و سئو, مقالات

سئو تصاویر چگونه انجام می‌شود؟ + مراحل انجام سئو تصاویر

سئو تصاویر
زمان مطالعه: 6 دقیقه

سئو تصاویر

با رعایت سئو تصاویر ، هر کسب و کار که بر بستر فضای مجازی فعالیت و بازاریابی می‌کند، می‌تواند تصاویر مرتبط با محصول و خدمات خود را به انبوهی از مخاطبان نمایش دهد.

وقتی می‌خواهیم در اینترنت مطالبی را که درباره آن کنجکاوی داریم، جستجو کنیم یا قصد داریم محصول و خدماتی را دریافت کنیم، علاوه بر متن‌های مختلف، تصاویر گوناگونی نیز به ما پیشنهاد می‌شود. این پیشنهادات تصویری به صورت تصادفی در صفحات اولویت‌دار گوگل قرار نگرفته‌اند و رعایت سئو تصاویر آنها را به این توفیق رسانده است. به همین دلیل است که گوگل جایگاه بهتری در جستجوهای کاربران به آنها می‌دهد.

تجربه نشان داده است که این محتواهای تصویری چه عکس و فیلم باشند و چه انیمیشن و اینفوگرافی، به شدت مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند. به نحوی که گاهی تاثیرگذاری آنها بر مخاطبان و کاربران از چند صفحه محتوای متنی هم بیشتر است.

در ادامه به بررسی انواع محتوا و به ویژه محتوا تصویری ، اهمیت تصاویر در جستجوهای مخاطبان و نحوه سئو کردن تصاویر در گوگل می‌پردازیم.

محتوا چیست؟

تعریف محتوا

بازاریابی مدرن که از آن به عنوان بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نیز نام برده می‌شود، وابستگی شدیدی به مفهومی با عنوان محتوا و تولید محتوا دارد. بسیاری از صاحبان کسب وکار اکنون به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که چگونه می توان از طریق محتوا بازاریابی کرد؟ چگونه تولید محتوا کنیم که سایت ما در جستجوهای گوگل در صفحه اول، نمایش داده شود؟

محتوا، اکنون چنان بر فضای کسب و کارهای فعال در فضای مجازی سلطه دارد که بی‌هیچ تردیدی می‌توان گفت بدون توجه و سرمایه‌گذاری در مبحث محتوا هیچ کسب وکار آنلاینی شانس موفقیت نخواهد داشت.

از محتوا تعاریف متنوعی ارائه شده که اتفاق نظر بر سر هیچ یک از آنها وجود ندارد اما روشن است که وقتی در بحث‌های بازاریابی محتوایی و سئو تصاویر از تولید محتوا سخن می‌گوئیم منظور ما:

تعریف محتوا

چند نوع محتوا داریم؟

تعریفی که از محتوا ارائه کردیم نشان می‌دهد دسته بندی‌های متنوعی از محتوا وجود دارد. انواع مختلفی از محتوا را می‌توان محتوا بر اساس فرم، کاربرد، بسترهای انتشار و … متصور شد. برای مثال محتواها را بر اساس فرم می‌توان به محتوای متنی، محتوای صوتی و محتوای تصویری دسته‌بندی کرد. هر یک از انواع این محتوا نیز به نوبه خود به دسته‌های دیگری تقسیم می‌شوند که در مورد آنها نیز شیوه‌نامه یا تعریف یکسانی وجود ندارد. برای مثال محتوای متنی می‌تواند شامل خبر، رپورتاژ، گزارش، مقاله، یادداشت و … باشد. محتوا تصویری را نیز می‌توان به محتوا با تصویر ثابت و محتوا با تصاویر متحرک و اقسامی مثل اینفوگرافیک، موشن‌گرافی، عکس، فیلم و اسکرین شات تقسیم بندی کرد که سئو تصاویر درباره همه آنها موضوعیت دارد. مصداق بارز محتوا صوتی نیز پادکست‌ها هستند که در یک مقاله جداگانه توضیحات کاملی برای سئو پادکست‌ها ارائه کرده‌ایم. همچنین محتواها را بر اساس کاربرد می‌توان به انواعی همچون محتوای آموزشی، محتوای تبلیغی، محتوای خبری، محتوای سرگرم کننده و … دسته‌بندی کرد.

چند نوع محتوا گرافیکی داریم؟

پیش از این گفتیم که محتواهای گرافیکی یکی از انواع محتواهای تصویری محسوب می شوند اما پرسش این است که محتوای گرافیکی چیست؟

محتوا گرافیکی چیست

محتوای گرافیکی پرکاربرد در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کسب وکارهای آنلاین عبارتند از اینفوگرافیک، موشن‌گرافی، اسلاید، استیکر و اسکرین شات.

هر یک از این نوع محتواها تاثیرگذاری خاص خود را بر مخاطبان دارند و این که سایت یا شبکه‌های اجتماعی کسب وکار شما بیشتر از اینفوگرافیک استفاده کند یا موشن گرافی یا انواع دیگر محتواهای گرافیکی به استراتژی محتوایی و الگو و شیوه تدوین شده برای سئو تصاویر سایت شما بستگی دارد.

چرا تولید محتوا گرافیکی برای گوگل مهم است؟

محتوا گرافیکی

شاید به عنوان یک فعال اقتصادی که در حال راه‌اندازی یا ارتقاء سایت یا شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کسب وکار خود است به این نکته پی برده باشید که سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی رقبای شما که از محتوا تصویری و به خصوص محتوای گرافیکی استفاده می‌کنند جایگاه مطلوب‎تری در جستجوهای گوگل دارند.
 بر این اساس احتمالا این سوال برای شما مطرح باشد که چرا تولید محتوا گرافیکی تا این اندازه برای گوگل دارای اهمیت است و چرا باید برای سئو تصاویر سایت خود اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل شوید؟ پاسخ این است که تصاویر و به ویژه تصاویر گرافیکی به شرط آن که جذابیت و خلاقیت را در انتقال پیام یا معرفی آن کسب وکار به کار برده باشند ارتباط موثر و بسیار سریعی با کاربران و مخاطبان برقرار می‌کنند و گوگل نیز به دنبال معرفی سایت‌هایی به جستجوگران است که چنین محتوای کاربرپسندی عرضه کند.

از سوی دیگر، محتواهایی که ارتباط سریعی با مخاطبان برقرار کنند از نظر گوگل اولویت بالایی دارند و محتواهای گرافیکی با انبوهی از مخاطبان که درک اطلاعات تصویری در سیستم ادراک آنها بهتر انجام می‌شود، ارتباط فوری و موثر برقرار می‌کنند.

سئو تصاویر و قرار گرفتن در صفحه اول تصاویر گوگل

سئو تصاویر به معنی مناسب سازی و به عبارتی هماهنگ سازی هر تصویر منتشر شده یا متقاضی انتشار در سایت بر اساس الگوها و الگوریتم‌های گوگل است. این کار موجب می‌شود سئو سایت شما به طور کلی ارتقا یابد و علاوه بر آن، محتواهای تصویری سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر و به ویژه در بخش تصاویر گوگل در جایگاه‌های مطلوب قرار گیرد. در ادامه برخی از نکات کاربردی مهم و کلیدی در مورد سئو تصاویر را مرور می‌کنیم.

نکات سئو تصاویر

الف) مرتبط بودن تصاویر با محتواها

گوگل با استفاده از هوش مصنوعی مرتبط بودن تصاویر به محتواهای هر سایت را بررسی می‌کند و اگر تصویری که منتشر می‌کنید بسیار جذاب و زیبا اما بی ربط به محتوای متنی باشد، گوگل رتبه سایت و تصویر را در جستجوهای کاربران تنزل می‌دهد.

ب) تغییر نام تصویر

نام تصاویر یکی از مواردی است که بر اساس الگوریتم‌های گوگل در جستجوها مورد توجه قرار می‌گیرد. بر این اساس توصیه می‌شود نام تصویر را تغییر دهید و اولویت اول شما برای نام جدید عکس باید همان کلیدواژه محتوایی باشد که این تصویر به همراه آن محتوا منتشر می‌شود.

ج) متن جایگزین

یکی از کاربردی ترین تغییرات برای سئو کردن تصاویر در ورد پرس تغییر متن جایگزین یا همان متن ALT است. متن جایگزین در واقع حاوی چند کلمه معنی دار در معرفی یا توصیف تصویری است که در ورد پرس ضمیمه محتوا می‌شود. این متن زمانی که تصاویر سایت بارگذاری نمی‌شوند، به کاربران نمایش داده می‌شوند. ضمنا این متن به نابینایانی که به شکل صوتی محتوای متنی را می‌شنوند کمک می‌کند مفهوم تصاویر را درک کنند. گوگل در الگوریتم‌های سئو تصاویر خود به این متن توجه دارد و بهتر است این متن حاوی کلمه کلیدی محتوایی باشد که تصویر به آن ضمیمه شده است.

د) تیتر یا Title تصاویر

اهمیت تیتر یا همان Title تصاویر نیز از دیدگاه گوگل کمتر از متن جایگزین نیست. اگر پوسته سایت شما ورد پرس باشد معمولا تیتر اصلی تصویر زیر همان قسمت که متن جایگزین قرار دارد باید نوشته شود. آنچه در این بخش به عنوان Title می‌نویسید به کاربر نمایش داده می شود و یک توضیح تکمیلی درباره تصویر است.

ه) اگزیف (EXIF) تصاویر

تصاویری که در سایت ها منتشر می شود دارای یک سری کد است که گوگل بر اساس الگوریتم های سئو خود این کدها را بررسی می‌کند. اگزیف (EXIF)، متن های داخل این کدها است. وارد کردن کلمات کلیدی و آدرس سایت در این کدها، سئوی تصاویر سایت شما را بهبود می‌بخشد.این کار را می توان  از طریق محیط ویندوز یا به وسیله نرم افزار فتوشاپ و یا به وسیله گوشی تلفن همراه انجام داد که در بخش‌های دیگر آموزش این کار به صورت تصویری و ویدئو به شما ارائه می‌شود.

و) افزونه‌های سئو تصاویر

افزونه ها در حکم میان برهایی هستند که تمام امور را بهینه سازی محتوای سایت را برای شما ساده تر می‌کنند. این افزونه ها خصوصا در پوسته ورد پرس بسیار کاربرد دارند. با نصب افزونه‌هایی همچون lazy load یا  wp-smushitمی‌توان تصاویر سایت را با حفظ کیفیت، کاهش حجم داده و فشرده کرد و سرعت لود کردن تصاویر را که از مهم ترین موارد در الگوریتم‌های گوگل است، بهبود بخشید.

سخن پایانی

سئو تصاویر یکی از زیرمجموعه‌های سئو درون صفحه (Off Page Seo) می‌باشد. به همین منظور اگر قصد دارید سایت شما در صفحات اول گوگل قرار بگیرد باید به سئو تصاویر اهمیت بیشتری دهید. به خاطر داشته باشید برای هر یک از تصاویر موجود در سایتتان، تگ آلت قرار دهید تا گوگل متوجه منظور شما از قرار دادن آن تصویر شود. هرچه زمان پیش می‌رود، مخاطبان زمان کمتری برای مطالعه محتواها پیدا می‌کنند. این در حالی است که منتشران محتوا نیز نسبت به سالیان گذشته رشد چشم‌گیری داشته‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت استفاده از تصاویر که هم برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد و هم محتوا عمیقی را در کسری از ثانیه به مخاطب می‌رساند، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *