دیجیتال مارکتینگ و سئو, مقالات

سئو پادکست چگونه انجام می‌شود. نکات مهم در تولید پادکست

سئو پادکست (محتوا صوتی)
زمان مطالعه: 6 دقیقه

سئو کردن پادکست

سئو پادکست ، مجموعه اقدامات، فنون و مهارت‌هایی است که سئوکاران و محتوا کاران از آن برای بهینه کردن محتوای صوتی و هماهنگ کردن آن با الگوریتم‌های گوگل استفاده می‌کنند.

بازاریابی محتوایی در یکی از ساده‌ترین تعریف خود بر این اصل تاکید دارد که هر کسب‌وکار می‌تواند با معرفی ظرفیت‌ها و محصولات خود در بستر اینترنت، مشتریان محدود را به مشتریان انبوه تبدیل کند. شما هم می‌توانید یک فعال اقتصادی باشید که می‌خواهد از فضای مجازی و کاربران بی‌شماری که در اینترنت، محصول و خدمات مورد نظرشان را جستجو می‌کنند، برای رشد فزاینده کسب وکار خود بهره‌مند شود. در این صورت باید با اصول و فرآیندهایی همچون تولید محتوا صوتی یا همان پادکست و سئو کردن پادکست که می‌تواند به موفقیت شما منتهی شود، آشنا شوید.
فرآیند معرفی توانمندی‌ها و محصولات و خدمات یک کسب‌وکار به مشتریان در فضای مجازی از طریق پیام‌های قابل فهم را بازاریابی محتوایی می‌نامند. همچنین پیام‌هایی که منتقل‌کننده ویژگی‌ها و مزیت‌های آن کسب‌وکار و محصولات و خدمات آن کسب‌وکار است را محتوا می‌نامیم.

 پادکست (فایل صوتی) برای گوگل مهم است؟

سوی دیگر این نوع بازاریابی، موتورهای جستجوگر اینترنتی و سرآمد تمام آنها یعنی گوگل قرار گرفته‌اند. ابزاری که منجر می‌شود محتواهایی را که کسب وکارها در فضای مجازی منتشر می‌کنند به جستجوگران، مخاطبان و مشتریان نمایش داده شود. این موتورهای جستجوگر، محتواها را بر اساس الگوهایی که به طور مستمر در حال بازبینی و اصلاح هستند، اولویت‌بندی می‌کنند تا مفیدترین و جذاب‌ترین محتواها را به کاربران نمایش دهند.
 بنابراین شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار باید ضمن تولید محتوا سودمند و جذاب به الگوهایی که گوگل بر اساس آنها محتواها را رتبه‌بندی می‌کند نیز توجه و محتوای خود را بر اساس این الگوها بهینه‌سازی کنید. بهینه‌سازی محتوا و هماهنگ‌ کردن آن با الگوهای گوگل را در اصطلاح سئو می‌نامند.
تا چند سال قبل تصور می‌شد متن و تصویر از نظر گوگل، بهترین نوع محتوا برای انتقال پیام به مشتریان در فضای مجازی است و گوگل ابزاری برای ارزیابی محتواهای صوتی ندارد. اکنون می‌دانیم که گوگل از سال 2019 محتواهای صوتی یا همان پادکست‌ها را نیز بر اساس الگوهای خود به صورت فراگیر مورد ارزیابی قرار می‌دهد و سایت‌هایی که پادکست‌های سئو شده را به محتوای خود افزوده‌اند نسبت به رقبایی که فاقد این گونه محتواهای صوتی هستند، رتبه بهتری در جستجوهای کاربران کسب می‌کنند. بنابراین سئو  پادکست اهمیت ویژه‌ای در فرآیندهای بازاریابی محتوایی پیدا کرده است.

سئو پادکست

محتوا صوتی (پادکست) چیست؟

لازم است قبل از مطالعه ادامه این مقاله، با تعریف علمی پادکست از نگاه سایت dictionary.cambridge آشنا شویم:

تعریف پادکست

پادکست یک نمونه تولید محتوا است اما نمی‌توان آن را گونه‌ای جدید از محتواهای صوتی به شمار آورد. تولید و انتشار فایل‌های صوتی با مضامین گوناگون آموزشی، کسب و کاری، سیاسی، هنری، سرگرمی و … از سال‌ها قبل و هم زمان با پیدایش رادیو و برنامه‌های رادیویی مرسوم است. با این حال استقبال از پادکست به عنوان محتوای صوتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. در یک تعریف ساده، پادکست فایلی صوتی یا مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است که می‌تواند حاوی محتواهای متنوعی باشد و در سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

در بحث‌های مرتبط با بازاریابی محتوایی و تولید محتوا، پادکست‌ها اغلب به صورت سلسله‌ای از فایل‌های صوتی معنا پیدا می‌کنند که به معرفی کسب وکارها و محصولات و خدمات و مزیت‌های آنها می‌پردازند یا آموزشی را که در راستای اهداف آن کسب و کار است به مخاطبان ارائه می‌دهند. مخاطبان به وسیله نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که برای شنیدن پادکست طراحی شده‌ است، مشتری این مجموعه پادکست‌ها می‌شوند و آنها را به صورت آنلاین یا آفلاین گوش می‌دهند.

محتوا صوتی چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

سئو سایت سندلوس

پیش از این گفتیم که تاثیر محتواهای صوتی بر سئو از سال 2019 به صورت گسترده آغاز شد و گوگل به عنوان بزرگ ترین موتور جستجوگر اینترنتی جهان از اواسط این سال اسکن و بررسی فایل‌های صوتی را کلید زد. به این ترتیب گوگل با گشودن یک ترم جدید در بازاریابی محتوا،  پادکست سئو «Podcast SEO» را وارد مفاهیم بازاریابی محتوایی کرد. با این تحول، شما می‌توانید سایت خود را با استفاده از تولید و انتشار پادکست و صد البته به شرط سئو کردن پادکست، ضمن جذب مخاطبان شنیداری، ترافیک و جست‌وجوی مخاطبان سایت خود را افزایش داده و رتبه و جایگاه بهتری در جستجوهای کاربران کسب کنید.
با وجود آن که بخشی از مخاطبان برای شنیدن محتواهای صوتی مورد نظر خود سراغ برنامه‌های پخش پادکست در تلفن همراه مانند Spotify  می‌روند و محتواهای صوتی مورد نظرشان را به این صورت جستجو می کنند اما کماکان بخش مهمی از مخاطبان، پادکست‌ها را با کلمات کلیدی جستجو می‌کنند و به همین دلیل سئو پادکست برای ارتقاء سئو سایت اهمیت بالایی دارد.
بد نیست بدانید گوگل این توانایی را دارد که محتواهای صوتی سایت‌ها را ارزیابی کرده و به ‌صورت متن درآورد تا پادکست‌ها در نتایج جست‌وجوی کاربران نمایان‌تر باشند. به عبارت دیگرGoogle Podcasts این امکان را برای کاربران ایجاد کرده است که اطلاعات مورد نظر خود از یک پادکست بدون آن که آن را بشنوند، کسب کنند. چندان دور از تصور نیست زمانی که با جستجو کردن یک سوال یا کلمه کلیدی، گوگل پادکست‌های حاوی اطلاعات مورد نظر را برای ما فهرست کند.

پادکست چه کمکی به سئو سایت می‌کند؟

نکات فنی تولید محتوا صوتی

پادکستی که شما تولید می‌کنید باید به گوش شنوندگان و مخاطبانتان خوش بیاید. این امر مستلزم رعایت برخی نکات فنی در تولید محتواهای صوتی است که در ادامه به برخی از مهم ترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • استفاده از ابزار و فناوری کارآمد

یک پادکست شنیدنی را نمی‌توان با ابزارها و فناوری‌های ناکارآمد و قدیمی ضبط کرد. بهترین و جذاب‌ترین پادکست‌ها اگر بدون کیفیت ضبط شوند و بدون کیفیت به گوش مخاطب برسند، زحمت و هزینه تولید و انتشار آنها به هدر رفته است. میکروفن‌های باکیفیتی مثل میکروفون RODE NT1-A یا میکروفون دستی بویا مدل BY-HM2 در بازار قابل دسترسی است. کارت صدا اکسترنال، کابل‌های اتصال، پایه‌ها و نرم‌افزارهای ویرایش صدا مثل Adobe CC، Adobe Auditon و Audacity نیز از جمله ملزومات لازم برای تولید یک پادکست باکیفیت است.

  • ضبط پادکست در محیط اکوستیک

برای ضبط پادکست لازم نیست حتما به یک استودیوی حرفه ای اکوستیک بروید اما بی صدا کردن محیط تا حدی که صداهای مزاحم به صدای گوینده و صداهای دیگر پادکست شما لطمه نزند، لازم و ضروری است. گاهی دور بودن محل ضبط از پنجره یا انتخاب ساعات شب که سکوت محیط پیرامونی بیشتر است می‌تواند کیفیت پادکست شما را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

  • گوینده حرفه‌ای و خوش صدا

قابل درک است که شما نگران هزینه‌های تولید پادکست باشید و شاید وسوسه شوید از بین اطرافیانتان فردی را برای اجرای پادکست انتخاب کنید یا خودتان آن را اجرا کنید. اما این صرفه‌جویی می‌تواند به قیمت از دست دادن مخاطبان و مشتریانتان تمام شود. یک گوینده خوش صدا و مسلط و حرفه‌ای می‌تواند به متن پادکست شما روح لازم را بدمد و مخاطبانتان را مجذوب کند. اگر این توانایی را در خود نمی‌بینید، در به خدمت گرفتن گوینده حرفه‌ای تردید نکنید.

نکات سئویی برای تولید پادکست

سئو کردن پادکست یا بهینه سازی پادکست برای موتورهای جستجوگر اینترنتی نیز همچون سئو کردن محتواهای متنی و تصویری، روش‌های شناخته شده‌ای دارد که در ادامه به 5 مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

1- استفاده از کلمات کلیدی در عنوان پادکست

عنوان محتوا همچنان با اهمیت‌ترین پارامتر در الگوریتم‌های گوگل برای ارزیابی هر نوع محتوا است. در مورد سئو پادکست نیز لازم است عنوانی که پادکست شما با آن منتشر می‌شود جذاب و حاوی کلمه کلیدی اصلی محتوا و مضمون آن پادکست باشد.

2- استفاده از چکیده محتوا

چکیده‌ای از محتوای هر پادکست باید در زیر آن وجود داشته باشد و مخاطبان را با آنچه در این فایل صوتی خواهند شنید آشنا کند. این چکیده نیز باید حاوی کلمات کلیدی اساسی به کاررفته در عنوان و محتوای پادکست باشد.

3- در نظر گرفتن صفحه اختصاصی برای پادکست در وبسایت

گوگل به وب سایت‌هایی که صفحه اختصاصی برای انتشار پادکست در نظر می‌گیرند رتبه بهتری در جستجوها می‌دهد. پس همین حالا دست به کار شوید و برای پادکست‌های خود صفحه اختصاصی در وب سایت‌تان بسازید.

4- انتشار پادکست همراه با تصویر

تجربه نشان می‌دهد جستجوکنندگان پادکست، پادکست‌هایی که با تصاویر و کاور جذاب منتشر می شوند را ترجیح می‌دهند. گوگل نیز این پادکست‌ها را بیشتر به مخاطبان نمایش می‌دهد. فراموش نکنید که در سئو کردن پادکست ، تصویر کاور پادکست علاوه بر جذابیت باید مرتبط با محتوای آن باشد. در غیر این صورت دیر یا زود مشمول قواعد و مجازات‌های گوگل برای سئو کلاه سیاه می‌شوید.

5- انتشار پادکست در شبکه های اجتماعی با لینک گوگل پادکست

پادکست‌هایتان را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید و این کار را با استفاده از لینک گوگل پادکست خود انجام دهید تا به ترافیک و جایگاه سایت خود در جستجوهای گوگل کمک کنید.

سخن پایانی

پادکست یکی از قالب‌های محتوایی در اجرا استراتژی محتوایی محسوب می‌شود. اما بنا به دلایلی در پیاده‌سازی استراتژی محتوایی و بازاریابی استفاده نمی‌شود. این در حالی است که اگر کسب و کارها به آن توجه ویژه‌تری داشته باشند (به دلیل عدم توجه رقبا به این قالب محتوایی) می‌توانند به سرعت رتبه سایتشان را ارتقا دهند. پیشنهاد می‌شود برای شروع، بسیار ساده عمل کنید و سعی داشته باشید محتوا صوتی غنی را هرجند بدون امکانات در سایت خود قرار دهید. سپس به مرور زمان بر روی نحوه ضبط کردن صدا، افکت‌ها، تدوین و … آن نیز تمرکز و تلاش نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *