دیجیتال مارکتینگ و سئو, سئو, مقالات

نحوه هشتگ‌گذاری در اینستاگرام + 4 نکته مهم هشتگ‌گذاری در اینستا

هشتگ‌گذاری اینستاگرام
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اینستاگرام، می‌تواند کسب و کار شما را پررونق کند و درآمدتان را افزایش دهد اما این امر مستلزم آگاهی از نکات مهمی همچون هشتگ‌گذاری در اینستاگرام است.

چنانچه به دنبال ایجاد تحول در کسب وکار خود هستید و آشنایی با ظرفیت‌های اینستاگرام را به عنوان یک شبکه اجتماعی پرمخاطب، برای معرفی هر چه بیشتر محصولات و خدمات خود در دستور کار قرار داده‌اید، در همان گام‌های اول با مفهومی تحت عنوان هشتگ و هشتگ‌گذاری در اینستاگرام سر و کار پیدا خواهید کرد.

اینستاگرام عرصه‌ای در فضای مجازی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که از آن برای ارائه تصاویر و فیلم‌های جذاب و قانع کننده از توانمندی‌های شخصی خود یا کسب و کارشان استفاده می‌کنند. اما این فضا به شدت رقابتی است. طبعا موفقیت مستمر در این رقابت با تولید محتوای تصادفی و بدون برنامه و بدون استراتژی امکان پذیر نیست. هشتگ گذاری در اینستاگرام یکی از مهم‌ترین اصول و مهارت‌های لازم برای موفقیت در این رقابت است.

اهمیت داشتن استراتژی محتوا در اینستاگرام

لایک اینستاگرام

شاید تصور کنید تدوین استراتژی محتوا برای حضور موثر در فضای مجازی مختص کسب وکارهای بزرگ است و یک کسب وکار کوچک یا متوسط که اینستاگرام را به عنوان ویترین معرفی محصولات و خدمات و همچنین فضایی برای تعامل با مشتریان خود برگزیده نیاز چندانی به استراتژی محتوا ندارد. بهتر است بدانید چنین تصوراتی نمی‌تواند شما را به موفقیت مورد انتظارتان برساند. پیش از این نیز بیان کرده‌ایم که استراتژی محتوا، یک نقشه راه است که باید پیش از تولید محتوا آن را در اختیار داشته باشید.

یک نمونه استراتژی اینستاگرام حرفه‌ای باید برای شما مسیری را ترسیم کند که بر اساس آن بدانید چه محتوایی، برای کدام گروه از مخاطبان تولید کنید و این محتوا بهتر است در چه تاریخ و زمانی از شبانه روز منتشر شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید در استراتژی اینستاگرام شما به صورت دقیق به آن پرداخته شود موضوع هشتگ‌های عمومی و اختصاصی لازم برای هر محتوا و نحوه هشتگ‌گذاری در اینستاگرام است. نداشتن استراتژی محتوا در اینستاگرام به معنای آن است که شما بدون هیچ برنامه‌ای وارد گود رقابت با کسب و کارهای مشابه خود شده‌اید و در چنین رقابتی هر قدر هم هزینه کنید و زمان صرف کنید، نتیجه‌ای جز شکست ندارد.

هشتگ چیست؟

نحوه هشتگ‌گذاری در اینستاگرام

علامتی که امروزه آن را در فضای مجازی و خصوصا شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام و توئیتر و پلتفرم‌هایی همچون یوتیوب تحت عنوان هشتگ و با این علامت # می‌شناسیم، تاریخچه‌ای طولانی دارد. این علامت از حدود 30 سال پیش و در زبان برنامه نویسی C مورد استفاده قرار گرفت اما رایج شدن این علامت از سال 2007 و در توئیتر اتفاق افتاده است.

هشتگ چیست؟

کاربرد هشتگ‌گذاری در اینستاگرام

فرض کنید شما به عنوان صاحب یک کسب و کار می‌خواهید از ظرفیت‌های اینستاگرام در توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود استفاده کنید. در این صورت به یک الگو یا نمونه استراتژی اینستاگرام نیاز خواهید داشت که بر اساس آن عکس‌ها و فیلم‌های مورد نظرتان را از محصولات و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌کنید در اینستاگرام به اشتراک بگذارید. فعالان اقتصادی فراوان دیگری نیز همچون شما در اینستاگرام حضور می‌یابند تا کالا و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند. به این ترتیب با انبوهی از فیلم و عکس و محتوا در این شبکه اجتماعی مواجه می‌شویم و اینجاست که برای پیدا کردن محتوای مورد نظر خود، نیازمند دسته‌بندی محتواها خواهیم بود. هشتگ‌گذاری در اینستاگرام با دسته‌بندی و قرار دادن محتواهای مرتبط در یک دسته، کار جستجوگران را برای یافتن تصاویر و محتواهای مطلوبشان در این شبکه اجتماعی آسان می‌کند.

هشتگ‌گذاری در اینستاگرام کاربردهای متنوعی دارد به این معنی که می‌توان با هشتگ:

توضیحات داده شده درباره یک مفهوم یا محصول یا خدمت را تحت یک عنوان دسته بندی کرد.

یا می‌توان با هشتگ، برند کسب وکار یا یک کالای خاص را مورد اشاره قرار داد.

یا رویداد، نمایشگاه یا کمپین خاصی را در اینستاگرام برای مخاطبان، قابل دسترس‌تر کرد.

برای مثال اگر کسب وکار شما به پوشاک مردانه مرتبط است با هشتگ گذاری #پوشاک_مردانه، کاربرانی که در اینستاگرام، به دنبال محتواهای مرتبط با پوشاک مردانه باشند، به صفحه کسب و کار شما هدایت می‌شوند.
 فراموش نکنید که وقتی به جای یک کلمه، یک عبارت را هشتگ می‌کنید، باید بین کلمات آن عبارت، از علامت _ که آندرلاین underlines یا خط فاصله نامیده می‌شود، استفاده کنید.

همچنین به عنوان مثال کسب و کار شما می‌تواند شعبه ای از شرکت صنایع غذایی گوشتیران باشد. در این صورت استفاده از هشتگ‌گذاری برند این شرکت به صورت #گوشتیران می‌تواند کابران و مشتریانی را که جستجوگر فرآورده‌های گوشتی این شرکت باشند را به صفحه شما جذب کند.

نکات مهم هشتگ‌گذاری در اینستاگرام که باید به آن‌ها توجه شود

هشتگ

هشتگ‌گذاری در اینستاگرام ابزاری است که می‌تواند به بهتر دیده شدن کسب وکار شما در اینستاگرام و برندینگ یا پرسونال برندینگ شما کمک کند اما استفاده از این ابزار قواعدی دارد که باید به آنها توجه کرد. در زیر به اصول هشتگ‌گذاری می‌پردازیم:

تعداد هشتگ ها باید مناسب باشد

درست است که هشتگ می‌تواند پیدا کردن محتوای شما را ساده کند اما استفاده بیش از حد از هشتگ می‌تواند هم به پیج شما و هم به پست یا استوری که منتشر کرده‌اید آسیب برساند. تعداد مناسب استفاده از هشتگ در پست‌ها و استوری‌ها فرمول دقیقی ندارد و این امر به کسب وکار شما و فعالیت رقبای شما و قواعد اینستاگرام وابسته است. ممکن است برخی مواقع لازم باشد شما حداکثر هشتگ – یعنی ۳۰ هشتگ برای هر پست و ۱۰ هشتگ هر استوری – به کار ببرید اما غالبا تعداد هشتگ مناسب 3 تا 11 هشتگ برای هر پست است. ضمنا ممکن است لازم باشد در یک پیج، بعضی پست‌ها با تعداد هشتگ کمتر یا بیشتر منتشر شود. اگر در این موضوع تخصص لازم را ندارید بهتر است از کارشناسان استراتژی محتوای اینستاگرام مشورت بگیرید.

از هشتگ‌های ترند کسب وکارتان به درستی استفاده کنید

نحوه هشتگ‌گذاری

یکی از مهم‌ترین نکات هشتگ‌گذاری در اینستاگرام ، شناسایی و استفاده درست از هشتگ‌های ترند هر کسب و کار است. این هشتگ‌ها در منابع مختلف از جمله گوگل و برخی سایت‌های تخصصی استراتژی محتوا که نمونه استراتژی اینستاگرام را به کاربران معرفی کرده‌اند، در دسترس قرار دارند. بعد از شناسایی بهترین هشتگ‌های مرتبط با کسب و کارتان باید از آنها به صورت اصولی استفاده کنید. در برخی موارد استفاده از تمام هشتگ‌های ترند یک کسب وکار نمی‌تواند به دیده شدن محتوای شما کمک کند و بهتر است روی هشتگ‌هایی کار کنید که در عین موثر بودن کمتر ترند شده‌اند. برای پیدا کردن هشتگ‌های مناسب اینستاگرام می‌توانید از سایت  keywordtool.io استفاده کنید.

از هشتگ‌های ممنوع، تکراری و غیر مرتبط استفاده نکنید

اشتیاق در استفاده از هشتگ برای رونق کسب وکار نباید شما را به استفاده از هشتگ‌هایی بکشاند که معرف محتواهای نامناسب، غیراخلاقی و متضاد با موازین فرهنگی و اجتماعی کشور باشد. درست است که این هشتگ‌ها پرجستجو به شمار می‌آیند اما استفاده از آنها حتی جستجوگران این هشتگ‌ها را نیز به پیچ شما هدایت نمی‌کند. چرا که در جستجوها برای آنها پست‌های تاپ مربوط به آن هشتگ به نمایش درمی‌آید و پست شما شانسی برای دیده شدن نخواهد داشت. هشتگ‎های تکراری و غیرمرتبط نیز به سرعت پیج و پست شما را از جستجوها حذف خواهد کرد.

نحوه هشتگ‌گذاری دراستوری اینستاگرام

هشتگ اینستا

اینستاگرام این قابلیت را دارد که  علاوه ‌بر پست‌ها، در استوری‌ها نیز هشتگ‌گذاری کنید. ضمنا توصیه می‌کنیم در Bio پیج اینستاگرام خود هم از هشتگ‌هایی که معرف کسب وکار شما باشد، استفاده کنید.
هشتگ‌ گذاری دراستوری اینستاگرام تفاوتی با هشت گذاری در پست ندارد و می‌توانید با ابزار نوشتن در استوری و استفاده از #  و اضافه کردن کلمه یا عبارت موردنظر خود در قسمت استوری، هشتگ گذاری را انجام دهید. ضمنا روش دیگری نیز برای این کار وجود دارد و آن استفاده از استیکر نماد هشتگ است، به این صورت که بعد از انتخاب استیکر هشتگ باید کلمه یا عبارت موردنظرتان را اضافه کنید.

در انتها باید بگیم که

هر بستر آنلاین در دیجیتال مارکتینگ، قواعد و اصول خود را دارد. اینستاگرام نیز از این قاعده مستثنا نیست. پیدا کردن هشتگ‌های مناسب و هشتگ‌گذاری از این موارد محسوب می‌شود. این در حالی است که با وجود فیلتر شدن اینستاگرام هنوز بسیاری از کسب و کارها در آن فعال هستند. بلاگرها، لایف‌استایل‌ها، فشن‌بلاگرها، واینرها و … جز افرادی هستند که بیشترین بهره را از این شبکه‌ اجتماعی می‌برند. می‌توانید برای آشنایی با مفهوم بلاگر لایف استایل و تفاوت آن با فشن بلاگرها و همچنین تفاوت اینفلوئنسرها با بلاگرها از طریق این لینک‌ها، اطلاعات کاملی به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *