مدلها و تمپلیت‌ها

شناسایی رقبا چگونه انجام می‌شود؟ + ویدیو آموزشی و تمپلیت شناسایی رقبا

تمپلیت شناسایی رقبا
زمان مطالعه: 4 دقیقه

شناسایی رقبا

شناسایی رقبا و پس از آن تحلیل رقبا از اهمیت بسیار زیادی در طراحی یک استراتژی موفق برخوردار است. اصولا هرچه شناخت از رقبا بیشتر باشد از سوی دیگر تصمیم‌گیری‌ها دقیق‌تر می‌شود. در واقع شناخت سه مورد زیر است که مبنای یک استراتژی کسب و کاری موفق را تشکیل می‌دهد:

  • شناخت بازار
  • شناخت مخاطبان
  • شناخت رقبا

البته در این متن قصد داریم اهمیت و چگونگی شناسایی رقبا را بررسی کنیم و در مطالب مربوط به شناخت بازار و شناخت مخاطبان نیز می‌توانید تکنیک‌های مربوط به آن‌ها را مطالعه کنید.

اما رقبا را چگونه شناسایی کنیم؟ از کجا بفهمیم که واقعا رقبای ما چه کسانی یا چه شرکت‌هایی هستند؟

تعریف رقیب

در اولین گام از سری مراحل آموزش تحلیل رقبا به شناسایی رقیب پرداخته‌ایم. در ادامه ویدیو آموزشی توضیح تمپلیت شناسایی رقبا را در دو قسمت ملاحظه بفرمایید.

قسمت اول ویدیو آموزشی تمپلیت شناسایی رقبا

ویدیو معرفی دوره جامع تحلیل رقبا

 

دریافت مجموعه کامل تحلیل رقبا

این مجموعه شامل 36 فایل از تمپلیت‌ها و فایل اکسل قابل ویرایش و همچنین 39 ویدیو از دوره تحلیل رقبا طبق موارد زیر است: (توضیحات بیشتر دوره)

1- شناسایی رقبا  2- اطلاعات عمومی رقبا 3- تحلیل محصول یا محتوای رقبا در (4p) 4- تحلیل برندینگ رقبا 5- اطلاعات عمومی رقبا در فضای آنلاین 6- بررسی ظاهر و صفحات سایت رقبا 7- بررسی شبکه‌های اجتماعی رقبا 8- آنالیز نمونه رقبای خارجی 9- بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی 10- بوم استراتژی محتوایی سایت 11- تحلیل و مقایسه جامع رقبا

می‌توانید این 11 گام را از سه روش زیر به‌طور کامل دریافت کنید:

با فرض پذیرش تعریف جمله قبل، به صورت کلی رقبا به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند. دسته اول رقبایی هستند که راه‌حلشان برای پاسخ به نیازهای مخاطبان ما، مشابه راه‌حل ما است. دسته دوم هم رقبایی هستند که راه‌حل آن‌ها برای پاسخ به نیازهای مخاطبان، با راه‌حل ما متفاوت است اما همان نیازی که ما قصد پاسخ به آن را داریم مد نظر قرار داده‌اند.  

قسمت دوم ویدیو آموزشی تمپلیت شناسایی رقبا

نحوه شناسایی رقبا

روش‌های مختلفی برای شناسایی رقبا وجود دارد و موضوع مهم در این زمینه، بنا نکردن نتایج تحلیل بر روی یک روش شناسایی است. هر کانالی رقبای متفاوتی را به ما معرفی می‌کند و بهتر است که این کانال‌ها به صورت دائم رصد شوند. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

شناسایی رقبا با استفاده از تحقیقات بازار:

یکی از مهم‌ترین و به لحاظ اولویت ترتیبی، اولین روش‌ها برای شناسایی رقبا، تحقیقات بازار است. در واقع نه به صورت مستقیم اما در مسیر تحقیقات اولیه از بازار، شناخت خوبی از تاثیرگذارهای آن صنعت بدست می‌آید.

شناسایی رقبا با استفاده از بازخوردهای مشتریان:

یکی دیگر از روش‌های شناسایی رقبا، بازخورد گرفتن از مشتریان و مخاطبان است. این بازخوردها را می‌توان در نظرسنجی‌ها دریافت کرد.

شناسایی رقبا با استفاده از ترندیابی:

یکی از مهم‌ترین و وسیع‌ترین روش‌ها، شناسایی رقیب به وسیله ترندیابی است. در واقع با ترندیابی به خصوص از نظر کیوردرسرچ، می‌توان کدها و اطلاعات زیادی استخراج و برای شناخت رقبا استفاده کرد. با این روش حتی نقاط عطف و تاکید رقبا را می‌یابیم.

شناسایی رقبا از طریق جستجو در اینترنت:

امروزه در اینترنت از اکثر کسب و کارها، اطلاعات خوبی موجود است. حتی اطلاعاتی از کسب و کارهای سنتی قوی که خودشان در فضای اینترنت بستری ندارند نیز، اطلاعات فراوانی وجود دارد.

شناسایی رقبا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی:

در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان با چند شاخص هشتگ، نظرات افراد، تعداد دنبال‌کنندگان و… به لیستی از رقبای تاثیر گذار دست یافت. 

شناسایی رقبا با استفاده از سایت‌ها و ابزارها:

سایت‌هایی نیز وجود دارند که بر مبنای اطلاعاتی که شما وارد می‌کنید، افراد و کسب و کارهای شاخص را برای شما فهرست می‌کنند. وبسایت‌هایی مثل SIMILARWEB، SOCIAL MENTION،  و… که می‌توان از آن‌ها برای شناسایی رقبا استفاده کرد.

شناسایی رقبا از طریق اصناف و اتحادیه‌ها:

کسب و کارهای زیادی هستند که اطلاعاتی چندانی از آن‌ها نمی‌توان یافت. تنها اطلاعاتی که از آن‌ها وجود دارد مربوط به اصناف، اتحادیه‌ها و بسترهای ثبتی است.

مراحل مذکور در تصویر زیر در قالب تمپلیت و جدول آورده شده است.

تمپلیت شناسایی رقبا

تمپلیت شناسایی رقبا

این تازه شروع کار است

روش‌های بالا، تنها روش‌های شناسایی رقبا نیستند اما از دقت مناسبی برخوردار هستند. رقبای دیگری نیز در خلال استفاده از روش‌های بالا پیدا می‌شوند که لیست رقبا را به مرور تکمیل می‌کنند. نکته مهمی که پس از شناسایی رقبا وجود دارد، تحلیل رقبای شناسایی شده است. از تحلیل مهم‌تر نیز، استفاده از آن تحلیل در برنامه‌ریزی‌های اجرایی کسب و کار است. این تحلیل از رقبا را می‌توان در گام‌های بعدی مانند تمپلیت اطلاعات عمومی رقبا، مشاهده کنید که لینک آن در زیر قرار داده شده است.

تمپلیت اطلاعات عمومی رقبا

سایر گام‌ها و تمپلیت‌های تحلیل رقبا

شما در این مطلب با گام اول تحلیل رقبا یعنی شناسایی رقبا آشنا شدید. همچنین می‌توانید سایر گام‌های تحلیل رقبا را از طریق لینک‌های زیر مطالعه و تمپلیت‌های مرتبط را دریافت کنید.

  • تیک سبز گام یک: شناسایی رقبا+تمپلیت‌
  • گام دو: اطلاعات عمومی رقبا+تمپلیت‌
  • گام سه: تحلیل محصول یا محتوا رقبا در 4p+تمپلیت‌
  • گام چهار: تحلیل برندینگ رقبا+تمپلیت‌
  • گام پنج: اطلاعات عمومی رقبا در فضای آنلاین+تمپلیت
  • گام شش: بررسی ظاهر و صفحات سایت رقبا+تمپلیت
  • گام هفت: بررسی شبکه‌های اجتماعی رقبا+تمپلیت
  • گام هشت: آنالیز نمونه رقبای خارجی+تمپلیت
  • گام نه: بوم استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی+تمپلیت
  • گام ده: بوم استراتژی محتوایی سایت+تمپلیت
  • گام یازده: تحلیل و مقایسه جامع رقبا+تمپلیت

دریافت مجموعه کامل دوره تحلیل رقبا

“””نکته مهم: از طریق لینک‌های بالا می‌توانید به سایر گام‌های دوره آموزش تحلیل رقبا دسترسی داشته باشید. ضمنا برای دریافت تمام فایل‌ها، تمپلیت‌ها و ویدیوهای 11 گام بالا از طریق دکمه زیر اقدام کنید.”””

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “شناسایی رقبا چگونه انجام می‌شود؟ + ویدیو آموزشی و تمپلیت شناسایی رقبا

  1. sahar vaseghi گفت:

    سلام !!!!!! هزینه ثبت نام دوره به چه صورته؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      اطلاعات کامل رو میتونید در وسط صفحه ملاحظه کنید
      موفق باشید

  2. شهره اسماعیلی گفت:

    سلام و وقت به خیر. الان یه سوالی که دارم اینکه اگر بیشتر از این 6 یا 7 مورد روش شناسایی رقیب، روش های دیگه هم خودمون بتونیم رقبا رو شناسایی کنیم، میشه از اون ها هم به استفاده کرد یا توی مراحل بعدی به مشکل میخوریم؟

    1. پشتیبانی سندلوس گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله اینجا تمام کانال‌هایی که میتونید رقبا را شناسایی کنید دربارش صحبت شده
      اما یک بخشی هم میتونید کانال‌های دیگه رو اضافه کنید
      به شرطی که پارامترهای رقیب رو داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *