مدلها و تمپلیت‌ها

تمپلیت اولویت‌بندی نهایی پرسوناها / به همراه ویدیو آموزشی

تمپلیت اولویت‌بندی پرسوناها
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در مراحل اولیه تحقیقات بازار (گام اول و دوم)، به تحلیل اکوسیستم کسب و کار و استخراج مخاطبان از آن پرداختیم. اما این مخاطبان نمی‌توانستند پرسونا هدف ما را تشکیل دهند. چرا که دسته‌های مخاطبان بسیار زیاد بودند. همچنین آنها به صورت کلی تقسیم‌بندی شده بودند و اطلاعات جزئی‌تری از آن‌ها در دسترس نبود. تمپلیت اولویت‌بندی پرسونا‌ها به ما کمک می‌کند تا با تمرکز بیشتر و بهتر گام در مرحله تحلیل مخاطب بگذاریم. همچنین با توجه به آنکه پرسوناهای اصلی از تحلیل مصاحبه و پرسشنامه‌ها به دست آمده‌اند و با توجه به اهداف، نقاط قوت و نقاط ضعف کسب و کار استخراج شده‌اند، اولویت‌بندی پرسوناها می‌تواند بسیار هدفمندتر انجام پذیرد. اما قبل از هر چیز باید بدانیم پرسونا چیست. برای دانستن این موضوع و همچنین نحوه اولویت‌بندی پرسوناها می‌توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

پرسونا چیست؟

پرسونا چیست

ویدیو آموزشی اولویت‌بندی پرسوناها

 

ویدیو معرفی دوره جامع تحقیقات بازار

 

دریافت مجموعه کامل تحقیقات بازار

این مجموعه شامل 27 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 8 ویدیو از دوره تحقیقات بازار طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- تحلیل اکوسیستم کسب و کار 2- ایجاد و اولویت‌بندی اولیه مخاطبان 3- تحلیل پرسونا با مصاحبه 4- تجزیه و تحلیل پستل(pestle) 5- تحلیل پرسونا با پرسشنامه 6- تجزیه و تحلیل اس دبلیو اوتی (SWOT) 7- هدفگذاری اسمارت(smart) 8- اولویت‌بندی نهایی پرسوناها 9- بوم پرسونای مخاطب

می‌توانید این 9 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

مثال اولویت‌بندی پرسوناها

همانطور که در تصویر تمپلیت اولویت‌بندی پرسونا در انتهای این مطلب مشاهده می‌کنید، مخاطبان به صورت دسته‌های کلی تقسیم‌بندی شده‌اند.

در مثال ذکر شده در این تمپلیت، یک دسته از مخاطبان کسب و کار گردشگری، گردشگران خارجی هستند. پرسوناهای استخراج شده از این مخاطب، گردشگران اروپایی، آمریکایی، عربی و … می‌باشند. شما نیز تا اینجا کار توانسته‌اید برای کسب و کار خودتان در این مرحله، پرسوناهای بسیاری (مثلا 50 یا 60 پرسونا) استخراج کنید. اما کار بسیار دشواری است که این تعداد پرسونا را مورد تحلیل قرار دهیم.

برای سادگی و همچنین هدف‌مند کردن این امر نیاز است که دو کار انجام دهید:

اولا پرسوناهای استخراج شده در مرحله اول را به پرسوناهای ریزتر و جزئی‌تری تقسیم کنید. این تقسیم‌بندی می‌تواند بر اساس منطقه جغرافیایی، سن، وضعیت درآمد و … باشد. مثلا پرسونای گردشگران اروپایی به موارد جزئی‌تری تقسیم می‌شوند:

گردشگران فرانسوی بین 20 تا 30 سال

گردشگران بلژیکی با درآمد بالا

و …

دوما  با توجه به پتانسیل‌های سازمان، نحوه ارائه خدمات، سطح کیفی خدمات و محصولات کسب و کارتان، میزان ارتباط کسب و کارتان با کشورهای مختلف و … به اولویت‌بندی پرسوناها بپردازید.

برای مثال زمانی که یک کسب و کار گردشگری در تیم خود چند مترجم زبان عربی دارد و یا امکان اسکان گردشگران عربی در شهرهای زیارتی مثل مشهد برایش فراهم است و یا امکانات برقراری ارتباط با کشورهای عربی جهت بازاریابی گردشگری برای آن کسب و کار موجود است، اولویت پرسونا با گردشگران عرب 30 تا 40 سال با درآمد بالا است.

شما می‌توانید در ادامه، تمپلیت اولویت‌بندی پرسونا را مشاهده کنید.

تمپلیت اولویت‌بندی پرسوناها

تمپلیت اولویت‌بندی پرسونا

و اما در آخر

پس از آنکه پرسوناهای مورد هدف کسب و کار شما استخراج و اولویت‌بندی شدند، باید وارد آخرین مرحله از تحقیقات بازار شوید. مرحله‌ای که گام مهمی برای ورود به تحلیل مخاطب است. این مرحله تحلیل پرسونای مخاطب نام دارد. در این مرحله پرسوناهای با اولویت بالا را پس از شناسایی مورد تحلیل قرار می‌دهیم. مواردی نظیر سودها و چالش‌های مشتری، کانال‌های ارتباطی، محصولات مورد اقبال آن‌ها و … مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحقیقات بازار

شما در این مطلب با گام هشتم تحقیقات بازار یعنی اولویت بندی نهایی پرسوناها آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحقیقات بازار را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • گام یک: تحلیل اکوسیستم کسب و کار+تمپلیت‌ها
  • گام دو: ایجاد و اولویت‌بندی مخاطبان+تمپلیت‌ها
  • گام سه: تحلیل پرسوناها با مصاحبه+تمپلیت‌
  • گام چهار: تجریه و تحلیل پستل(pestle)+تمپلیت‌
  • گام پنج: تحلیل پرسوناها با پرسشنامه+تمپلیت
  • گام شش: تجزیه و تحلیل swot+تمپلیت
  • گام هفت: هدفگذاری اسمارت(smart)+تمپلیت
  • تیک سبز گام هشت: اولویت‎‌بندی نهایی پرسوناها+تمپلیت
  • گام نه: بوم پرسونای مخاطب+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل تحقیقات بازار

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحقیقات بازار دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 9 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “تمپلیت اولویت‌بندی نهایی پرسوناها / به همراه ویدیو آموزشی

  1. فتحی گفت:

    خیلی جالب بود این روش رسیدن به پرسونا و مخاطب، سپاس

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      نظر لطف شما هست
      ممنون از توجهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *